Misleidende verkoop

Ongevraagde toezendingen: niet besteld? Geef geen geld!

Krijgt u producten toegestuurd die u niet hebt besteld? En wil het bedrijf dat u hiervoor betaalt? Dan hebt u te maken met ongevraagde toezendingen. Volgens de wet is dit verboden. U mag de producten houden en u hoeft verder niets te doen. U hoeft de producten niet te betalen.

Een ongevraagde toezending krijgt u meestal niet zomaar. U vult bijvoorbeeld uw adres in op een website om te controleren of u iets hebt gewonnen. Daarna krijgt u ineens een pakket met boxershorts en een rekening. Of u wordt verleid om een gratis proefpakket te bestellen, bijvoorbeeld met afslankpillen, anti-rimpelcrèmes, vitaminepillen of scheermesjes. Na het gratis pakket krijgt u ineens vervolgzendingen, met een rekening.

Moet ik betalen voor ongevraagde producten?

Hebt u producten ontvangen, terwijl u niets hebt besteld? Dan hoeft u daarvoor niet te betalen. U hoeft alleen te betalen voor producten die u hebt besteld.

Hebt u alleen toestemming gegeven voor een gratis proefpakket, maar niet voor vervolgzendingen? Dan hoeft u de vervolgzendingen niet te betalen.

Moet ik het product terugsturen?

Hebt u niet om het product gevraagd? Of gaf u geen toestemming voor vervolgzendingen? Dan mag u de producten houden. U hoeft niet te betalen.

Wilt u de ongevraagde toezendingen toch terugsturen? Dan zijn de verzendkosten voor het bedrijf. Maar bedenk dat het lastig kan zijn om betaalde verzendkosten terug te krijgen.

Moet ik de toezendingen stopzetten?

Soms zegt het bedrijf dat u de ongevraagde toezendingen zelf stop moet zetten. Bij het proefpakket zit bijvoorbeeld een brief waarin staat dat u vervolgzendingen gaat krijgen. En als u dat niet wilt, moet u contact opnemen. Dit mag niet. Als u geen overeenkomst hebt, hoeft u ook niets te doen.

Wilt u toch reageren? Gebruik dan onze voorbeeldbrief. Hierin staat:

  • dat u geen overeenkomst hebt met het bedrijf
  • dat dit de reden is waarom u de rekening niet betaalt
  • dat het bedrijf moet bewijzen dat u een overeenkomst sloot
  • dat u een reactie wilt op uw brief voor een bepaalde datum

Het bedrijf dreigt met een incassobureau. Wat nu?

Laat u niet bang maken door incassobureaus. Want als u betaalt, kan het zijn dat u een overeenkomst sluit met het bedrijf. U komt dan niet gemakkelijk van de overeenkomst af.

Wilt u controleren of de brief van het incassobureau klopt? Gebruik dan onze Incassobrief Checker:

U kunt er ook voor kiezen om ‘onder protest’ te betalen. Dan kunt u later nog terugkomen op de betaling. Maar bedenk dat het niet makkelijk is om daarna uw geld terug te krijgen. Ook al hebt u gelijk.

Let op

Een incassobureau mag u niet dagvaarden of beslag leggen op uw geld of spullen. Alleen een deurwaarder mag dit doen. 

Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt

Ik heb betaald voor ongevraagde toezendingen. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Vroeg u niet om de producten? Of gaf u geen toestemming voor vervolgzendingen? Dan bent u niet verplicht om de rekening betalen. Hebt u al betaald, omdat u dacht dat u dat moest? Dan kunt u de overeenkomst ongedaan maken (vernietigen) en uw geld terugvragen. De verkoper moet dan uw geld teruggeven. Maar u hoeft het product niet terug te sturen.

Schreef het bedrijf geld van uw rekening via automatische incasso? Dan kunt u het geld zelf terugboeken. Of vraag de bank dit voor u te doen:

Het bedrijf zegt dat ik toestemming gaf voor vervolgzendingen. Moet ik nu betalen?

Gaf u alleen toestemming voor een gratis proefpakket? En niet voor vervolgzendingen? Dan hoeft u de vervolgzendingen niet te betalen. U hebt dan alleen een overeenkomst voor het proefpakket.

Zegt het bedrijf dat u ook akkoord ging met de vervolgzendingen? Dan moet het bedrijf dit bewijzen. Kan het bedrijf dit niet bewijzen? Dan hoeft u niet te betalen.

Let op

Een bedrijf mag wel verzendkosten vragen voor een gratis proefpakket. Dit mogen alleen normale verzendkosten zijn. En dit moet duidelijk in het aanbod staan.

Ik ging akkoord met de toezendingen. Kan ik er nog vanaf?

Denkt u dat u akkoord ging met het aanbod van het bedrijf? Dan hoeft u nog niet aan de overeenkomst vast te zitten. Het is ook belangrijk dat het aanbod van het bedrijf duidelijk genoeg was. Zodat u bewust kon kiezen voor een abonnement of vervolgzendingen. Alleen dan zit u vast aan de koop.

Hoe weet ik of het aanbod duidelijk genoeg was?

In het aanbod moet duidelijk staan dat u een abonnement sluit of nog meer toezendingen krijgt en wat dat kost. Ook moet er staan aan hoeveel toezendingen u nog vast zit. U moet genoeg informatie krijgen om te kiezen of u dat wilt.

Tip

Kijk of u het aanbod nog ergens terug kunt vinden. Bijvoorbeeld de advertentie op internet waarin het proefpakket werd aangeboden. Probeer anders zo goed mogelijk te bedenken welke informatie bij het aanbod stond.

  • Stond bij het aanbod niks over een abonnement of vervolgzendingen?
  • Of stond de informatie alleen in de algemene voorwaarden?
  • Of stond de informatie alleen in een brief bij het proefpakket? Soms schrijven bedrijven dat u het zelf moet laten weten als u niet akkoord bent met vervolgzendingen. Als u niks laat weten zeggen ze dat u vast zit aan de vervolgzendingen. En liet u niks weten aan het bedrijf?
  • Of stond op een online bestelpagina van een proefpakket al een vinkje aan voor de vervolgzendingen? En zette u dat vinkje niet uit?

In al deze gevallen is het aanbod niet duidelijk genoeg. De informatie over een abonnement of vervolgzendingen moet namelijk in het aanbod zelf staan. En u moet zelf kunnen kiezen of u daarmee akkoord gaat.

Let op

Bedrijven schrijven soms alleen in de algemene voorwaarden dat u een abonnement afsluit. Dit is niet genoeg. Volgens de wet moet dit ook duidelijk in het aanbod staan. Anders hoeft u niet te betalen.

Wat kan ik doen als het aanbod niet duidelijk genoeg was?

De vervolgzendingen zijn dan geen onderdeel van de overeenkomst. U hoeft dus niet te betalen.

Wat kan ik doen als het aanbod wel duidelijk genoeg was?

Stond de informatie wel duidelijk bij het aanbod? Maar vinkte u toch per ongeluk aan dat u akkoord ging met betaalde vervolgzendingen? Of had u niet goed gelezen?

In dit geval stond de informatie wel duidelijk bij het aanbod. Dan geldt: koop = koop. U hebt een overeenkomst gesloten en moet daarvoor betalen.

Soms kan u nog om een andere reden van de overeenkomst af. Bijvoorbeeld als het bedrijf zich niet aan andere informatieregels heeft gehouden. Of misschien hebt u nog recht op bedenktijd. Daar kan u recht op hebben als u toestemming gaf via internet, per telefoon, op straat of tijdens een verkoopdemonstratie. U kunt dan binnen 14 dagen nadat u het pakketje ontving, zonder reden van de koop af.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.