Iets vragen of melden?

Ongevraagde toezendingen: niet besteld? Geef geen geld!

Krijgt u producten opgestuurd waar u niet om vroeg? En wil het bedrijf dat u hiervoor betaalt? Dan hebt u te maken met ongevraagde toezendingen. Volgens de wet is dit verboden. U mag de producten houden. En u hoeft verder niets te doen.

Een ongevraagde toezending krijgt u meestal niet zomaar. U vult bijvoorbeeld uw adres in op een website om te controleren of u iets hebt gewonnen. Daarna krijgt u ineens een pakket met boxershorts en een rekening. Of u wordt verleid om een gratis proefpakket te bestellen, bijvoorbeeld met afslankpillen, anti-rimpelcrèmes, vitaminepillen of scheermesjes. Na het gratis pakket krijgt u ineens vervolgzendingen, met een rekening.

Hebt u niet om de producten gevraagd? Of gaf u geen toestemming voor vervolgzendingen? Dan hoeft u niet te betalen.

Test uw kennis: wel of niet besteld?

In deze video test Jeanine Janssen, MAX Ombudsman, uw kennis over ongevraagde vervolgzendingen:

Moet ik het product terugsturen?

Hebt u niet om het product gevraagd? Of gaf u geen toestemming voor vervolgzendingen? Dan mag u de producten houden. U hoeft niet te betalen.

Wilt u de ongevraagde toezendingen toch terugsturen? Dan zijn de verzendkosten voor het bedrijf. Maar bedenk dat het lastig kan zijn om betaalde verzendkosten terug te krijgen.

Moet ik de toezendingen stopzetten?

Soms zegt het bedrijf dat u de ongevraagde toezendingen zelf stop moet zetten. Bij het proefpakket zit bijvoorbeeld een brief waarin staat dat u vervolgzendingen gaat krijgen. En als u dat niet wilt, moet u contact opnemen. Dit mag niet. Als u geen overeenkomst hebt, hoeft u ook niets te doen.

Wilt u toch reageren? Gebruik dan onze voorbeeldbrief. Hierin staat:

  • dat u geen overeenkomst hebt met het bedrijf
  • dat dit de reden is waarom u de rekening niet betaalt
  • dat de ondernemer moet bewijzen dat u een overeenkomst sloot
  • dat u een reactie wilt op uw brief voor een bepaalde datum

Het bedrijf dreigt met een incassobureau. Wat nu?

Laat u niet bang maken door incassobureaus. Want als u betaalt, kan het zijn dat u een overeenkomst sluit met het bedrijf. U komt dan niet gemakkelijk van de overeenkomst af.

Wilt u controleren of de brief van het incassobureau klopt? Gebruik dan onze Incassobrief Checker:

U kunt er ook voor kiezen om ‘onder protest’ te betalen. Dan kunt u later nog terugkomen op de betaling. Maar bedenk dat het niet makkelijk is om daarna uw geld terug te krijgen. Ook al hebt u gelijk.

Let op

Een incassobureau mag u niet dagvaarden of beslag leggen op uw geld of spullen. Alleen een deurwaarder mag dit doen. 

Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt

Ik heb betaald voor ongevraagde toezendingen. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Vroeg u niet om de producten? Of gaf u geen toestemming voor vervolgzendingen? Dan bent u niet verplicht om de rekening betalen. Betaalde u toch, omdat u dacht dat u dat moest? Dan kunt u de overeenkomst ongedaan maken (vernietigen) en uw geld terugvragen. De verkoper moet dan uw geld teruggeven. Maar u hoeft het product niet terug te sturen.

Schreef het bedrijf geld van uw rekening via automatische incasso? Dan kunt u het geld zelf terugboeken. Of vraag de bank dit voor u te doen:

Het bedrijf zegt dat ik toestemming gaf voor de toezendingen. Moet ik nu betalen?

Gaf u alleen toestemming voor een gratis proefpakket? En niet voor vervolgzendingen? Dan hoeft u de vervolgzendingen niet te betalen. U hebt dan alleen een overeenkomst voor het proefpakket.

Zegt het bedrijf dat u ook akkoord ging met de vervolgzendingen? Dan moet het bedrijf dit bewijzen. Kan het bedrijf dit niet bewijzen? Dan hoeft u niet te betalen.

Let op

Een bedrijf mag wel verzendkosten vragen voor een gratis proefpakket. Dit mogen alleen normale verzendkosten zijn. En dit moet duidelijk in het aanbod staan.

Ik ging akkoord met de toezendingen. Kan ik er nog vanaf?

Denkt u dat u akkoord ging met het aanbod van het bedrijf? Dan hoeft u nog niet aan de overeenkomst vast te zitten. Het is ook belangrijk dat het aanbod van het bedrijf duidelijk genoeg was. Het bedrijf mag bijvoorbeeld geen informatie verstoppen.

Hoe weet ik of het aanbod duidelijk genoeg was?

Met onze Terecht-checker controleert u of het aanbod van het bedrijf duidelijk genoeg was:

Let op

Bedrijven schrijven soms alleen in de algemene voorwaarden dat u een abonnement afsluit. Dit is niet genoeg. Volgens de wet moet dit ook duidelijk in het aanbod staan. Anders hoeft u niet te betalen.

Heb ik recht op bedenktijd?

Gaf u toestemming voor de toezendingen via internet, per telefoon, op straat of tijdens een verkoopdemonstratie? Dan hebt u misschien nog bedenktijd. U kunt dan binnen 14 dagen nadat u het pakketje ontving, zonder reden van de koop af:

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Het is momenteel erg druk. Wilt u snel antwoord op uw vraag? App of bel ons.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer