Iets vragen of melden?

Webshop of nepshop?

Iets kopen in een webshop of via social media? Dat kan vaak heel snel en makkelijk. Maar wat als u twee weken later nog niets hebt ontvangen? Of als het product u niet bevalt, en u uw geld niet terugkrijgt?

Voor online aankopen gelden regels die consumenten beschermen. Die regels zijn er om ervoor te zorgen dat u als consument weet wat u kunt verwachten als u een online aankoop doet. Naast webwinkels zetten bedrijven ook social media in om hun producten te verkopen. Bijvoorbeeld via Facebook en Instagram.

Vertrouw online verkopers niet zomaar. Check het bedrijf voordat u uw gegevens invult of betaalt! Gebruik de checklist om veilig online te winkelen.

Campagne: Webshop of nepshop?

ConsuWijzer waarschuwt consumenten voor de risico’s van winkelen via social media. Dat doen we met de campagne ‘Webshop of nepshop?’ Bekijk de video hieronder.

Video campagne 2018

Als u iets bestelt via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder is van het product. En onder welke voorwaarden u het koopt. Soms gaat het zelfs om nepshops en ontvangt u het bestelde product helemaal niet. U komt daar dan pas achter als de pagina waarop u het product kocht verdwenen is. U kunt de aanbieder dan niet meer aanspreken als er een probleem is met de aankoop. Let daarom extra goed op als u iets koopt via social media.

Video afbeelding campagne 2018 webshop of nepshop

Meer weten over online winkelen?

Weet u hoeveel bedenktijd u hebt? En hoe u het veiligst kunt betalen bij een online aankoop? Via de links hieronder vindt u specifieke informatie over online winkelen, tips voor het oplossen van problemen en voorbeeldbrieven die u daarbij kunt gebruiken.

Betalen

Welke betaalmogelijkheden zijn er bij online winkelen? Wat is de veiligste manier van online betalen?

Levertijd

Wat moet ik doen als de levertijd voorbij is? Als de verkoper aangeeft dat hij niet meer gaat leveren? Of als ik een klachtenbrief heb geschreven, maar mijn geld niet terug krijg?

Bedenktijd

Voor welke aankopen hebt u bedenktijd en voor welke niet? Tot wanneer duren de 14 dagen bedenktijd precies? Hoe maak ik de koop of het contract ongedaan? Tot wanneer kan ik het product terugsturen? Hoe stuur ik het product terug? Wat krijg ik terugbetaald, wanneer en hoe?

Kopen bij internationale verkopers

Hoe weet ik of een online verkoper vanuit het buitenland verkoopt? Waar moet ik op letten bij aankopen via internationale verkopers? Ik heb een klacht over een online aankoop bij een ondernemer uit het buitenland. Waar kan ik terecht?

Hebt u iets gekocht via internet of social media? En bent u ontevreden over het bestelproces, de levering, of het product? ConsuWijzer heeft voor u al handige voorbeeldbrieven geschreven. Zo kunt u gemakkelijker een klacht bij het bedrijf melden.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer