Veilig online

Houd meer controle over aankopen bij online games

Houd meer controle over aankopen bij online games

Vooral kinderen spelen graag online games. Deze spelletjes op internet of in een app zijn vaak gratis. Maar pas op, een aankoop is snel gedaan!

Hoe komt het dat een aankoop in een online game makkelijk gaat?

Installeert u een online game? Dan moet u soms aangeven hoe u eventuele aankopen wilt betalen. U kiest bijvoorbeeld voor afrekening via een creditcard of via uw telefoonrekening. De spelaanbieder onthoudt dan uw betaalgegevens. Zo hoeft u uw betaalgegevens niet voor elke aankoop opnieuw in te vullen. Een aankoop is dan snel gedaan! Vooral kinderen begrijpen niet altijd dat ze aankopen doen met echt geld.

Tip: Wilt u voorkomen dat u of uw kind te makkelijk een aankoop in een online game kan doen? U kunt meer controle houden over aankopen in een app.

Hoe betaal je bij online games?

Er zijn verschillende mogelijkheden om aankopen bij online games te betalen.

  • Creditcard. U geeft uw creditcardgegevens op. En u hoeft uw betaalgegevens vaak niet voor elke aankoop opnieuw in te vullen. De appstore onthoudt uw betaalgegevens via de instellingen van de appstore.
  • 0900-nummers. Soms kunt u ook betalen via een 0900-nummer. Wilt u meer weten over het gebruik van 0900-nummers? Kijk dan op onze site. U vindt er ook informatie hoe u 0900-nummers kunt blokkeren.
  • Sms-diensten. Soms kunt u met sms’jes betalen. Wilt u dit liever niet? Kijk dan op onze website hoe u sms-diensten kunt beheren.
  • Met uw gegevens. Gratis apps betaalt u met uw gegevens. Het is goed om hier bewust van te zijn. Wilt u tips om uw privacy te beschermen?

Mijn kind heeft geld uitgegeven aan een online game

Heeft uw minderjarige kind onbewust of zonder uw toestemming geld uitgegeven aan een online game? En wilt u weten of u het geld terug kunt krijgen?

Bedrijven mogen kinderen niet proberen over te halen om aankopen te doen. Dit is een agressieve verkoop.

Heb ik bedenktijd bij aankopen in een online game?

Ja. Koopt u bijvoorbeeld een extra leven in een online game? Dan koopt u een digitale inhoud. Ook digitale inhoud mag u uitproberen tijdens de bedenktijd. Dat betekent dat u het product 14 dagen lang kunt downloaden of online afspelen (streamen).

De spelaanbieder mag wel met u afspreken dat u de bedenktijd verliest na downloaden. Dit moet hij volgens de regels doen:

  • vóór de koop krijgt u de vraag of u ermee akkoord gaat dat u aan de koop vastzit
  • na de koop krijgt u een bevestiging dat u aan de koop vastzit

Krijgt u geen vraag of bevestiging? Of krijgt u dit te laat? Dan hebt u wél bedenktijd. Ook als u de digitale inhoud al hebt afgespeeld of gedownload.

Heeft de spelaanbieder zich niet aan deze regels gehouden? Of wilt u meer weten over de bedenktijd? Op onze website leest u wanneer u bedenktijd hebt en wat u met een klacht kunt doen.

Wat kan ik doen als ik een klacht heb over een online game?

Hebt u een klacht over een online game? Bijvoorbeeld over de rekening? En wil de aanbieder van het spel het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de aanbieder. Zijn contactgegevens vindt u in het spel of in de appstore op uw mobiele telefoon, tablet of computer.

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de ondernemer een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.