ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Misleidende verkoop

Een aanvraag bij de overheid doen? Pas op voor online bemiddelaars!

Hebt u een kentekenbewijs nodig? Of een verklaring omtrent gedrag (VOG)? Of wilt u een toeslag aanvragen, zoals zorgtoeslag? Doe uw aanvraag niet bij een online bemiddelaar, maar bij de overheid zelf. Bij een online bemiddelaar betaalt u kosten voor iets wat u zelf gratis kunt regelen. Let dus goed op als u online uw aanvraag doet.

Zoekt u via een zoekmachine naar de website waar u uw aanvraag moet doen? Let dan op. Bij de zoekresultaten staan soms online bemiddelaars of tussenpersonen. Dat zijn bedrijven die geld vragen voor het doen van een aanvraag die u ook zelf rechtstreeks bij de overheid kunt doen. Bijvoorbeeld de aanvraag van zorgtoeslag of een kentekenbewijs.

Soms staat de advertentie van zo’n bemiddelaar hoger in de zoekresultaten dan de officiële website. Wees dus kritisch: vergelijk meerdere zoekresultaten als u online zoekt. Kijk goed of u niet op de website van een online bemiddelaar terecht bent gekomen.

De website van een online bemiddelaar kan er heel betrouwbaar en professioneel uitzien, maar is niet van de overheid. Gebruik onze tips om te voorkomen dat u toch uw aanvraag bij een online bemiddelaar doet:

1 Herken advertenties

De bovenste 3 of 4 zoekresultaten zijn meestal advertenties. En soms staan advertenties ook onderaan de zoekresultaten. Advertenties lijken op de normale zoekresultaten, maar het verschil is dat er het dikgedrukte woord ‘advertentie’ boven staat.

Dat deze advertenties bovenaan zoekresultaten verschijnen, betekent niet dat het de beste keuze is. Of dat deze websites het meest betrouwbaar zijn. Het betekent dat bedrijven de zoekmachine hebben betaald om bovenaan de lijst te verschijnen. Juist voor als u zoekt op ‘aanvraag zorgtoeslag’ of ‘aanvraag kentekenbewijs’. Soms staan de advertenties ook nog onder de normale zoekresultaten.

Wilt u uw aanvraag rechtstreeks bij de overheid doen? Zoek iets verder en kijk ook naar de zoekresultaten die geen advertentie zijn. Vergelijk verschillende websites om zeker te weten dat u de juiste hebt.

2 Kijk goed naar de website

Komt u na het klikken op een zoekresultaat meteen op de pagina van het aanvraagformulier? Controleer de website voordat u het formulier invult. Bekijk bijvoorbeeld ook andere delen van de website. Staat er informatie over van wie de website is? En waarvoor de website precies is? Bent u echt op de juiste website?

Deze diensten vraagt u bijvoorbeeld rechtstreeks aan bij de overheid:

3 Bekijk de prijs

De prijs die online bemiddelaars vragen voor een aanvraag is soms 3 keer hoger dan als u het zelf rechtstreeks regelt. Dit komt doordat online bemiddelaars geld vragen voor hun bemiddeling. Kijk goed naar de prijs. En waarvoor u precies betaalt.

U betaalt geen extra kosten als u de aanvraag rechtstreeks bij de overheid doet. Doe daarom altijd uw aanvraag rechtstreeks bij de overheid, bijvoorbeeld online via rijksoverheid.nl of bij de gemeente. Dat is betrouwbaar, goedkoper en zorgt voor minder problemen.

4 Let op hoe u de aanvraag moet betalen

De overheid vertelt altijd duidelijk of een aanvraag geld kost. Op de website van de overheid betaalt u uw aanvraag altijd met iDeal. Hebt u niet betaald via iDeal en krijgt u in plaats daarvan een mail met een link om de aanvraag te betalen? Dat betekent dan dat u uw aanvraag niet rechtstreeks bij de overheid hebt gedaan.

5 Check reviews en klachten

Zoek op internet op de naam van de website met het woord 'review' erbij. Hebt u te maken met een online bemiddelaar? Dan leest u dit waarschijnlijk in de reviews.

Bekijk altijd meerdere reviews en meerdere klachtensites. Want soms zijn reviews nep. Klachtensites zijn bijvoorbeeld www.klacht.nl , www.klachtenkompas.nl of www.trustpilot.nl .

Tip: vindt u het lastig om te beoordelen of u de juiste website hebt gevonden? Overleg met anderen. Laat vrienden, familie of buren met u meekijken voordat u uw aanvraag indient.

Hebt u uw aanvraag online via een bemiddelaar gedaan? Dan hebt u vaak 14 dagen bedenktijd. Binnen de bedenktijd kunt u altijd opzeggen.

Bent u misleid? Bijvoorbeeld doordat de website onduidelijke of onjuiste informatie gaf? Dan kunt u ook van het contract af. Ook wanneer de bedenktijd voorbij is.

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook