Namaakproducten

U ziet een tas van een bekende ontwerper te koop aangeboden. Zo een wilde u altijd al hebben. De prijs is aantrekkelijk en u koopt de tas. U krijgt de tas geleverd maar dan blijkt dat het gaat om een namaakproduct.

Er worden op verschillende manieren namaakproducten verkocht. Vaak worden deze producten aangeboden via internet. Het is soms lastig om na te gaan of het product dat u wilt kopen echt of namaak is. ConsuWijzer geeft u een aantal tips waar u op kunt letten bij uw aankoop.

Let op de prijs

Is het product heel goedkoop? Dan kan een gezond portie wantrouwen geen kwaad. Vergelijk de prijzen van andere officiële verkopers van dit merk. Vaak is 'te mooi om waar te zijn' ook echt te mooi om waar te zijn.

Ga na of de verkoper ergens bij is aangesloten

Wilt u weten of de verkoper betrouwbaar is? ConsuWijzer kan niet beoordelen of een verkoper betrouwbaar is. Wel kunt u erop letten of de verkoper is aangesloten bij een branchevereniging of keurmerk. Koopt u via internet dan kan dat bijvoorbeeld de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie zijn. Of bijvoorbeeld de CBW-Mitex. Hoewel dit niet direct iets zegt over de betrouwbaarheid, kunt u vaak wel gebruik maken van een onafhankelijke Geschillencommissie. Hebt u een klacht over een verkoper waar u samen niet uit komt? Dan kan in veel gevallen de Geschillencommissie een bindende uitspraak doen. Soms biedt een branchevereniging of keurmerk ook extra waarborgen.

Doe onderzoek

Doe zelf onderzoek op internet of in uw omgeving. Kijk bijvoorbeeld op internetfora of er andere mensen zijn die hun ervaring met deze verkoper op internet hebben gezet. En trek daaruit uw eigen conclusie.

Wees alert

Wees vooral alert als u koopt van een aanbieder op veiling of advertentiesites. Merkeigenaren verkopen doorgaans niet via dit soort websites maar via officiële verkooppunten. Kijk op de website van het merk of er naar bepaalde verkooppunten wordt verwezen.

Ik heb een namaakproduct gekocht. Ik dacht dat ik een origineel merkproduct kocht toen ik het product bestelde. Wat nu?

ConsuWijzer kan u alleen informatie geven over uw rechten die u hebt ten opzichte van de verkoper van het product. Hieronder leest u in het algemeen wat uw rechten zijn. Vervolgens vertellen wij waar u terecht kunt met andere vragen die te maken hebben met dit onderwerp.

Wat zijn mijn rechten?

U hebt een koopovereenkomst met de verkoper gesloten. De verkoper moet u het product geven dat hij beloofd heeft. Had u niet kunnen weten dat het product een namaakproduct was? Of heeft de verkoper gezegd dat het een merkproduct was terwijl dit niet het geval is? Dan kunt u de verkoper aanspreken. De verkoper moet een goede oplossing bieden. Hij moet leveren wat u met hem hebt afgesproken. Kan of wil hij dit niet? Dan hebt u recht op uw geld terug.

Wilt u meer lezen over uw rechten bij een product dat niet voldoet aan de afspraken die u hebt gemaakt met de verkoper? En wilt u weten wat u kunt doen? Klik dan op onderstaande link.

Waar kan ik terecht met andere vragen over dit onderwerp?

ConsuWijzer kan niet alle vragen beantwoorden die te maken hebben met de verkoop van namaakproducten. Omdat bepaalde onderwerpen buiten ons werkterrein vallen. Hieronder leest u waar u terecht kan met verschillende vragen over dit onderwerp.

Producten komen niet langs de douane

Hebt u vragen over de producten die u gekocht hebt die tegen worden gehouden door de douane? Of hebt u vragen over het in- en uitvoeren van producten? Neem dan contact op met de douanetelefoon. Dit kan via het telefoonnummer: 0800 - 0143. Of kijk voor meer informatie op website van de douane.

Verkoper buiten Nederland

Hebt u een klacht of een geschil met een verkoper buiten Nederland maar is de verkoper wel gevestigd in de EU? Neem contact op met het ECC (Europees Consumenten Centrum). Neem contact op via het telefoonnummer: 030-2326440. Of kijk voor meer informatie op de website van het ECC.

Oplichting

Meent u dat er sprake is van oplichting en wilt u aangifte doen? Neem contact op met de politie.

Juridisch loket

Wilt u rechtshulp of bemiddeling? Of hebt u vragen over merkenrecht of auteursrechtelijke zaken? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. U kunt telefonisch contact opnemen via het telefoonnummer: 0900 80 20. Of kijk voor meer informatie over deze organisatie op de website van het Juridisch Loket.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward

Consumententhema

Basisinformatie

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier