Misleidende verkoop

Misleiding op social media

Ziet u een mooie aanbieding op social media? Laat u niet misleiden. Sommige bedrijven of influencers gebruiken nepvolgers of neplikes. Dan lijken de producten waar zij reclame voor maken heel populair, terwijl ze dat niet zijn.

Hoe herken ik misleiding op social media?

  1. Het profiel heeft geen foto, contactgegevens of andere informatie, maar wel heel veel volgers
  2. De naam van het account bestaat uit letters, cijfers en bijzondere tekens. Bijvoorbeeld mq_hayq5897.
  3. Stuurt u een bericht? Dan krijgt u geen antwoord of een standaardantwoord dat uw vraag niet beantwoordt.
  4. Het account heeft heel weinig volgers, maar krijgt wel veel likes en reacties op een post.
  5. Het account heeft juist heel veel volgers, maar krijgt maar heel weinig likes en reacties op een post.
  6. Iedere post krijgt ongeveer evenveel likes. Het maakt niet uit wat het onderwerp is.
  7. De reacties bestaan uit woorden in plaats van zinnen.
  8. De reacties hebben niets te maken met het bericht.
  9. De antwoorden van het account op de reacties zijn vaak hetzelfde.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?


Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.