Iets vragen of melden?

Ik heb verkeerde of misleidende informatie gehad over het product toen ik het kocht. Ik voel mij misleid, wat kan ik doen?

U mag er vanuit gaan dat de informatie die u bij aankoop van producten krijgt, juist is. Is dit niet zo? Dan kunt u de verkoper hierop aanspreken. De verkoper moet u goede informatie geven. En de verkoper is ook verantwoordelijk voor de informatie die de fabrikant, producent of importeur geeft over het product. Hebt u misleidende informatie gekregen toen u het product kocht? Dan hebt u recht op uw geld terug.

Let op

Of u misleid bent, is vaak moeilijk te beoordelen. Vaak moet u ook zelf bewijzen dat u misleid bent. Soms is het heel duidelijk omdat bijvoorbeeld de fabrikant of de verkoper zelf toegeeft dat de informatie niet klopte. Of er is bijvoorbeeld een uitspraak gedaan door de Reclame Code Commissie. Deze Commissie heeft dan gezegd dat er sprake is van misleidende reclame. Maar in veel gevallen is het voor u moeilijk om te bewijzen dat u misleid bent toen u iets kocht. Dit betekent dat het dan ook moeilijker is om uw geld terug te krijgen.

Wat kan ik doen als ik mij misleid voel?

Bespreek uw klacht eerst met de verkoper. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen.

Schrijf de verkoper een brief met daarin uw klacht. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. Zet in deze brief de volgende informatie:

  • dat u uw geld terug wilt. En vraag om een reactie op uw brief voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die de verkoper geeft moet wel redelijk zijn.
  • is er een uitspraak van de Reclame Code Commissie? Of is er onderzoek gedaan naar de juistheid van de informatie over het product? Verwijs dan ook naar die informatie.
  • wat u gaat doen als de verkoper geen goede oplossing biedt, u kunt bijvoorbeeld aangeven wat uw vervolgstappen zullen zijn.

Komt u er niet uit? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u die ook inschakelen.

Vervolgstappen

Komt u er samen toch niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:

Leg uw klacht voor aan De Geschillencommissie 

Dat kan alleen als de verkoper is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de verkoper rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie op de website van De Geschillencommissie.

Naar de rechter

Kunt of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer