Wie is mijn netbeheerder?
Uw netbeheerder is de eigenaar van de gasleidingen en elektriciteitskabels. De netbeheerder sluit u aan op het net. Waarvoor kunt u bij de netbeheerder terecht? En wat is het verschil met uw energieleverancier?
Er is maar 1 netbeheerder per regio. Meestal hebt u dezelfde netbeheerder voor elektriciteit en gas. U kunt uw netbeheerder niet kiezen. U verandert alleen van netbeheerder als u verhuist naar de regio van een andere netbeheerder.
Wilt u weten wie uw netbeheerder is? Vul uw postcode en huisnummer in op Mijnaansluiting.nl.
Uw netbeheerder is het aanspreekpunt voor uw vragen over:
- uw aansluiting aanvragen, wijzigen of verwijderen
- stroomstoringen en gasstoringen
- uw gasmeter en elektriciteitsmeter
- de slimme meter
- onderhoud van kabels en leidingen
- vermoeden van energiefraude
- terugleveren en uw aansluiting
- vragen over en problemen met uw aansluiting
Uw energieleverancier stuurt u de energierekening. Hij koopt gas en stroom in en verkoopt deze aan huishoudens. Met uw energieleverancier hebt u een contract. U kunt bij uw energieleverancier terecht voor uw vragen over:
- uw energierekening
- meterstanden
- wijzigingen in uw persoonlijke gegevens
- overstappen
- verhuizing doorgeven
- terugleveren en uw contract aanpassen
- terugleveren en salderen
- de prijs voor de levering van energie en de netwerkkosten
- de grootte van uw aansluiting
- tips voor het besparen van energie
- kostenoverzichten en verbruiksoverzichten
- groene of grijze energie
- achterstanden en betalingsregelingen
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.