Meters, meterstanden en verbruik

De slimme meter

Een slimme meter is een digitale energiemeter die uw meterstanden automatisch doorgeeft aan de netbeheerder. Maar wat doet de slimme meter eigenlijk nog meer? En hoe zit het met bijvoorbeeld de kosten en privacy? Krijg antwoord op uw vragen over de slimme meter.

Tip

Er bestaan ook nog andere energiemeters. Bijvoorbeeld de Ferraris-meter of de digitale meter met maar 1 telwerk. Bekijk de verschillen in energiemeters op Milieu Centraal.

Waarom krijg ik een slimme meter?

Slimme meters zijn nodig omdat onze energienetten door de energietransitie ingewikkelder worden. Steeds meer huishoudens en bedrijven wekken zelf energie op, bijvoorbeeld met zonnepanelen of een windmolen. Energie die ze overhouden, leveren ze terug aan het net.

Gaat u salderen of doet u dat al? Dan hebt u vanaf 2023 een slimme meter nodig. Of in ieder geval een digitale meter die kan registreren hoeveel u teruglevert. En kiest u voor een energiecontract met een dynamisch of flexibel tarief, waarbij uw energieprijs per dag verandert? Ook dan hebt u een slimme meter nodig.

Met slimme meters kunnen netbeheerders beter bijhouden hoeveel energie het net ingaat, en waar. En hoeveel energie wordt verbruikt, en waar. Zo kunnen ze tekorten, overbelasting en storingen voorkomen. Onze energievoorziening wordt daarmee voor iedereen betrouwbaarder.

Inmiddels hebben bijna 7 miljoen huishoudens een slimme meter. U hoort vanzelf wanneer uw netbeheerder in uw wijk de energiemeters vervangt.

Kan ik de slimme meter eerder krijgen?

Wilt u niet wachten tot u aan de beurt bent? Vraag uw netbeheerder uw meter eerder te vervangen. Dat gebeurt dan binnen 3 maanden. Behalve als dat technisch niet mogelijk is.

Voor versnelde plaatsing van slimme meters voor elektriciteit en gas samen mag uw netbeheerder maximaal 72,60 euro vragen. Hebt u geen gasaansluiting? Dan kost versnelde plaatsing van de slimme meter voor elektriciteit maximaal 67,76 euro.

Hoe gaat de installatie van de slimme meter?

Uw netbeheerder laat een installatiebedrijf de slimme meter plaatsen. Meestal vervangt de monteur 2 meters: uw elektriciteitsmeter en uw gasmeter. Behalve als u geen gasaansluiting hebt. Dit duurt ongeveer een uur. U hebt dan geen stroom en gas.

Zorg dat er iemand thuis is. En dat de monteur makkelijk bij uw meters kan. U krijgt een bewijs van de meterstanden. Bewaar dit goed.

Wat doet de slimme meter?

De slimme meter doet 2 dingen: uw verbruik meten en meterstanden doorgeven. Via het gratis verbruiks- en kostenoverzicht geeft uw energieleverancier u maandelijks meer inzicht in uw energieverbruik. Zo weet u iedere maand wat u verbruikt en hoeft u niet te wachten op de jaarafrekening. Dit kan u helpen energie te besparen.

Verbruiks- en kostenoverzicht

Met de slimme meter kan uw netbeheerder uw meterstanden uitlezen. Hiermee maakt uw energieleverancier elke maand een overzicht van uw verbruik en kosten. Daar staat in elk geval op:

  • wat u de afgelopen maand hebt verbruikt
  • of dit meer of minder is dan in voorgaande jaren
  • of dit meer of minder is dan bij vergelijkbare huishoudens
  • wat u waarschijnlijk voor dit verbruik gaat betalen

Dit overzicht krijgt u via mail of internet. Uw energieleverancier gebruikt actuele tarieven en voorwaarden voor uw verbruiks- en kostenoverzicht. Ook kan uw leverancier in het overzicht meer informatie of advies geven.

Displays en energieverbruiksmanagers

Wilt u zelf doorlopend bijhouden hoeveel energie u verbruikt? Koppel dan een display of energieverbruiksmanager aan uw slimme meter. Zo weet u beter waar en hoe u energie kunt besparen. Bijvoorbeeld door:

  • ’s nachts apparaten helemaal uit te zetten
  • oude apparaten te vervangen die veel stroom verbruiken
  • een slimme thermostaat te installeren
  • de verwarming lager te zetten
  • uw huis beter te isoleren

Kijk voor meer praktische informatie en bespaartips op Iedereendoetwat.nl.

Wat kost de slimme meter?

Uw netbeheerder plaatst de slimme meter gratis als u wacht tot u aan de beurt bent. Bij nieuwbouw en ingrijpende renovaties is plaatsing ook gratis.

Vraagt u eerder om een slimme meter? Voor versnelde plaatsing van slimme meters voor elektriciteit en gas samen mag uw netbeheerder maximaal 72,60 euro vragen. Zonder gasaansluiting is dit maximaal 67,76 euro.

Weigert u de slimme meter? En neemt u later alsnog een slimme meter, bijvoorbeeld omdat u zonnepanelen koopt? Dan betaalt u dezelfde maximale kosten als bij versnelde plaatsing.

Meettarief

Voor de slimme meter betaalt u hetzelfde meettarief als voor andere energiemeters. Hij kost u dus niets extra’s.

Extra diensten

Van uw energieleverancier krijgt u elke maand een overzicht van uw verbruik en kosten. Dit is gratis.

Neemt u extra diensten bij de slimme meter? Bijvoorbeeld een display in uw woonkamer, of een energieverbruiksmanager op uw mobiele telefoon? Daarvoor moet u misschien bijbetalen. Hoeveel? Vraag dat na bij het bedrijf dat deze diensten aanbiedt. Deze kosten vallen niet onder het meettarief.

Mijn privacy bij de slimme meter

Netbeheerders moeten zich houden aan strenge privacyregels. En de slimme meter wordt niet de hele tijd uitgelezen. Hij laat niet zien of u televisie kijkt of onder de douche staat. Uw leefpatroon is niet te volgen. Uw energieverbruik per apparaat ook niet.

Volgens de wet mag de netbeheerder uw meterstanden uitlezen:

  • voor uw jaarafrekening
  • eens per maand voor uw maandelijkse verbruiks- en kostenoverzicht
  • als u verhuist of van energieleverancier verandert
  • op momenten dat het nodig is voor beheer of onderhoud van het energienet; dit moet uw netbeheerder u vooraf laten weten

Vaker mag niet. Behalve als u daarvoor zelf uitdrukkelijk toestemming geeft. Bijvoorbeeld als u een energieverbruiksmanager hebt.

Welke gegevens ziet de aanbieder van mijn energieverbruiksmanager?

Bedrijven die energieverbruiksmanagers aanbieden, krijgen toegang tot gegevens die de slimme meter doorgeeft.

Welke gegevens kan zo’n bedrijf zien? Dat hangt ervan af waarvoor u uitdrukkelijk toestemming hebt gegeven.

Wilt u een energieverbruiksmanager gebruiken? Check dan hoe de aanbieder omgaat met uw gegevens. En hoe vaak hij uw meter uitleest.

Ik wil mijn meterstanden niet op afstand laten uitlezen

Vindt u het niet prettig dat de slimme meter uw gegevens doorgeeft? De slimme meter is niet verplicht. U mag de slimme meter weigeren of laten uitzetten. De netbeheerder leest dan alleen uw standen uit als dat nodig is voor beheer of onderhoud. Dat moet hij u vooraf laten weten.

Hebt u zonnepanelen? Ook dan kunt u de uitleesfunctie van de slimme meter laten uitzetten. Of voor een digitale meter met terugleverregistratie kiezen. U geeft dan ieder jaar zelf de meterstanden door aan uw energieleverancier. 

Ik heb een probleem met mijn slimme meter

Gaat er iets niet goed met uw slimme meter? Bekijk wat u kunt doen.

Mijn slimme meter laat een hoog verbruik zien

Laat uw slimme meter opeens een hoger energieverbruik zien? En kunt u dit niet verklaren door bijvoorbeeld veranderingen in uw huishouden? Lees wat de oorzaak kan zijn en wat u zelf kunt doen:

Het Agentschap Telecom houdt toezicht op de nauwkeurigheid van slimme meters.

Ik heb een technische vraag over mijn slimme meter

Werkt uw slimme meter niet goed? Neem contact op met uw netbeheerder. Hij kan voor u een oplossing zoeken.

Ik heb een vraag of klacht over de plaatsing van de slimme meter. Wat kan ik doen?

Uw netbeheerder is verantwoordelijk voor plaatsing, beheer en onderhoud van uw energiemeter. Bij hem kunt u terecht met vragen of klachten.

Klacht over privacy

Hebt u een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens bij de slimme meter? Ga eerst naar uw energieleverancier of netbeheerder. Komt u er niet uit? Dan kunt u een privacyklacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Ik wil geen slimme meter

U mag de slimme meter weigeren. Lees hoe u dat doet en wat de voorwaarden zijn:

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.