Duurzame energie

Ik wek zelf energie op. Moet mijn energieleverancier bij het bepalen van het termijnbedrag daarmee rekening houden?

Op uw energienota staat altijd het nieuwe termijnbedrag voor het komende jaar. Maar is er bij dit nieuwe termijnbedrag geen rekening gehouden met de energie die u zelf opwekt? Dan kunt u het termijnbedrag laten veranderen.

Uw energieleverancier probeert de hoogte van het maandelijkse termijnbedrag zo goed mogelijk in te schatten. De energieleverancier kijkt daarbij naar hoeveel energie u de laatste jaren hebt gebruikt. En naar de hoeveelheid energie die u opwekt. Ook houdt uw energieleverancier rekening met leveringskosten en de netbeheerkosten voor het komende jaar.

Zo probeert uw energieleverancier ervoor te zorgen dat u bij de jaarafrekening of eindafrekening zo min mogelijk hoeft bij te betalen.

Hoe kan ik het termijnbedrag veranderen?

Neem contact op met uw energieleverancier. Dit kan per telefoon, maar ook via internet. De meeste energieleveranciers hebben op hun websites een persoonlijke pagina voor consumenten. Op die pagina is het soms ook mogelijk om uw termijnbedrag te verlagen. Bedenk wel bij het aanpassen van het termijnbedrag dat u uiteindelijk gewoon de energie betaalt die u verbruikt. Ook al betaalt u een te hoog termijnbedrag. Want alles wat u te veel betaalt, krijgt u aan het eind van het jaar weer terug.

Mijn energieleverancier wil mijn termijnbedrag niet verlagen. Wat kan ik doen?

Wil de energieleverancier het termijnbedrag niet verlagen? Dan kunt u bezwaar maken. Kijk eerst in de algemene voorwaarden van de energieleverancier. Hierin staat hoe u een bezwaar kunt indienen. En hoe snel u dat moet doen. Schrijf dan een brief of e-mail aan uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Uw energieleverancier moet binnen vier weken op uw bezwaar reageren. De leverancier beslist dan nog een keer hoe hoog het termijnbedrag wordt.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.