Iets vragen of melden?

Mijn energieleverancier saldeert niet over de gehele periode van mijn rekening. Mag dat?

Wekt u zelf elektriciteit op, bijvoorbeeld met een zonnepaneel op uw dak? Dan kunt u deze elektriciteit terugleveren aan het elektriciteitsnet. Uw energieleverancier verrekent de energie die u teruglevert met de energie die u afneemt. Dat heet salderen.

Saldering moet over het totale verbruik van uw jaar- of eindafrekening gaan. Dit betekent dat uw energieleverancier moet kijken naar de elektriciteit die u in de periode waarover de rekening gaat hebt afgenomen. En de elektriciteit die u in diezelfde periode hebt teruggeleverd daarvan af moet trekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een gedeelte van uw verbruik. Ook niet als u pas in de loop van de periode waarover de rekening gaat bent begonnen met terugleveren.

Mijn energieleverancier saldeert niet over de hele periode van mijn energierekening. Wat kan ik doen?

Heeft uw energieleverancier uw teruglevering niet met het volledige verbruik verrekend? Neem contact op en vraag om uitleg. Misschien is er een fout gemaakt en kan uw leverancier dit voor u oplossen.

Wil de energieleverancier het probleem met uw energierekening niet oplossen? Kijk eerst in de algemene voorwaarden van uw energieleverancier. Hierin staat hoe u een bezwaar kunt indienen. En hoe snel u dat moet doen. Schrijf dan een brief of e-mail aan uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Uw energieleverancier moet binnen 4 weken op uw bezwaar reageren. Hebt u uw brief verstuurd? En hebt u nog niet gehoord wat uw energieleverancier met uw klacht doet? Dan hoeft u nu nog even niet te betalen. U hoeft pas te betalen als deze u heeft verteld wat de beslissing is.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer