Ik heb een ander energiecontract gekregen, terwijl ik dat niet wil. Wat kan ik doen?
Het kan zijn dat u van energieleverancier bent veranderd, terwijl u dat helemaal niet wilde. Misschien hebt u alleen informatie opgevraagd en meteen een contract gekregen. Of misschien hebt u als zzp'er een zakelijk contract gekregen voor uw woonhuis. Over het algemeen kunt u een contract ongedaan maken, of is het niet geldig.
Lees wat u kunt doen in deze situaties:
Denkt u dat u geen overeenkomst hebt gesloten met de nieuwe energieleverancier? En wilt u ook geen klant zijn van deze leverancier? Bijvoorbeeld:
- U hebt alleen informatie opgevraagd en meteen een nieuw contract gekregen.
- U bent na een telefonisch verkoopgesprek ongewenst overgezet naar een nieuwe leverancier.
- U hebt geen contact gehad met de nieuwe leverancier. En niet om een nieuw contract gevraagd.
Neem contact op met de nieuwe energieleverancier. Een energiecontract is pas geldig als u op papier, per mail of via internet akkoord bent gegaan. Dat heet het schriftelijkheidsvereiste. Krijgt u meteen het contract toegestuurd en hebt u niets getekend? Dat mag niet. U moet een contract en de algemene voorwaarden eerst kunnen lezen. Wijs de energieleverancier hierop.
Wil de nieuwe energieleverancier uw probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Stuur ook een brief naar uw oude energieleverancier. Zet in de brief dat hij geen eindafrekening moet sturen.
Bewaar kopieën van alle brieven die u stuurt. Schrijf de namen op van de mensen met wie u gesproken hebt. En wat u hebt afgesproken. Bent u ongewenst overgezet na een telefonisch verkoopgesprek? Vraag of er bandopnames zijn en of u deze opnames kunt krijgen.
Hebt u een energiecontract getekend, maar hebt u zich bedacht? U hebt een bedenktijd van 14 dagen. De nieuwe energieleverancier moet u informeren over de bedenktijd. En hij moet u uitleggen hoe u kunt opzeggen binnen de bedenktijd. Heeft de leverancier dit niet gedaan? Dan is uw bedenktijd maximaal 1 jaar.
Hebt u het contract binnen de bedenktijd geannuleerd? Dan moet de nieuwe leverancier het contract ontbinden. U blijft bij uw oude leverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Kreeg u binnen de bedenktijd al energie van de nieuwe leverancier? Mogelijk moet u hiervoor wel betalen. En als u terug wilt naar uw oude leverancier, krijgt u mogelijk een nieuw contract.
Hebt u een energiecontract gesloten voor uw woonhuis? En bent u zzp'er (zelfstandige zonder personeel)? Dan gelden consumentenregels en is een zakelijk contract voor uw woonhuis ongeldig. Als consument hebt u meer bescherming.
Dit betekent:
- U hebt pas een geldig energiecontract als u schriftelijk akkoord bent gegaan.
- De nieuwe leverancier moet u informeren over de bedenktijd. En hij moet u een formulier geven om het contract te kunnen opzeggen in de bedenktijd. Doet hij dit niet? Dan is uw bedenktijd maximaal 1 jaar.
- De oude leverancier mag u niet meer dan een maximale opzegvergoeding vragen.
Gebruik onze voorbeeldbrief:
Los het nu op!
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.