ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Telefoonnummers

Bellen naar informatienummers (0900-, 0906-, 0909- of 18-nummers)

Belt u naar een telefoonnummer dat begint met 0900, 0906, 0909 of 18? Dan betaalt u vaak extra kosten. U hoort vooraf hoeveel het gesprek kost.

U betaalt 2 soorten kosten:

  1. De belkosten: dit zijn de kosten die u betaalt voor het bellen naar telefoonnummers. Deze kosten hangen af van uw abonnement. We noemen deze kosten de 'gebruikelijke belkosten'.
  2. De kosten voor de informatie of de dienst: bijvoorbeeld voor een belspel of een erotische dienst. Het bedrijf achter het informatienummer bepaalt deze kosten. Hij kan een bedrag per minuut of per gesprek rekenen. Soms is er ook een starttarief.

Informatie vooraf

Belt u naar een informatienummer? Dan hoort u vooraf via een bandje wat het kost om het nummer te bellen. U betaalt niets voor het luisteren naar dit bandje. U hoort ook welke dienst of informatie u krijgt en wie die aanbiedt.

Klantenservice is gratis

Hebt u een vraag of een klacht over een dienst of een product dat u hebt gekocht? Dan moet u daarvoor meestal bellen naar de klantenservice. Het bedrijf mag hiervoor geen kosten rekenen. U betaalt alleen uw gebruikelijke belkosten. Soms laat een bedrijf de klantenservice door een ander bedrijf uitvoeren. Ook dat bedrijf mag geen kosten rekenen voor de klantenservice.

Betaalde doorschakeldiensten via 18-nummers

Telefoonnummers die beginnen met 18 bieden een abonnee-informatiedienst aan. Dit zijn diensten waarvoor u vaak veel betaalt. Bij een abonnee-informatiedienst kunt u telefoonnummers opvragen. Een abonnee-informatiedienst mag u daarna ook doorschakelen naar het nummer dat u zocht. Andere informatienummers die beginnen met 0900, 0906, 0909 mogen u niet doorschakelen.

De abonnee-informatiedienst mag u alleen doorschakelen als:

  • U eerst een persoon aan de lijn krijgt.
  • U vooraf hoort naar welk nummer hij u doorschakelt.
  • U toestemming geeft voor het doorschakelen

Als er een tarief per minuut geldt, moet u vooraf ook te horen krijgen:

  • Het is goedkoper om het nummer dat u zoekt zelf te bellen.
  • Welk tarief geldt na het doorschakelen.
  • Na hoeveel minuten de doorschakeling automatisch wordt beëindigd.

Geeft u geen toestemming voor doorschakelen? Dan moet de aanbieder de verbinding direct verbreken.

Doorschakelen naar een 0800-nummer is niet toegestaan. Een 0800-nummer is een gratis nummer waarvoor u ook niet uw gebruikelijke belkosten betaalt. Dit zijn bijvoorbeeld nummers van de Belastingdienst of de Politie.

Eerlijk gebruik van het informatienummer

Bedrijven mogen het het tarief van het nummer niet misbruiken om extra geld van u proberen te krijgen. Voor bedrijven gelden daarom de volgende regels:

  • De informatie die u vooraf krijgt klopt en is volledig.
  • Het bedrijf houdt u niet te lang aan de lijn zonder dat u iemand te spreken krijgt. Als u iets langer moet wachten, moet het bedrijf dit duidelijk laten weten. 
  • U krijgt de dienst waarvoor u belt.
  • Het bedrijf verbreekt niet zomaar de verbinding als u een vast tarief per gesprek betaalt.

Hebt u een klacht over de kosten van een informatienummer? Meldt de aanbieder bijvoorbeeld een verkeerd tarief vooraf? Of krijgt u helemaal geen tarief te horen? Dan kunt u het volgende doen:

1 Bespreek uw klacht met uw telefoonaanbieder

Neem contact op met uw telefoonaanbieder. Misschien kan die het probleem eenvoudig oplossen. U kunt uw klacht ook bespreken met de aanbieder van het informatienummer.
Kan of wil uw telefoonaanbieder uw klacht niet oplossen? Ga dan verder naar de volgende stap.

2 Wacht met het betalen van de extra kosten

Als u een klacht hebt over een informatienummer, hebt u het recht om de betaling van de extra kosten uit te stellen. Het gaat dan om de kosten voor de informatie of de dienst, dus niet om de gewone belkosten. Op uw telefoonrekening ziet u om welk bedrag het gaat. De rest van de rekening moet u wel betalen.

3 Schrijf een brief of e-mail aan uw telefoonaanbieder

Schrijf wat uw klacht is en waarom u het niet eens bent met de rekening. Schrijf ook dat u de extra kosten voor het informatienummer daarom niet betaalt. En vraag uw aanbieder om die kosten terug te storten, als u al betaald hebt.

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef uw aanbieder een redelijke termijn. En schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als hij geen goede oplossing biedt. Gebruik onze voorbeeldbrieven:

Los het nu op!

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook