Iets vragen of melden?

Hoeveel betaal ik voor mijn warmte?

Aan het einde van elk jaar stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de maximumtarieven vast voor het volgende jaar. Deze tarieven zijn voor de levering van warmte en het meten van warmte. Ook is er een eenmalige maximale aansluitbijdrage voor een nieuwe aansluiting op een bestaand warmtenet. Andere tarieven stelt de ACM niet vast. Maar deze moeten wel redelijk zijn.

Voor de levering van warmte geldt een maximaal vast tarief en een maximaal tarief per geleverde Gigajoule (GJ) aan warmte. Uw warmteleverancier mag niet meer in rekening brengen dan de maximale tarieven. Een lagere prijs mag wel. Bekijk hier de huidige maximumtarieven.

Prijs 2017 (euro incl. BTW) 2018 (euro incl. BTW) 2019 (euro incl. BTW)
Maximumprijs 299,16 + 22,69 per GJ 309,52 + 24,05 per GJ 318,95 + 28,47 per GJ
Meettarief 25,02 25,36 25,98
Eenmalige aansluitbijdrage t/m 25 meter 1011,73 1037,78 1038,89
Eenmalige aansluitbijdrage per meter langer dan 25 meter 32,27 33,77 33,91

Wat kost een afleverset?

Misschien hebt u een eigen afleverset voor verwarming, warm water of allebei. Daar mag uw leverancier  geen kosten voor berekenen. Hebt u een onderhoudscontract bij uw warmteleverancier? Of huurt u de afleverset van uw warmteleverancier? Daar betaalt u wel voor.

Moet uw eigen afleverset vervangen worden? Dan kunt u niet zelf een nieuwe kopen. U moet een afleverset huren van uw leverancier.

Hebt u zelf geen afleverset? Het kan zijn dat er een centrale afleverset is voor een groep bewoners. De kosten hiervoor mag een warmteleverancier aan de bewoners doorberekenen.

De kosten voor een gehuurde of centrale afleverset stelt de Autoriteit Consument & Markt niet vast. Ze moeten wel redelijk zijn.

Mag mijn warmteleverancier de warmteprijs tussentijds wijzigen?

Ja, dat mag. Maar alleen als dat in de algemene voorwaarden van uw contract staat. Er moet staan om welke reden de leverancier de prijs mag verhogen. En de prijs mag nooit hoger zijn dan de maximumprijs van dat jaar.

Heeft uw warmteleverancier niet laten weten dat de prijs ging veranderen? Of staat er niets over prijswijzigingen in de algemene voorwaarden? Dan hoeft u niet akkoord te gaan met de prijswijziging.

Mijn warmteleverancier rekent te hoge tarieven. Wat kan ik doen?

Brengt uw warmteleverancier hogere tarieven in rekening dan de maximumtarieven? Of vindt u de kosten voor de afleverset te hoog? Schrijf dan een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw warmteleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrieven:

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Het is momenteel erg druk. Wilt u snel antwoord op uw vraag? App of bel ons.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer