Vergoeding bij warmtestoring
U krijgt een vergoeding voor een storing als deze langer duurde dan 8 uur. Duurde de storing korter dan 8 uur? Dan krijgt u geen vergoeding.
Deze informatie geldt niet voor storingen van de levering van koude.
U krijgt 35 euro bij een storing van 8 tot 12 uur. Voor iedere 4 uur dat de storing langer duurt, hebt u recht op een extra bedrag van 20 euro. Hebt u geen last van de storing omdat uw warmtepomp voor genoeg warmte zorgt? Ook in dit geval hebt u recht op een vergoeding.
Uw warmteleverancier moet een storingsregistratie bijhouden. Daarmee weet de warmteleverancier precies wanneer hij u moet betalen. En hoeveel. U krijgt uw vergoeding binnen 6 maanden na het herstel van de storing.
Uw warmteleverancier mag elk jaar één grote storing in het warmtenet of de installatie hebben zonder daarvoor te moeten betalen. Die storing moet dan wel binnen 24 uur zijn opgelost.
Storingen in uw eigen woning tellen niet mee. Bijvoorbeeld door een defecte meter, uw eigen afleverset of radiatoren.
Storingen door werkzaamheden
Om het netwerk te onderhouden, voert een leverancier soms werkzaamheden uit. Daarvoor moet hij soms de warmtelevering onderbreken.
Uw leverancier stelt u tenminste 3 dagen van tevoren op de hoogte. Zo kunt u zich voorbereiden. Doet uw warmteleverancier dat niet? Dan krijgt u de normale vergoeding bij storingen.
Hebt u schade door werkzaamheden of een storing? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar. Hebt u geen verzekering? Neem dan contact op met het Juridisch Loket.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.