Vergoeding bij warmtestoring
Als u langer dan 8 uur geen warmte krijgt, dan hebt u recht op een vergoeding. Duurde de storing korter dan 8 uur? Dan krijgt u geen vergoeding.
U krijgt € 35 bij een storing van 8 tot 12 uur. Voor iedere 4 uur dat de storing langer duurt, hebt u recht op een extra bedrag van € 20. Als uw eigen warmtepomp voor genoeg warmte zorgt tijdens de storing, dan hebt u ook recht op een vergoeding.
Let op: krijgt u warmte geleverd van een lager temperatuur dan normaal? Dan hebt u geen recht op een vergoeding.
Uw warmteleverancier moet een storingsregistratie bijhouden. Daarin ziet u om welke storing het ging, hoe lang het duurde en wie er last van had. Zo weet u precies welk bedrag en wanneer uw warmteleverancier u de vergoeding moet betalen. U krijgt uw vergoeding binnen 6 maanden na de storing. U hoeft er niets voor te doen.
Uitzondering
U ontvangt geen vergoeding voor:
- een storing in de levering van koude
- de eerste storing in de laatste 12 maanden, als die korter dan 24 uur duurt
- storingen in uw eigen woning (bijvoorbeeld kapotte radiatoren of afleverset als die van uzelf is)
- storingen door onderhoudswerkzaamheden die de leverancier minstens 3 dagen eerder bekendmaakt
- storingen door extreme situaties waar de warmteleverancier niets aan kan doen, zoals een natuurramp
Hebt u schade door werkzaamheden of een storing? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar. Hebt u geen verzekering? Neem dan contact op met het Juridisch Loket.
Klacht over de vergoeding
Hebt u na een half jaar nog geen vergoeding gekregen? Of bent u met het bedrag het niet eens? Vraag dan om uitbetaling. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.