Iets vragen of melden?

Prijzen en bijkomende kosten

Als u iets koopt, moet dat kunnen voor de prijs die de ondernemer als eerste laat zien. Daar mogen geen verplichte kosten meer bijkomen.

U ziet iets aangeboden voor een aantrekkelijke prijs. Bijvoorbeeld een vliegticket, auto of concertkaartje. Maar zodra u gaat kopen, telt de ondernemer allerlei kosten bij de prijs op. U krijgt uw vliegticket, auto of concertkaartje alleen als u méér betaalt dan de prijs waarmee u bent begonnen.

Zulke extra kosten heten ook wel ‘sluipkosten’. Mag dit zomaar? Nee.

Ondernemers mogen geen sluipkosten rekenen

U moet vóóraf weten wat u minimaal betaalt, en waarvoor. Anders kunt u prijzen niet echt vergelijken. Dit staat onder meer in de Prijzenwet en de Wet oneerlijke handelspraktijken.

Verplichte kosten moeten in de aanbiedingsprijs zitten

Zijn er kosten die u altijd moet bijbetalen? Zulke kosten noemen we ‘onvermijdbare kosten’. Ze moeten in de eerste prijs zitten die u ziet. De ondernemer mag ze niet bij de prijs optellen terwijl u bestelt, boekt of de aankoop regelt.

Kijk wat dit betekent voor verschillende producten en diensten:

Verkeerde aanbiedingsprijs? Sluipkosten bij bestelling, boeking of koop? 

Ziet u in een advertentie niet de juiste prijs? Worden verplichte kosten pas duidelijk terwijl u bestelt, boekt of koopt? Of worden ze onduidelijk of te laat genoemd? Laat de aanbieder dat dan weten. En meld het bij ConsuWijzer.

U kunt ook een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC kan zorgen dat de ondernemer de aanbieding of reclame stopt.

Ik heb sluipkosten betaald, kan ik die terugkrijgen?

Is de koop al gesloten? Dan kunt u daar achteraf alleen iets aan doen als het volgens de wet gaat om een ‘oneerlijke handelspraktijk’. Kijk of dat zo is. Bij sluipkosten is dit niet altijd het geval.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer