Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Veel vragen over energieleverancier HEM

| Nieuwsbericht

We krijgen deze dagen veel vragen over energieleverancier HEM (Allround Hollands Energie B.V.). Dit komt door ons eerdere bericht over deze leverancier en het feit dat HEM op dit moment niet goed bereikbaar is. HEM beloofde dat dit probleem in de week van 8 januari 2024 opgelost zou zijn. Maar nog steeds is HEM niet goed bereikbaar. Lees hier wat u het beste kunt doen bij een klacht.

Geen contact of reactie van de klantenservice

Het is heel vervelend als een bedrijf (tijdelijk) niet goed bereikbaar is. Het is belangrijk dat u uw klachten kenbaar maakt. Stuur daarom een e-mail aan de leverancier. Alleen dan kunt u verder uw recht halen, ook als het bedrijf niet op uw e-mail reageert.

De inhoud van uw e-mail hangt van uw klacht af. We geven u advies voor een aantal situaties.

Mijn termijnbedrag is vanaf 1 januari 2024 veel hoger

Op 1 januari 2024 verandert veel voor uw energierekening. De energiebelastingen en netbeheerkosten stijgen. En het prijsplafond stopt: u betaalt de prijs die in uw contract staat. Zoek de tarieven van uw contract op en check of uw leverancier het termijnbedrag met de juiste tarieven berekent.

Deze wijzigingen gelden voor alle klanten, ook als u een contract hebt met vaste tarieven. Hebt u een contract met variabele tarieven? De kans is dan groot dat u per 1 januari 2024 ook nieuwe tarieven heeft gekregen.

De leverancier moet de aanpassing van uw termijnbedrag goed uitleggen. Hebt u een klacht over het termijnbedrag? Stuur onze voorbeeldbrief:

Ik wil geen nieuw contract bij de leverancier

Hebt u een energiecontract getekend, maar hebt u zich bedacht? Of krijgt u ongewild een contract met een leverancier? Ga voor advies naar:

Energiecontract opzeggen

Bij een contract met variabele tarieven betaalt u geen opzegvergoeding.
Als u een contract met vaste tarieven hebt, dan betaalt u waarschijnlijk een opzegvergoeding. Hoe hoog deze vergoeding is, hangt van de datum waarop u het contract hebt afgesloten.

  • Contract afgesloten vóór 1 juni 2023. U betaalt een vaste vergoeding van 50 euro tot maximaal 125 euro voor gas of elektriciteit. Als u gas en elektriciteit opzegt dan betaalt u 2 keer dat bedrag.
  • Contract afgesloten vanaf 1 juni 2023. De opzegboete is gelijk aan het verlies dat uw leverancier maakt omdat u het contract niet uitzit. Uw energieleverancier moet meteen uw opzegvergoeding schatten als u erom vraagt. En hij moet de berekening duidelijk uitleggen.

Energiecontract opzeggen: alles over opzegvergoeding en opzegtermijn

Geld terug na jaarafrekening of eindafrekening

Als u teveel geld hebt betaald, dan krijgt u na uw jaarafrekening of eindafrekening het geld terug. Uw leverancier moet het bedrag van het volgende termijnbedrag aftrekken of het geld terug op uw rekening storten. Duurt dit langer dan 6 weken na uw rekening? Schrijf een e-mail met uw klacht. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Onze rol als toezichthouder

Door eerdere meldingen van consumenten hebben we vastgesteld dat leverancier HEM de consumenten die geld tegoed hebben niet op tijd terugbetaalt. Hierdoor hebben we ingegrepen bij HEM. We houden deze leverancier scherp in de gaten. Daarnaast geven we advies aan consumenten om hun recht te halen bijvoorbeeld bij de Geschillencommissie. Maar we kunnen niet in individuele gevallen bemiddelen.

Meer weten over ons scherp toezicht op HEM? Ga dan naar: