Regels bij telefonische verkoop door energiebedrijven

Biedt een energiebedrijf u een energiecontract aan via de telefoon? Dan moet een energiebedrijf u goed informeren. Hieronder leest u welke informatie een energiebedrijf u zeker moet geven.

Welke informatie moet een energiebedrijf mij geven tijdens het telefoongesprek?

De verkoper moet u het volgende vertellen:

  • namens welk energiebedrijf hij belt, en wat het adres is van dit energiebedrijf;
  • dat het energiebedrijf u energie wil verkopen;
  • de totale prijs van de energie, dus met belastingen en toeslagen en ook de netwerkkosten;
  • op welke manier u kunt betalen;
  • hoe lang het energiecontract minimaal duurt;
  • dat u een bedenktermijn hebt van 14 dagen.

Het energiebedrijf geeft te weinig informatie. Wat kan ik doen?

Geeft het energiebedrijf u te weinig informatie? Of verkeerde informatie? Dan kan er sprake zijn van misleiding. Dit wordt ook wel een oneerlijke handelspraktijk genoemd.

Bel-me-niet Register

Wilt u niet dat een energiebedrijf of ander bedrijf u belt om energie te verkopen? Dan kunt u zich inschrijven bij het Bel-me-niet Register.

Doe de ConsuWijzer Tele-Check

Bij agressieve of misleidende verkooptelefoontjes kunt u iets kopen waar u later spijt van krijgt. Voorkom ongewenste spullen en abonnementen. Doe de ConsuWijzer Tele-Check tijdens het verkoopgesprek.

Energieverkoop op straat en aan de deur

Bent u op straat benaderd door een verkoper van energie? Of is er een verkoper bij u aan de deur geweest? Dan gelden andere regels.

Forward

ConsuWijzer-karakter bellend met mobiele telefoon