Iets vragen of melden?

Wat gebeurt er als mijn energieleverancier failliet gaat?

Gaat uw energieleverancier failliet? U krijgt gewoon elektriciteit en gas. U kunt alleen niet meteen overstappen. U krijgt vanzelf een nieuwe leverancier.

Er zijn regels die ervoor zorgen dat de levering van elektriciteit en gas gewoon doorgaat. Eerst krijgt u automatisch een nieuwe energieleverancier. Dit gebeurt binnen maximaal 20 werkdagen, maar het kan ook korter zijn. In deze periode kunt u niet zelf overstappen naar een andere energieleverancier.

Hebt u na deze periode een nieuwe energieleverancier gekregen? Dan zal deze contact met u opnemen. U kunt dan kiezen wat u wilt doen: blijven of overstappen. Het kan zijn dat uw nieuwe leverancier uw oude contract wil overnemen, en dus ook de oude voorwaarden. Uw nieuwe leverancier kan u ook een nieuw aanbod doen.

Kiest u voor een andere energieleverancier? Dan hebt u een opzegtermijn van maximaal 30 dagen.

Let op!

Een vensterperiode kan ook gelden wanneer een energieleverancier om een andere reden geen energie meer mag leveren. Bijvoorbeeld bij surseance van betaling.

Wat voor energienota’s krijg ik, en van wie?

Vraagt uw failliete energieleverancier om meterstanden? Geef deze dan door. De standen zijn nodig voor de eindafrekening van uw oude energieleverancier.

Kiest u na de periode van maximaal 20 werkdagen voor een andere leverancier? Dan vraagt ook uw nieuwe leverancier om meterstanden voor een eindafrekening.

Hebt u een slimme meter? Dan hoeft u niets te doen.

Ik heb geld tegoed van mijn energieleverancier. Krijg ik dat nog?

Hebt u een waarborgsom betaald? Of blijkt uit de eindafrekening dat u teveel betaalde termijnbedragen terug krijgt? Of verwacht u een welkomstpremie? De curator van uw energieleverancier kijkt of alle schulden (dus ook van klanten) betaald kunnen worden. Hebt u vragen? Neem dan contact op met uw energieleverancier of de curator.

Hebt u geld tegoed en krijgt u het niet terug? Zoek hiervoor juridische hulp. Bijvoorbeeld uw rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer