Iets vragen of melden?

Hoe kan ik een automatische incasso terugboeken?

Haalt iemand een bedrag van uw rekening via automatische incasso? En wilt u dit niet? Dan kunt u het geld storneren. Dit is het terugboeken van uw geld.

Een automatische incasso kan eenmalig of doorlopend zijn. Bij een doorlopende incasso schrijft het bedrijf regelmatig geld af, bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een tijdschrift.

  • Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
  • Is de automatische incasso onterecht? Dan heeft u 13 maanden om het bedrag terug te boeken. Dit doet u via de bank.

Hoe storneer ik een incasso?

Storneren betekent dat u een automatische incasso terugboekt op uw rekening. Dit kunt u zelf doen via internetbankieren. Of neem contact op met uw bank. De bank controleert niet of de incasso terecht of onterecht was.

De meeste automatische afschrijvingen kunt u binnen 8 weken (56 dagen) terugboeken. Gaf u een machtiging aan een kansspel, bijvoorbeeld een loterij? Dan kunt u de incasso niet terugboeken.

Let op

Bent u verplicht om de rekening te betalen? Dan kunt u het geld wel terug laten storten, maar u moet ooit betalen. U kunt dan herinneringen of aanmaningen krijgen.

Hoe krijg ik mijn geld terug na een onterechte incasso?

Een bedrijf mag niet zomaar geld afschrijven van uw rekening. U moet hiervoor schriftelijk toestemming geven, bijvoorbeeld via een formulier of antwoordkaart. Anders is de incasso onterecht.

Terugstorten via de bank

U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben.

Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso. Gaf u geen toestemming? Dan stort de bank het bedrag terug op uw rekening. Dit duurt meestal een maand. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken:

Terugstorten via de ondernemer

Laat u de bank de onterechte incasso terugboeken? Dan raden wij u aan om de ondernemer een brief te sturen waarin u uitlegt dat de incasso niet klopte. U bent niet verplicht om dat te doen, maar zo kunt u voorkomen dat u aanmaningen krijgt van de ondernemer. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken:

Kan ik incasso’s blokkeren?

U kunt incasso’s blokkeren met een goedkeuringslijst. Alleen bedrijven die op de lijst staan, kunnen dan automatische incasso’s doen van uw rekening. U bepaalt zelf welke bedrijven op de lijst staan. De goedkeuringslijst vraagt u aan bij uw bank.

Let op

U bent zelf verantwoordelijk voor de goedkeuringslijst. Geeft u een machtiging aan een bedrijf voor een incasso? Dan moet u zelf het bedrijf toevoegen aan de goedkeuringslijst. Doet u dit niet, dan kan het bedrijf het geld niet afschrijven. U loopt dan risico op herinneringen of aanmaningen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Het is momenteel erg druk. Wilt u snel antwoord op uw vraag? App of bel ons.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer