Iets vragen of melden?

Ik heb een vast leveringstarief, maar nu wordt dat tarief toch hoger. Mag dat?

Hebt u met uw energieleverancier een contract voor de levering van energie tegen een vaste prijs? Dan mag de leverancier deze prijs in principe niet tussendoor verhogen. Hieronder staat in een stappenplan beschreven wat u kunt doen als uw energiebedrijf de prijs toch tussendoor verhoogt.

Kijk eerst in de algemene voorwaarden

U kunt het beste eerst kijken in uw algemene voorwaarden. Misschien staat erin dat de energieleverancier in bepaalde situaties toch het tarief mag verhogen. Dan mag deze het tarief verhogen als 1 van deze situaties zich voordoet.

Staat dit niet in uw algemene voorwaarden? En vindt u dat uw energieleverancier de leveringskosten niet mocht verhogen? Dan kunt u het beste contact opnemen met uw energieleverancier.

Neem contact op met uw energieleverancier

Vraag aan uw energieleverancier om uitleg. Misschien kan de leverancier meteen uw klacht oplossen.

Maak bezwaar bij uw energieleverancier

Bent u niet tevreden over de reactie? Dan moet u een bezwaar indienen bij uw energieleverancier. Wij raden u aan om eerst de algemene voorwaarden van het energiebedrijf te lezen. Hierin staat hoe u een bezwaar kunt indienen. En hoe snel u dat moet doen. In het algemeen gaat een bezwaar indienen zo: u stuurt een aangetekende brief aan het energiebedrijf. U hebt dan een bewijs dat u de brief hebt gestuurd. In de brief schrijft u de volgende informatie:

  • waarom u bezwaar maakt;
  • wanneer u een reactie van het energiebedrijf wilt. Bijvoorbeeld binnen vier weken.

Uw energieleverancier moet dan een beslissing nemen en die zo snel mogelijk aan u laten weten.

Ga naar De Geschillencommissie

Hebt u bezwaar gemaakt bij uw energiebedrijf? En bent u het niet eens met de beslissing die het energiebedrijf daarna heeft genomen? Dan kunt u naar de Geschillencommissie Energie gaan. In de algemene voorwaarden bij uw contract staat of het energiebedrijf is aangesloten bij deze geschillencommissie. Misschien leest u in de voorwaarden dat het energiebedrijf een eigen regeling voor geschillen heeft. Dan volgt u deze regeling.

De Geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit, dan moeten uw energiebedrijf en u zich hieraan houden. Het werk van De Geschillencommissie is niet gratis. U betaalt klachtengeld. Op de website van De Geschillencommissie leest u hoeveel dat is. U kunt er ook lezen hoe u uw meningsverschil kunt aanmelden. Dat kan per post en via de website van De Geschillencommissie.

Naar de rechter

U kunt er ook altijd voor kiezen om naar de rechtbank te gaan met uw meningsverschil. Het nadeel is dat dit lang duurt en veel geld kost.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer