Elektriciteit en gas

Mijn energieleverancier wil de tarieven verhogen of de levering stoppen. Mag dat?

De energieprijzen zijn gestegen. Sommige energieleveranciers verhogen daarom hun tarieven. Of willen de levering stoppen. Wat uw rechten zijn, hangt van de situatie af.

Let op

Kunt u de rekening niet betalen? En wil de leverancier u daarom afsluiten? Dan geldt deze informatie niet voor u. Ga voor advies naar:

Mijn energieleverancier wil de levering stoppen. Mag dat?

Van 1 oktober tot 1 april mag uw leverancier de levering van energie niet zomaar stoppen. Alleen in sommige situaties mag hij dit doen. Bijvoorbeeld als u er zelf om vraagt, als u uw rekeningen niet betaalt of als uw contract is afgelopen.

Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de levering willen stoppen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Dit mag dus niet zomaar. Stuur de leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord gaat met het stoppen. Geef aan dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Mijn netbeheerder zegt dat de levering is gestopt. Wat moet ik doen?

Krijgt u een brief waarin uw netbeheerder meldt dat er geen energieleverancier meer is gekoppeld aan uw adres? Dan is ons advies om zo snel mogelijk een nieuw energiecontract af te sluiten bij een andere energieleverancier. Geef aan de netbeheerder door welke leverancier dit is. U bent dan verzekerd van levering van elektriciteit en/of gas.

Let op

Op dit moment is het moeilijk om een nieuw contract te vinden via vergelijkingssites. Maar alle energieleveranciers moeten u altijd een modelcontract met variabel tarief aanbieden. Een modelcontract ziet er altijd hetzelfde uit, heeft variabele tarieven en een onbepaalde tijd. Daardoor kunt u de tarieven en voorwaarden van verschillende leveranciers kunt u makkelijk en snel vergelijken. 

Vindt u geen modelcontract via de website van een leverancier? Bel de klantenservice en vraag om dit aan u te sturen.

Loopt u financiële schade omdat uw energieleverancier uw contract heeft stopgezet? U kunt uw leverancier aansprakelijk stellen via uw rechtsbijstandsverzekering, of vraag het Juridisch Loket om advies.

Mijn energieleverancier wil de tarieven verhogen. Mag dat?

Dit hangt van uw overeenkomst af. Het is daarom heel belangrijk om eerst te weten of u een contract hebt met vaste of variabele tarieven.

Hoe weet ik of ik een vast of variabel tarief heb?

Vast tarief

Maakt u een afspraak over de energieprijs? Dan hebt u een vast tarief en betaalt u dezelfde prijs voor stroom of gas zolang uw contract loopt. Bijvoorbeeld 1 of 3 jaar. Met een vast tarief hebt u geen voordeel van tussentijdse prijsdalingen, maar ook geen risico als de prijzen stijgen.

Variabel tarief

Maakt u geen afspraak over de energieprijs met een vaste looptijd en vast tarief? Dan kan de prijs van uw stroom of gas wijzigen. Meestal gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en 1 juli. De energieprijs kan dan hoger of lager worden.

Ik heb een contract met vaste tarieven

Dan mag uw leverancier de tarieven niet zomaar verhogen. U hebt met uw leverancier afgesproken dat u energie krijgt voor een minimale periode van vaak 1 of 3 jaar. En u hebt beloofd een vast bedrag te betalen voor deze levering. Aan deze afspraken zitten u en uw leverancier vast.

Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Dit mag dus niet zomaar. Stuur de leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord bent met het stoppen en dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Ik heb een contract met variabele tarieven

Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract. Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Mag het op een ander moment? Dit hangt af van de algemene voorwaarden van uw contract.

Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Vindt u dat uw leverancier de tarieven nu niet mag verhogen? Stuur dan een brief of een e-mail naar de leverancier en leg uit waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging.

Komt u er samen niet uit?

Hebt u de brief gestuurd? En lost de energieleverancier uw klacht niet op? Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.