Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Mijn energieleverancier verhoogt de tarieven

Of uw energieleverancier de tarieven mag verhogen, hangt van uw overeenkomst af. Het is daarom heel belangrijk om eerst te weten of u een contract hebt met vaste of variabele tarieven.


Snel naar:


Vast of variabel tarief

Vast tarief

Maakt u een afspraak over de energieprijs? Dan hebt u een vast tarief en betaalt u dezelfde prijs voor stroom of gas zolang uw contract loopt. Bijvoorbeeld 1 of 3 jaar. Met een vast tarief hebt u geen voordeel van tussentijdse prijsdalingen, maar ook geen risico als de prijzen stijgen.

Variabel tarief

Maakt u geen afspraak over de energieprijs met een vaste looptijd en vast tarief? Dan kan de prijs van uw stroom of gas wijzigen. Meestal gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en 1 juli. De energieprijs kan dan hoger of lager worden.

Ik heb een contract met vaste tarieven

Dan mag uw leverancier de tarieven niet zomaar verhogen. U hebt met uw leverancier afgesproken dat u energie krijgt voor een minimale periode van vaak 1 of 3 jaar. En u hebt beloofd een vast bedrag te betalen voor deze levering. Aan deze afspraken zitten u en uw leverancier vast.

Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? Of dat ze uw terugleververgoeding verlagen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Dit mag dus niet zomaar. Stuur de leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord bent met het stoppen en dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Ik heb een contract met variabele tarieven

Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. In de algemene voorwaarden van uw contract moet staan wanneer dat mag. Meestal gebeurt dit op 1 januari en op 1 juli. De prijzen kunnen hoger of lager worden. De leverancier moet u minimaal 30 dagen van tevoren informeren over de nieuwe tarieven. Doet uw leverancier dit binnen een kortere periode? Geef aan dat u hiermee niet akkoord gaat. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Mag het op een ander moment? Of vaker dan 2 keer per jaar? Ja, maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract.

Krijgt u een bericht van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? Of dat ze uw terugleververgoeding verlagen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Vindt u dat uw leverancier de tarieven nu niet mag verhogen? Stuur dan een brief of een e-mail naar de leverancier en leg uit waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook