Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Mijn energieleverancier stopt de levering

Alleen in sommige gevallen mag uw energieleverancier de levering van energie stoppen. Bijvoorbeeld als u er zelf om vraagt, als u uw rekeningen niet betaalt of als uw contract is afgelopen. Stopt uw leverancier als bedrijf? Dan gelden andere regels.


Op deze pagina:


Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin hij zegt dat hij de levering wil stoppen, en wilt u dat niet? Dit mag niet zomaar. Stuur uw leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord gaat met het stoppen. En geef aan dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Let op

Kunt u de rekening niet betalen? En wil de leverancier u daarom afsluiten? Dan geldt deze informatie niet voor u. Ga voor advies naar:

Mijn leverancier stopt als bedrijf

Wil uw energieleverancier stoppen als bedrijf? Dan probeert hij vaak uw contract en de contracten van andere klanten tegen dezelfde voorwaarden te verkopen aan een nieuwe leverancier.

Lukt dat niet? Dan mag uw energieleverancier u vragen om zelf over te stappen naar een nieuwe leverancier. Maar hij mag u niet verplichten. Uw leverancier mag u ook een aanbod doen om dat aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld een korting of een bonus.

U moet zelf nagaan of u klant blijft of overstapt. Wij kunnen u hier geen advies over geven. Wilt u overstappen? Kies dan voor een leverancier die past bij uw situatie en wensen.

DGB Energie

DGB Energie is gestopt met het leveren van elektriciteit en gas. Was u niet overgestapt naar een andere leverancier? Dan is uw contract per 1 mei 2024 overgegaan naar Kikker Energie onder de naam Volti. Dat is een wederverkoper.

De voorwaarden en tarieven van uw contract blijven hetzelfde. Ook de einddatum en het voorschotbedrag veranderen niet. En binnen 6 weken na het einde van uw contract krijgt u een eindafrekening van DGB Energie.

Hebt u zonnepanelen? Op de eindafrekening saldeert DGB Energie alle energie die u tot 1 mei hebt gekocht en hebt teruggeleverd. Bij Volti krijgt u een nieuw contract tegen dezelfde voorwaarden, tarieven en teruglevertarieven. En Volti begint vanaf 1 mei opnieuw met meten en salderen.

Hebt u vragen over uw huidige contract? Neem contact op met DGB Energie. Hebt u vragen over het nieuwe contract? Neem contact op met Volti.

Qwint Energie

Qwint Energie wil per stoppen met het leveren van energie. Ook zusterbedrijf DVEP (zakelijke klanten) wil stoppen.

Bent u klant van Qwint Energie? U hoort van Qwint Energie wat dit betekent voor u en uw contract. Kijk voor informatie ook op de website van Qwint Energie.

Qwint loopt achter met het versturen van jaarafrekeningen en eindafrekeningen. U hoort van Qwint wanneer u de rekening krijgt. En of u een extra vergoeding krijgt voor de achterstand.

Hebt u vragen? Bijvoorbeeld over uw contract of uw jaarafrekening of eindafrekening? Bel de klantenservice van Qwint Energie via 074-250 06 08 of mail naar frontoffice@qwint.nl.

TotalEnergies

TotalEnergies is gestopt met het leveren van elektriciteit en gas. Was u niet overgestapt naar een andere leverancier? Dan is uw contract per 1 maart 2024 overgegaan naar Gulf Gas + Power. De voorwaarden en tarieven blijven hetzelfde. En u krijgt een eindafrekening van TotalEnergies.

Hebt u zonnepanelen? Dan heeft TotalEnergies gesaldeerd op uw eindafrekening. Bij Gulf Gas + Power bent u opnieuw begonnen met salderen.

Hebt u vragen over uw nieuwe contract? Neem dan contact op met Gulf Gas + Power. Hebt u vragen over uw oude contract en de eindafrekening? Neem dan contact op met TotalEnergies.

HVC

HVC is gestopt met het leveren van elektriciteit en gas. Was u niet overgestapt naar een andere leverancier? Dan is uw contract per 1 januari 2024 overgegaan naar om | nieuwe energie. U betaalt niet meer dan bij HVC. Ook kunt u nog steeds overstappen naar een andere leverancier.

Hebt u zonnepanelen? Dan heeft HVC gesaldeerd op uw jaarafrekening. Bij om | nieuwe energie bent u opnieuw begonnen met salderen.

Hebt u vragen over uw nieuwe contract? Neem contact op met om | nieuwe energie. Hebt u vragen over uw oude contract of de eindafrekening? Neem dan contact op met HVC. 

Mijn netbeheerder zegt dat de levering is gestopt

Krijgt u een brief waarin uw netbeheerder meldt dat er geen energieleverancier meer is gekoppeld aan uw adres? Dan is ons advies om zo snel mogelijk een nieuw energiecontract af te sluiten bij een andere energieleverancier. Geef aan de netbeheerder door welke leverancier dit is. U bent dan verzekerd van levering van elektriciteit en gas.

Hebt u financiƫle schade omdat uw energieleverancier uw contract heeft stopgezet? U kunt uw leverancier vragen om de schade te betalen. Vraag uw rechtsbijstandsverzekering om advies, of kijk of u terecht kunt bij het Juridisch Loket.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook