Mijn energieleverancier stopt de levering
Alleen in sommige gevallen mag uw energieleverancier de levering van energie stoppen. Bijvoorbeeld als u er zelf om vraagt, als u uw rekeningen niet betaalt of als uw contract is afgelopen. Stopt uw leverancier als bedrijf? Dan gelden andere regels.
Snel naar:
Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin hij zegt dat hij de levering wil stoppen, en wilt u dat niet? Dit mag niet zomaar. Stuur uw leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord gaat met het stoppen. En geef aan dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:
Mijn leverancier stopt als bedrijf
Wil uw energieleverancier stoppen als bedrijf? Dan probeert hij vaak uw contract en de contracten van andere klanten tegen dezelfde voorwaarden te verkopen aan een nieuwe leverancier.
Lukt dat niet? Dan mag uw energieleverancier u vragen om zelf over te stappen naar een nieuwe leverancier. Maar hij mag u niet verplichten. Uw leverancier mag u ook een aanbod doen om dat aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld een korting of een bonus.
U moet zelf nagaan of u klant blijft of overstapt. Wij kunnen u hier geen advies over geven. Wilt u overstappen? Kies dan voor een leverancier die past bij uw situatie en wensen.
Qwint Energie
Qwint Energie wil stoppen met het leveren van energie. Ook zusterbedrijf DVEP (zakelijke klanten) wil stoppen.
Bent u klant van Qwint Energie? Voor 1 september 2023 hoort u hoe Qwint Energie wil stoppen en wat dit betekent voor u en uw contract. Kijk voor informatie ook op de website van Qwint Energie.
Hebt u vragen? Bijvoorbeeld over uw contract of uw jaarafrekening of eindafrekening? Bel de klantenservice van Qwint Energie via 074-250 06 08 of mail naar frontoffice@qwint.nl.
TotalEnergies
TotalEnergies wil rond september 2023 stoppen met het leveren van elektriciteit en gas. Bent u klant van TotalEnergies? U ontvangt in de komende weken per mail een aanbod om over te stappen naar een andere leverancier. Lees het aanbod van TotalEnergies goed door. Het overstappen kost in dit geval geen geld.
Wilt u meer weten over het besluit om te stoppen? Of hebt u vragen over uw contract? Lees meer informatie op de website van TotalEnergies, of neem contact op met de klantenservice.
Mijn netbeheerder zegt dat de levering is gestopt
Krijgt u een brief waarin uw netbeheerder meldt dat er geen energieleverancier meer is gekoppeld aan uw adres? Dan is ons advies om zo snel mogelijk een nieuw energiecontract af te sluiten bij een andere energieleverancier. Geef aan de netbeheerder door welke leverancier dit is. U bent dan verzekerd van levering van elektriciteit en gas.
Hebt u financiële schade omdat uw energieleverancier uw contract heeft stopgezet? U kunt uw leverancier vragen om de schade te betalen. Vraag uw rechtsbijstandsverzekering om advies, of kijk of u terecht kunt bij het Juridisch Loket.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.