Mijn energieleverancier verhoogt de tarieven
Of uw energieleverancier de tarieven mag verhogen, hangt van uw contract af. Het is daarom belangrijk om te weten of u een contract hebt met vaste, variabele tarieven of dynamische tarieven.
Vast of variabel tarief
Vast tarief
Maakt u een afspraak over de energieprijs voor uw contractperiode? Dan hebt u een vast tarief en betaalt u dezelfde prijs voor stroom of gas zolang uw contract duurt. Bijvoorbeeld 1 of 3 jaar. Met een vast tarief hebt u geen voordeel als de prijzen dalen, maar ook geen risico als de prijzen stijgen.
Variabel tarief
Maakt u geen afspraak over de energieprijs voor een vaste contractperiode? Dan kan de prijs van uw stroom of gas wijzigen. Meestal gebeurt dit op vaste momenten in het jaar, bijvoorbeeld elke 3 maanden. De energieprijs kan dan hoger of lager worden.
Ik heb een contract met vaste tarieven
Dan mag uw leverancier de tarieven niet zomaar verhogen. U hebt met uw leverancier afgesproken dat u energie krijgt voor een minimale periode van vaak 1 of 3 jaar. En u hebt beloofd een vast bedrag te betalen voor deze levering. Aan deze afspraken zitten u en uw leverancier vast.
Krijgt u een bericht van uw leverancier dat ze de tarieven willen verhogen omdat de energieprijzen stijgen? Of dat ze uw terugleververgoeding verlagen? Dit mag dus niet zomaar. Stuur de leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord bent met deze verhoging. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:
Let op: Stijgen de belastingen of de netbeheerkosten? Dan mag uw leverancier deze verhoging aan u doorberekenen, ook als u een vast contract hebt.
Ik heb een contract met variabele tarieven
Bij een contract met variabele tarieven kunnen de tarieven veranderen. In het contract of in de algemene voorwaarden moet duidelijk staan wanneer de tarieven mogen wijzigen, bijvoorbeeld iedere 3 maanden. Ook moet duidelijk in het contract staan waarom en hoe de leverancier uw tarieven aanpast.
De leverancier laat u de nieuwe tarieven minimaal 1 maand van tevoren weten. Doet uw leverancier dit binnen een kortere periode? Geef aan dat u hiermee niet akkoord gaat. Gebruik onze voorbeeldbrief:
U mag een contract met variabele tarieven altijd opzeggen. U betaalt geen opzegvergoeding. De opzegtermijn staat in uw contract of in de algemene voorwaarden.
De leverancier mag de tarieven vaker per jaar wijzigen dan op de afgesproken momenten. Maar alleen als dit duidelijk in het contract of de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar uw contract en de algemene voorwaarden.
Krijgt u een bericht van uw leverancier dat de tarieven gaan stijgen? Of dat de terugleververgoeding lager wordt? Kijk dan in uw contract en de algemene voorwaarden. Vindt u dat uw leverancier de tarieven niet mag verhogen? Stuur dan een brief of een e-mail naar de leverancier en leg uit waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging.
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.