Iets vragen of melden?

Tips bij het kiezen van televisie, internet of vaste telefonie

Zoekt u een nieuw abonnement voor televisie, internet of vaste telefonie? Wilt u overstappen? Met deze tips helpen we u op weg. 

Waar moet ik op letten bij het vergelijken?

Prijs, duur van het abonnement en andere kosten

Heel belangrijk is hoeveel abonnementskosten u per maand betaalt. En hoe lang uw abonnement duurt. Let ook op eenmalige kosten: moet u aansluitingskosten betalen? Moet u apparaten zoals een modem of televisiedecoder kopen? Of krijgt u de apparaten in bruikleen? En als u veel belt: wat zijn de beltarieven?

De internetsnelheid

Vindt u het belangrijk dat uw internet snel is? De aanbieder geeft aan wat de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid is. In de praktijk kan de echte snelheid lager zijn.

De techniek

Met welke techniek wilt u televisie kijken, internetten en bellen? Bijvoorbeeld via glasvezel of kabel? Is de techniek die u wilt wel mogelijk in uw woning?

Meerdere televisies?

Wilt u in een andere kamer ook televisie kunnen kijken? Kijk dan bij welk abonnement dat mogelijk is. Soms moet u extra kosten betalen per televisie. Of extra kabels aanleggen.

Alarmsysteem of fax

Hebt u een alarmsysteem of een fax? Ga na of deze nog werken met het nieuwe abonnement.

Stap voor stap overstappen

Kijk of u uw huidige abonnement kosteloos kunt opzeggen.

Check de einddatum van uw huidige contract en kijk of u nu kosteloos kunt opzeggen.

Bestellen en opzeggen

Hebt u een keuze gemaakt? Bestel dan eerst bij uw nieuwe aanbieder en zeg daarna pas uw huidige abonnement op.

Veel aanbieders werken samen om de overstap zonder problemen te laten verlopen. Dit heet een overstapservice. Heeft uw nieuwe aanbieder een overstapservice? Dan is overstappen heel makkelijk! De nieuwe aanbieder zegt uw huidige abonnement op en hij regelt verder de overstap.

Overstappen van telefonie? U kunt uw telefoonnummer naar het nieuwe abonnement meenemen. Uw nieuwe aanbieder regelt dit voor u.

Neem uw nieuwe contract door

Uw nieuwe aanbieder stuurt u uw contract en de algemene voorwaarden door. Kijk goed of dit het abonnement is dat u wilt. 

Bedenktijd

Hebt u het nieuwe abonnement online, aan de telefoon of op straat afgesloten? En hebt u er spijt van? U hebt recht op bedenktijd. Binnen 14 dagen kunt u van het abonnement af.

ACM controleert, en u kunt helpen!

Aanbieders zijn vrij om hun tarieven te bepalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert of alle aanbieders hun informatie op orde hebben. Zodat u makkelijker verschillende abonnementen kunt vergelijken.

U kunt de ACM hierbij helpen. Vindt u dat een telefoonaanbieder niet duidelijk is over zijn tarieven? Of over de diensten? Meld het bij ons. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Los het nu op!

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer