Iets vragen of melden?

Tips bij het kiezen van televisie, internet of vaste telefonie

Zoekt u een nieuw abonnement voor televisie, internet of vaste telefonie? Of wilt u overstappen? Kiezen is niet altijd makkelijk. We zetten de belangrijkste aandachtspunten voor u op een rij.

Waar kan ik op letten bij het vergelijken?

Hoe vindt u het abonnement dat het beste bij u past? Vergelijk eerst de pakketten en de prijzen van verschillende aanbieders met elkaar. Kijk ook of u eenmalige kosten moet betalen en hoe lang het abonnement duurt. Ook andere onderdelen van het abonnement kunt u vergelijken. Bijvoorbeeld:

  • Wilt u een 3-in-1-pakket? Met televisie, internet en bellen in één? Of wilt u bijvoorbeeld alleen internet en bellen?
  • Via welke techniek wilt u televisie kijken, internetten en bellen? Bijvoorbeeld via glasvezel? Of via de kabel of ADSL?
  • Is de techniek die u wilt wel mogelijk in uw woning? En kunt u (later) makkelijk overstappen naar een andere techniek?
  • Welke kwaliteit mag u verwachten? Welke internetsnelheid wilt u?
  • Wanneer kunt u de helpdesk bellen? En wat kost dat dan?
  • Naar welke zenders kunt u kijken of luisteren?
  • Welke apparatuur hebt u nodig voor het abonnement dat u wilt? Wilt u kunnen opnemen?
  • Wilt u in een andere kamer ook digitale televisie kunnen kijken? Kijk dan bij welk abonnement dat mogelijk is. En wat u daarvoor nodig hebt.
  • Hebt u een alarmsysteem of fax? Werkt dit nog met het abonnement dat u wilt?

Tip

Er zijn speciale websites waar u abonnementen kunt vergelijken. Kijk ook naar de ervaringen van anderen.

Lees het contract en de algemene voorwaarden van het abonnement

De nieuwe aanbieder moet u van tevoren of tijdens het afsluiten van het contract over een aantal punten informeren. Controleer goed of u deze gegevens krijgt:

  • Wat is de naam en het adres van de aanbieder?
  • Welke diensten krijgt u en hoe lang duurt het voor uw dienst voor het eerst wordt aangesloten?
  • Wat zijn de kosten? Moet u ook rekening houden met extra kosten? En waar kunt u deze kosten terugvinden?
  • Kunt u geld terug krijgen of een andere vergoeding verwachten als de beloofde kwaliteit niet wordt geleverd? Hoeveel is dat dan?
  • Welke onderhoudsdiensten biedt de aanbieder? Wat doet de aanbieder bijvoorbeeld met storingen en beveiligingsproblemen?
  • Voor hoelang sluit u het abonnement af? En hoe kan deze worden verlengd of beëindigd?
  • Wat kunt u doen als u een klacht hebt over de aanbieder?
  • Zijn de algemene voorwaarden van het contract duidelijk? Vraag de aanbieder gerust om deze aan u uit te leggen.

Overstappen zonder problemen

Opzeggen

Gaat u overstappen? Kijk goed of u uw huidige abonnement al kosteloos kunt opzeggen.

Tip

Sommige aanbieders hebben een overstapservice. Ze werken samen om uw overstap van de ene naar de andere aanbieder probleemloos te laten verlopen. Vaak regelt de nieuwe aanbieder dan de opzegging bij uw huidige aanbieder. Vraag bij uw nieuwe aanbieder of u gebruik kunt maken van de overstapservice. Vaak heeft uw nieuwe aanbieder enkele gegevens van uw huidige abonnement nodig om de overstap voor u te regelen.

Regelt u zelf de overstap? Dan kunt u het beste eerst uw nieuwe abonnement bestellen. En daarna pas het oude abonnement opzeggen.

Nummerbehoud

U kunt uw telefoonnummer naar het nieuwe abonnement meenemen. Uw nieuwe aanbieder regelt dit voor u.

Bedenktijd

Hebt u een abonnement online, aan de telefoon of op straat afgesloten? En hebt u er spijt van? U hebt recht op bedenktijd. Binnen 14 dagen kunt u van het abonnement af zien.

ACM controleert, en u kunt helpen!

Toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) bepaalt niet de tarieven van de telefoonaanbieders. Maar de ACM controleert wel of alle telefoonaanbieders hun informatie op orde hebben. Zodat u makkelijker verschillende abonnementen kunt vergelijken.

U kunt de ACM hierbij helpen. Vindt u dat een telefoonaanbieder niet duidelijk is over zijn tarieven? Of over de diensten? Meld het bij ConsuWijzer.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer