ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Abonnementen en diensten

Tips bij het kiezen van televisie, internet of vaste telefonie

Zoekt u een nieuw abonnement voor televisie, internet of vaste telefonie? Wilt u overstappen? Met deze tips helpen we u op weg.

Informatie vooraf

Vraagt of krijgt u een nieuw aanbod voor telefonie, internet of televisie? Dan moet u eerst informatie krijgen over de belangrijkste eigenschappen van het product. Bijvoorbeeld:

  • de kwaliteit van het netwerk
  • de snelheid van het internet of de inhoud van het zenderpakket
  • de looptijd van het contract
  • de vaste kosten en kosten voor uw verbruik
  • de kosten voor het opzeggen

Zo kunt u verschillende aanbiedingen van providers vergelijken. En de dienst kiezen die bij uw situatie past.

Sluit u een contract af? Dan krijgt u een leesbare samenvatting van deze informatie.

Prijs, duur van het abonnement en andere kosten

Heel belangrijk is hoeveel abonnementskosten u per maand betaalt. En hoe lang uw abonnement duurt. Let ook op eenmalige kosten: moet u aansluitingskosten betalen? Moet u apparaten zoals een modem of televisiedecoder kopen? Of krijgt u de apparaten in bruikleen? En als u veel belt: wat zijn de beltarieven?

De internetsnelheid

Vindt u het belangrijk dat uw internet snel is? De aanbieder geeft aan wat de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid is. In de praktijk kan de echte snelheid lager zijn.

De techniek

Met welke techniek wilt u televisie kijken, internetten en bellen? Bijvoorbeeld via glasvezel of kabel? Is de techniek die u wilt wel mogelijk in uw woning?

Meerdere televisies?

Wilt u in een andere kamer ook televisie kunnen kijken? Kijk dan bij welk abonnement dat mogelijk is. Soms moet u extra kosten betalen per televisie. Of extra kabels aanleggen.

Alarmsysteem of fax

Hebt u een alarmsysteem of een fax? Ga na of deze nog werken met het nieuwe abonnement.

Kijk of u uw huidige abonnement kosteloos kunt opzeggen.

Check de einddatum van uw huidige contract en kijk of u nu kosteloos kunt opzeggen.

Bestellen en opzeggen

Hebt u een keuze gemaakt? Overstappen is heel makkelijk dankzij de overstapservice. De nieuwe aanbieder zegt uw abonnement namens u op. En hij regelt verder de overstap. Wilt u liever geen overstapservice? Sluit eerst het nieuwe abonnement af en zeg daarna pas uw huidige abonnement op.

Overstappen van telefonie? U kunt uw telefoonnummer naar het nieuwe abonnement meenemen. Uw nieuwe aanbieder regelt dit voor u.

Neem uw nieuwe contract door

Uw nieuwe aanbieder stuurt u uw contract en de algemene voorwaarden. Kijk goed of dit het abonnement is dat u wilt. 

Bedenktijd

Hebt u het nieuwe abonnement online, aan de telefoon of op straat afgesloten? En hebt u er spijt van? U hebt recht op bedenktijd. Binnen 14 dagen kunt u van het abonnement af.

Geen onderbreking van diensten

Uw nieuwe aanbieder vertelt u regelmatig over het verloop van de overstap. De diensten worden op de afgesproken datum omgezet. In veel gevallen gaat u meteen over en merkt u er niets van. Soms zit u even zonder diensten. Dit gebeurt meestal als uw nieuwe en oude aanbieder dezelfde kabels gebruiken. De onderbreking duurt maximaal 1 werkdag.

Overstappen is dus makkelijk. Maar heel soms gaat het mis. Toch problemen?

Aanbieders zijn vrij om hun tarieven te bepalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert of alle aanbieders hun informatie op orde hebben. Zodat u makkelijker verschillende abonnementen kunt vergelijken.

U kunt de ACM hierbij helpen. Vindt u dat een telefoonaanbieder niet duidelijk is over zijn tarieven? Of over de diensten? Meld het bij ons. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook