ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Abonnementen en diensten

Tips bij het kiezen van een abonnement voor mobiele telefonie

Zoekt u een nieuw mobiel abonnement? Dat is niet altijd eenvoudig. Want hoe vindt u het abonnement dat het beste bij u past? Met deze tips helpen we u op weg.

Informatie vooraf

Vraagt of krijgt u een nieuw aanbod voor mobiele telefonie en internet? Dan moet u eerst informatie krijgen over de belangrijkste eigenschappen van het product. Bijvoorbeeld:

  • de kwaliteit van het netwerk
  • de snelheid van het internet
  • de looptijd van het contract
  • de vaste kosten en kosten voor uw verbruik
  • de kosten voor het opzeggen

Zo kunt u verschillende aanbiedingen van providers vergelijken. En de dienst kiezen die bij uw situatie past.

Sluit u een contract af? Dan krijgt u een leesbare samenvatting van deze informatie.

Vergelijk allereerst de prijs, het aantal belminuten en data van de verschillende bundels. Kijk of u eenmalige kosten moet betalen. Let ook op hoe lang het abonnement duurt. En ook de volgende tips zijn handig bij het vergelijken:

1 De tarieven buiten de bundel

Maakt u uw bundel vaak op? Of belt u veel naar het buitenland? Bij sommige abonnementen zijn de kosten buiten de bundel zeer hoog. Kijk daarom op de website van de aanbieder hoe hoog de tarieven buiten de bundel zijn.

2 Uw bundel aanpassen

Is uw belverbruik en internetverbruik heel wisselend? Dan kan het slim zijn om een abonnement te nemen waarmee u uw bundel (maandelijks) kunt aanpassen. Dit mag niet altijd. Ga bij de aanbieder na of u uw bundel kunt aanpassen. En welke voorwaarden hiervoor gelden.

3 De niet gebruikte belminuten en data meenemen

Komt het vaak voor dat u niet alle belminuten of data hebt gebruikt? Bij sommige abonnementen kunt u de niet gebruikte belminuten en data meenemen naar de volgende maand.

4 Afronden van gesprekken of internetverbruik

Sommige aanbieders ronden gesprekken af op hele minuten. Of uw internetgebruik op hele MB's. Uw bundel is dan minder ruim dan het lijkt.

5 Tarieven in het buitenland

Gebruikt u uw mobiele telefoon vaak in het buitenland? Dan bent u aan het roamen. Binnen de Europese Unie betaalt u voor roaming hetzelfde als in Nederland. Maar uw telecomaanbieder mag uw verbruik zonder extra kosten beperken. Roamt u niet meer gratis? Of bent u buiten de Europese Unie? Dan kunnen de prijsverschillen tussen de abonnementen groot zijn. Kijk daarom goed op de website van uw aanbieder hoe hoog deze tarieven zijn.

6 Een seintje als uw bundel op of bijna op is, of een dataplafond

Uw aanbieder moet u laten weten wanneer uw bundel op of bijna op is. Sommige aanbieders sturen een sms, andere aanbieders gebruiken hiervoor een app. U kunt ook een abonnement zoeken met een abonnement met een dataplafond. Uw internet stopt dan wanneer de bundel op is. Kijk wat voor u het handigst is om onverwacht hoge rekeningen voorkomen.

7 De dekking van de aanbieder

Alle aanbieders hebben een dekkingskaart op de website. Daarop kunt u zien hoe de dekking is thuis en op uw werk. En waar u 3G of 4G hebt.

8 De internetsnelheid

De aanbieder geeft aan wat de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid is. In de praktijk kan de echte snelheid lager zijn.

Opzeggen

Gaat u overstappen? Kijk goed of u uw huidige abonnement kosteloos kunt opzeggen.

Overstappen is heel makkelijk dankzij de overstapservice van de aanbieders. De nieuwe aanbieder zegt uw abonnement namens u op. En hij regelt verder de overstap. Wilt u liever geen overstapservice? Sluit eerst het nieuwe abonnement af en zeg daarna pas uw huidige abonnement op.

Nummerbehoud

U kunt uw telefoonnummer naar het nieuwe abonnement meenemen. Uw nieuwe aanbieder regelt dit voor u.

Bedenktijd

Hebt u een abonnement online, aan de telefoon of op straat afgesloten? En hebt u er spijt van? U hebt het recht op bedenktijd. Binnen 14 dagen kunt u van het abonnement af zien.

Geen onderbreking van diensten

Uw nieuwe aanbieder vertelt u regelmatig over het verloop van de overstap. De diensten worden op de afgesproken datum omgezet. In veel gevallen gaat u meteen over en merkt u er niets van. Soms zit u even zonder diensten. Dit gebeurt meestal als uw nieuwe en oude aanbieder dezelfde kabels gebruiken. De onderbreking duurt maximaal 1 werkdag.

Overstappen is dus makkelijk. Maar heel soms gaat het mis. Toch problemen?

Toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) bepaalt niet de tarieven van de telefoonaanbieders. Maar de ACM controleert wel of alle telefoonaanbieders hun informatie op orde hebben. Zodat u makkelijker verschillende abonnementen kunt vergelijken.

U kunt de ACM hierbij helpen. Vindt u dat een telefoonaanbieder niet duidelijk is over zijn tarieven? Of over de diensten? Meld het bij ACM ConsuWijzer.

Zie ook