Iets vragen of melden?

Tips bij het kiezen van een abonnement voor mobiele telefonie

Zoekt u een nieuw mobiel abonnement? Dat is niet altijd eenvoudig. Want hoe vindt u het abonnement dat het beste bij u past? Met deze tips helpen we u op weg. 

Waar moet ik op letten bij het vergelijken?

Vergelijk allereerst de prijs, het aantal belminuten en data van de verschillende bundels. Kijk of u eenmalige kosten moet betalen. Let ook op hoe lang het abonnement duurt. En ook de volgende tips zijn handig bij het vergelijken:

De tarieven buiten de bundel

Maakt u uw bundel vaak op? Of belt u veel naar het buitenland? Bij sommige abonnementen zijn de kosten buiten de bundel zeer hoog. Kijk daarom op de website van de aanbieder hoe hoog de tarieven buiten de bundel zijn.

Uw bundel aanpassen

Is uw belverbruik en internetverbruik heel wisselend? Dan kan het slim zijn om een abonnement te nemen waarmee u uw bundel (maandelijks) kunt aanpassen. Dit mag niet altijd. Ga bij de aanbieder na of u uw bundel kunt aanpassen. En welke voorwaarden hiervoor gelden.

De niet gebruikte belminuten en data meenemen

Komt het vaak voor dat u niet alle belminuten of data hebt gebruikt? Bij sommige abonnementen kunt u de niet gebruikte belminuten en data meenemen naar de volgende maand.

Afronden van gesprekken of internetverbruik

Sommige aanbieders ronden gesprekken af op hele minuten. Of uw internetgebruik op hele MB’s. Uw bundel is dan minder ruim dan het lijkt.

Tarieven in het buitenland

Gebruikt u uw mobiele telefoon vaak in het buitenland? Dan bent u aan het roamen. Binnen de Europese Unie betaalt u voor roaming hetzelfde als in Nederland. Maar uw telecomaanbieder mag uw verbruik zonder extra kosten beperken. Roamt u niet meer gratis? Of bent u buiten de Europese Unie? Dan kunnen de prijsverschillen tussen de abonnementen groot zijn. Kijk daarom goed op de website van uw aanbieder hoe hoog deze tarieven zijn.

Een seintje als uw bundel op of bijna op is

Heeft de aanbieder een app of een ander middel om uw verbruik te bekijken? Of krijgt u een bericht als uw bundel bijna op is? Hiermee kunt u onverwacht hoge rekeningen voorkomen.

De dekking van de aanbieder

Alle aanbieders hebben een dekkingskaart op de website. Daarop kunt u zien hoe de dekking is thuis en op uw werk. En waar u 3G of 4G hebt.

De internetsnelheid

De aanbieder geeft aan wat de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid is. In de praktijk kan de echte snelheid lager zijn.

Overstappen zonder problemen

Opzeggen

Gaat u overstappen? Kijk goed of u uw huidige abonnement kosteloos kunt opzeggen.

Tip

Sommige aanbieders hebben een overstapservice. Ze werken samen om uw overstap van de ene naar de andere aanbieder probleemloos te laten verlopen. Vaak regelt de nieuwe aanbieder dan de opzegging bij uw huidige aanbieder. Vraag bij uw nieuwe aanbieder of u gebruik kan maken van de overstapservice. Vaak heeft uw nieuwe aanbieder enkele gegevens van uw huidige abonnement nodig om de overstap voor u te regelen.

Nummerbehoud

U kunt uw telefoonnummer naar het nieuwe abonnement meenemen. Uw nieuwe aanbieder regelt dit voor u.

Bedenktijd

Hebt u een abonnement online, aan de telefoon of op straat afgesloten? En hebt u er spijt van? U hebt het recht op bedenktijd. Binnen 14 dagen kunt u van het abonnement af zien.

ACM controleert, en u kunt helpen!

Toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) bepaalt niet de tarieven van de telefoonaanbieders. Maar de ACM controleert wel of alle telefoonaanbieders hun informatie op orde hebben. Zodat u makkelijker verschillende abonnementen kunt vergelijken.

U kunt de ACM hierbij helpen. Vindt u dat een telefoonaanbieder niet duidelijk is over zijn tarieven? Of over de diensten? Meld het bij ConsuWijzer.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer