Wanneer kan ik mijn abonnement voor telefonie, internet of televisie opzeggen?
Sluit u een abonnement af voor telefonie, internet of televisie? Vaak zit u een tijd aan het abonnement vast. Wanneer kunt u opzeggen? En wat gebeurt er met uw abonnement als deze looptijd voorbij is?
Uw contract voor telefonie hoeft niet beëindigd te zijn om over te stappen. Maar als u voor het einde van de looptijd van uw contract een contract aangaat met een nieuwe aanbieder, moet u nog wel betalen voor het abonnement bij uw oude aanbieder.
Informatie vooraf
Vraagt of krijgt u een nieuw aanbod voor telefonie, internet of televisie? Dan moet u eerst informatie krijgen over de belangrijkste eigenschappen van de dienst. Bijvoorbeeld:
- de kwaliteit van het netwerk
- de snelheid van het internet of de inhoud van het zenderpakket
- de looptijd van het contract
- de vaste kosten en kosten voor uw verbruik
- de kosten voor het opzeggen
Zo kunt u verschillende aanbiedingen van providers vergelijken. En de dienst kiezen die bij uw situatie past.
Sluit u een contract af? Dan krijgt u een duidelijke samenvatting van deze informatie.
Hoe lang zit ik aan mijn telecomabonnement vast?
Hoe lang u aan het abonnement vastzit, hangt van uw contract af. Vaak is dat 1 of 2 jaar. Maar sommige abonnementen kunt u altijd opzeggen. Lees daarom uw contract goed door. Dan weet u wat voor u geldt. Uw aanbieder mag u niet meer dan 2 jaar aan het abonnement vasthouden. Een abonnement van 2 jaar mag wel. Maar de aanbieder moet een goede reden hebben om u zo lang vast te houden. Een korting kan bijvoorbeeld een goede reden zijn.
Neemt u tijdens uw contract een aanvullende dienst? Bijvoorbeeld: hebt u een internetabonnement en neemt u er televisie bij van dezelfde aanbieder? Dan blijft de einddatum van uw huidige contract hetzelfde.
Wilt u uw abonnement stoppen? En zit u er nog aan vast? U kunt altijd weg. Vaak moet u hier wel voor betalen. Bijvoorbeeld: de kosten voor de tijd die het abonnement nog zou duren. Of: de kosten van een telefoon die bij het abonnement hoorde en die u wilt houden. In uw contract staat waarvoor u betaalt en hoeveel.
Werken de diensten niet goed? Of veranderen de voorwaarden van uw contract? En wilt daarom uw abonnement beëindigen? Dan gelden andere regels:
Ik kan niet bellen, internetten of televisie kijken. Wat kan ik doen?
Wanneer kan ik mijn abonnement opzeggen?
Is de vaste looptijd van uw abonnement voorbij? Dan kunt u het abonnement kosteloos opzeggen wanneer u wilt. U hebt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Die maand gaat meteen in op de dag dat u uw abonnement opzegt.
Ten minste 1 maand voordat uw abonnement afloopt, stuurt uw aanbieder u een bericht hierover. U krijgt dan ook een aanbod met de voordeligste tarieven die dan gelden. U hoeft niet op dit aanbod in te gaan. U kunt ook kiezen voor een andere aanbieder.
Gaat u wel in op het aanbod? Dan gaat er meestal een nieuwe looptijd in van 1 of 2 jaar. Lees uw nieuwe contract goed door. Dan weet u waar u aan toe bent.
Zegt u uw abonnement niet op? Dan blijft uw abonnement doorlopen totdat u het opzegt.
Vraag om een bevestiging van de opzegging
Zegt u het abonnement op? Vraag uw aanbieder de opzegging per mail of per brief te bevestigen. Is er later discussie over de opzegging? Dan kunt u bewijzen dat u het abonnement hebt opgezegd.
Krijgt u maar geen bevestiging van uw aanbieder? Dan kunt u overwegen om een aangetekende brief naar uw aanbieder te sturen. U hebt dan een bewijs dat u hebt opgezegd. Ook als de aanbieder niet op uw brief reageert.
Gaat u verhuizen?
Zit u nog vast aan uw abonnement? En wilt u het opzeggen omdat u gaat verhuizen? Kijk in de algemene voorwaarden van uw aanbieder. Sommige aanbieders sturen u een rekening voor de maanden dat het abonnement nog duurt. Maar andere aanbieders hebben een verhuisregeling.
Ik heb een klacht over het opzeggen van mijn telecomabonnement
Wilt u uw contract opzeggen? En werkt de aanbieder niet mee? Of bent u het niet eens met de kosten? Schrijf dan een brief of e-mail naar de telecomaanbieder.
Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.