Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Telefoonnummer meenemen

Wilt u overstappen naar een andere telecomaanbieder? Dan kunt u uw telefoonnummer meenemen. Uw nieuwe en oude aanbieder moeten dit voor u regelen. Dit noemen we nummerbehoud.


Op deze pagina:


Mobiel of vast nummer meenemen

U kunt altijd uw mobiele telefoonnummer meenemen. Het maakt niet uit of u prepaid belt of met een abonnement. Het maakt ook niet uit of u bij uw aanbieder blijft of overstapt naar een andere aanbieder. Uw contract hoeft ook niet afgelopen te zijn om te kunnen overstappen.

Een vast nummer kunt u houden zolang u binnen dezelfde regio blijft. Iedere regio in Nederland heeft een eigen netnummer. De regio Utrecht heeft bijvoorbeeld het netnummer 030. Binnen uw regio kunt u altijd hetzelfde nummer blijven gebruiken. Ook als u verandert van abonnement of aanbieder. Maar verhuist u naar een regio met een ander netnummer? Dan krijgt u een nieuw telefoonnummer.

Nummerbehoud goed regelen

Wilt u uw oude abonnement opzeggen? Dan hebt u meestal te maken met een opzegtermijn. Let dus op dat u op tijd opzegt.

Uw contract voor telefonie hoeft niet afgelopen te zijn om over te stappen. Maar dan moet u nog wel kosten van uw abonnement betalen aan uw oude aanbieder. 

U vraagt nummerbehoud aan bij uw nieuwe aanbieder. Hij doet de aanvraag bij uw oude aanbieder. Uw oude aanbieder mag deze aanvraag niet weigeren. Verder hebt u recht op nummerbehoud tot 1 maand na de datum van beëindiging van de overeenkomst. Vraag nummerbehoud daarom tijdig aan. Dan hebben aanbieders genoeg tijd om de overstap goed te regelen.

Geen kosten voor nummerbehoud

Uw aanbieder mag geen geld vragen voor het meenemen van uw nummer naar een andere aanbieder. Dat mag ook niet als u een abonnement met meerdere nummers meeneemt. Als u voor het einde van de looptijd van uw contract een nieuw contract aangaat bij een nieuwe aanbieder, moet u mogelijk nog wel voor uw abonnement betalen aan uw oude aanbieder.

Meerdere telefoonnummers meenemen

U mag zelf bepalen hoeveel nummers en welke nummers u meeneemt naar de nieuwe aanbieder. U mag de nummers ook meenemen naar verschillende abonnementen en verschillende aanbieders.

Sluit u een nieuw abonnement af met maar 1 telefoonnummer, dan kunt u ook maar 1 telefoonnummer van uw abonnement meenemen.

Voorbeeld

U hebt een abonnement met 2 of meerdere telefoonnummers. U zegt dit abonnement op en sluit een abonnement af dat 1 nummer heeft. U mag dan zelf bepalen welke van de nummers u meeneemt naar het nieuwe abonnement.

Voorbeeld

U hebt een abonnement met 4 telefoonnummers. U zegt dit abonnement op en sluit 2 abonnementen af bij 2 verschillende aanbieders. U mag dan van de 4 nummers van het oude abonnement 1 nummer naar het ene nieuwe abonnement meenemen. En 3 nummers naar het andere nieuwe abonnement.

Problemen met nummerbehoud

Wil uw aanbieder het nummerbehoud niet voor u regelen? Vraag dan aan uw nieuwe telefoonaanbieder en aan uw oude telefoonaanbieder om uitleg. Misschien heeft uw nieuwe of oude aanbieder een fout gemaakt. Zo geeft u het bedrijf de kans dit aan u uit te leggen. En dit voor u op te lossen. Bent u niet tevreden over de reactie van uw nieuwe aanbieder? Stuur dan een brief naar uw nieuwe aanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook