Wilt u overstappen naar een andere telecomaanbieder? Dan kunt u uw telefoonnummer meenemen. Uw nieuwe en oude aanbieder moeten dit voor u regelen. Hoe werkt het nummerbehoud? En wat kunt u doen als u een klacht hebt?
U kunt altijd uw mobiele telefoonnummer meenemen. Het maakt dus niet uit of u prepaid belt of met een abonnement. Het maakt ook niet uit of u bij uw aanbieder blijft of overstapt naar een andere aanbieder.
Iedere regio in Nederland heeft een eigen netnummer. De regio Utrecht heeft bijvoorbeeld het netnummer 030. Binnen uw regio kunt u altijd uw zelfde nummer blijven gebruiken. Ook als u verandert van abonnement of aanbieder.
Maar verhuist u naar een regio met een ander netnummer? Dan krijgt u een nieuw telefoonnummer.
Wilt u uw oude abonnement opzeggen? Dan hebt u meestal te maken met een opzegtermijn. Let dus op dat u op tijd opzegt.
Zeg tegen de nieuwe aanbieder dat u uw oude nummer mee wilt nemen. Doe dit in ieder geval 10 werkdagen voordat uw oude abonnement stopt. Dan moet het omzetten goed gaan. Aanbieders hebben namelijk maximaal 10 werkdagen de tijd om nummerbehoud te regelen.
U kunt tot op de laatste dag van uw abonnement besluiten om uw oude nummer mee te nemen. Maar dat heeft wel een nadeel. U kan misschien een aantal dagen niet gebeld worden op uw oude nummer. Laat de nieuwe aanbieder daarom op tijd weten dat u uw oude nummer wilt meenemen.
Uw oude nummer gaat pas mee als uw oude abonnement stopt. Wilt u het telefoonnummer al eerder gebruiken voor een nieuw abonnement? Dan kunt u bij sommige telefoonaanbieders uw oude abonnement afkopen. U betaalt dan een bepaald bedrag voor de tijd dat het abonnement nog duurt. Vraag uw aanbieder of die mogelijkheid bestaat.
Als u uw oude nummer mee wilt nemen naar een nieuwe aanbieder, kost dat maximaal 10 euro. Dit bedrag betaalt u aan de nieuwe telefoonaanbieder. Sluit u een nieuw abonnement af bij uw oude aanbieder en wilt u uw oude nummer blijven gebruiken? Dan kost dat niets.
Hebt u een abonnement met meerdere telefoonnummers? Dan betaalt u maximaal 10 euro per aanvraag. En niet per telefoonnummer.
Uw oude aanbieder mag dus geen geld vragen voor nummerbehoud.
U mag zelf bepalen hoeveel nummers en welke nummers u meeneemt naar de nieuwe aanbieder. U mag de nummers ook meenemen naar verschillende abonnementen en verschillende aanbieders.
Sluit u een nieuw abonnement af met maar 1 telefoonnummer, dan kunt u ook maar 1 telefoonnummer van uw abonnement meenemen. Hieronder geven we een paar voorbeelden.
U hebt een abonnement met 2 of meerdere telefoonnummers. U zegt dit abonnement op en sluit een abonnement af dat 1 nummer heeft. U mag dan zelf bepalen welke van de nummers u meeneemt naar het nieuwe abonnement.
U hebt een abonnement met 4 telefoonnummers. U zegt dit abonnement op en sluit 2 abonnementen af bij twee verschillende aanbieders. U mag dan van de 4 nummers van het oude abonnement 1 nummer naar het ene nieuwe abonnement meenemen. En 1 nummer naar het andere nieuwe abonnement.
U hebt een abonnement met meerdere telefoonnummers. Uw zoon gebruikt 1 van de nummers. Op een dag gaat hij op kamers wonen. U wilt dat uw zoon dat nummer meeneemt als hij gaat verhuizen. Uw aanbieder hoeft hiervoor geen toestemming te geven. U zegt het abonnement namelijk niet op.
Wil uw aanbieder het nummerbehoud niet voor u regelen? Vraag dan aan uw nieuwe telefoonaanbieder en aan uw oude telefoonaanbieder om uitleg. Misschien heeft uw nieuwe of oude aanbieder een fout gemaakt. Zo geeft u het bedrijf de kans dit aan u uit te leggen. En dit voor u op te lossen. Bent u niet tevreden over de reactie van uw nieuwe aanbieder? Stuur dan een brief naar uw aanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Uw oude aanbieder moet uw nummer tot een maand na beëindiging van het abonnement voor u vasthouden. Maakt de aanbieder een fout bij het nummerbehoud? Dan kan hij dat in deze periode nog herstellen.