ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Telefoonnummers

Mijn telefoonnummer meenemen

Wilt u overstappen naar een andere telecomaanbieder? Dan kunt u uw telefoonnummer meenemen. Uw nieuwe en oude aanbieder moeten dit voor u regelen. Hoe werkt nummerbehoud? En wat kunt u doen als u een klacht hebt?

U kunt altijd uw mobiele telefoonnummer meenemen. Het maakt dus niet uit of u prepaid belt of met een abonnement. Het maakt ook niet uit of u bij uw aanbieder blijft of overstapt naar een andere aanbieder. Uw contract hoeft ook niet afgelopen te zijn om te kunnen overstappen.

Let op
  • U moet mogelijk nog wel de kosten van uw abonnement aan uw oude aanbieder betalen.
  • Uw nummer mag niet worden overgedragen zonder uw uitdrukkelijke toestemming. U kunt uw nummer meenemen tot 1 maand na de datum van beëindiging van de overeenkomst.

Iedere regio in Nederland heeft een eigen netnummer. De regio Utrecht heeft bijvoorbeeld het netnummer 030. Binnen uw regio kunt u altijd hetzelfde nummer blijven gebruiken. Ook als u verandert van abonnement of aanbieder.

Maar verhuist u naar een regio met een ander netnummer? Dan krijgt u een nieuw telefoonnummer.

De antwoorden op de volgende vragen gelden voor mobiele nummers en voor vaste nummers.

Wilt u uw oude abonnement opzeggen? Dan hebt u meestal te maken met een opzegtermijn. Let dus op dat u op tijd opzegt.

Uw contract voor telefonie hoeft niet afgelopen te zijn om over te stappen. U vraagt nummerbehoud aan bij uw nieuwe aanbieder. Hij doet de aanvraag bij uw oude aanbieder. Uw oude aanbieder mag deze aanvraag niet weigeren. Verder hebt u recht op nummerbehoud tot 1 maand na de datum van beëindiging van de overeenkomst. Vraag nummerbehoud daarom tijdig aan. Dan hebben aanbieders genoeg tijd om de overstap goed te regelen.

Uw contract hoeft niet afgelopen te zijn om te kunnen overstappen. Gaat u voor het einde van de looptijd van het contract met uw oude aanbieder een contract aan met een nieuwe aanbieder? Dan moet u mogelijk nog wel de kosten van uw abonnement betalen aan uw oude aanbieder.

Uw oude nummer gaat mee over wanneer uw nieuwe aanbieder de overstap geregeld heeft en u dat heeft laten weten. U kunt dan een datum afspreken wanneer uw nummer overgaat.

Uw aanbieder mag geen geld vragen voor het meenemen van uw nummer naar een andere aanbieder. Dat mag ook niet als u een abonnement met meerdere nummers meeneemt. Als u voor het einde van de looptijd van uw contract een nieuw contract aangaat bij een nieuwe aanbieder, moet u mogelijk nog wel voor uw abonnement betalen aan uw oude aanbieder.

Let op

Uw oude aanbieder mag dus geen geld vragen voor nummerbehoud.

U mag zelf bepalen hoeveel nummers en welke nummers u meeneemt naar de nieuwe aanbieder. U mag de nummers ook meenemen naar verschillende abonnementen en verschillende aanbieders.

Sluit u een nieuw abonnement af met maar 1 telefoonnummer, dan kunt u ook maar 1 telefoonnummer van uw abonnement meenemen. Hieronder geven we een paar voorbeelden.

1 Voorbeeld

U hebt een abonnement met 2 of meerdere telefoonnummers. U zegt dit abonnement op en sluit een abonnement af dat 1 nummer heeft. U mag dan zelf bepalen welke van de nummers u meeneemt naar het nieuwe abonnement.

2 Voorbeeld

U hebt een abonnement met 4 telefoonnummers. U zegt dit abonnement op en sluit 2 abonnementen af bij 2 verschillende aanbieders. U mag dan van de 4 nummers van het oude abonnement 1 nummer naar het ene nieuwe abonnement meenemen. En 3 nummers naar het andere nieuwe abonnement.

3 Voorbeeld

U hebt een abonnement met meerdere telefoonnummers. Uw zoon gebruikt 1 van de nummers. Op een dag gaat hij op kamers wonen. U wilt dat uw zoon dat nummer meeneemt als hij gaat verhuizen. Uw aanbieder hoeft hiervoor geen toestemming te geven. U zegt het abonnement namelijk niet op.

Wil uw aanbieder het nummerbehoud niet voor u regelen? Vraag dan aan uw nieuwe telefoonaanbieder en aan uw oude telefoonaanbieder om uitleg. Misschien heeft uw nieuwe of oude aanbieder een fout gemaakt. Zo geeft u het bedrijf de kans dit aan u uit te leggen. En dit voor u op te lossen. Bent u niet tevreden over de reactie van uw nieuwe aanbieder? Stuur dan een brief naar uw nieuwe aanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

U hebt recht op nummerbehoud tot 1 maand na de datum van beëindiging van het abonnement.

Los het nu op!

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook