Wat doe ik met mijn energiecontract als ik ga verhuizen?
Als u verhuist kunt u een nieuwe energieleverancier kiezen. Dat hoeft niet. U kunt uw contract ook meenemen. Let altijd goed op de meterstanden in uw oude en nieuwe woning.
Meld uw energieleverancier zo snel mogelijk dat u gaat verhuizen. U kunt dit al vanaf 3 maanden van tevoren doen. Doe dit uiterlijk 2 weken voordat u verhuist.
Binnen een paar dagen stuurt uw energieleverancier een ontvangstbevestiging. Meestal kunt u uw verhuizing ook via internet melden. Kijk op de website van uw energieleverancier of dit bij uw energieleverancier kan.
Wilt u verhuizen en tegelijk van energieleverancier veranderen? Zeg dan uw contract op en kies een nieuwe leverancier. Denk aan de opzegtermijn van 30 dagen en een boete die u misschien moet betalen. Dat geldt ook als u bijvoorbeeld gaat samenwonen of emigreren.
Hebt u een andere energieleverancier voor elektriciteit dan voor gas? Neem dan met beide leveranciers contact op.
Wilt u verhuizen en op 2 adressen stroom en gas gebruiken? U kunt kiezen voor uw huidige leverancier op uw oude adres en een andere leverancier op uw nieuwe adres. U hebt dan tijdelijk twee energiecontracten. Vergeet niet uw oude contract op te zeggen wanneer u verhuisd bent. Wilt u bij uw huidige energieleverancier blijven? Neem dan contact op met uw leverancier. Meestal kan uw huidige contract gelden voor 2 adressen.
Staat 1 van de 2 woningen tijdelijk leeg? Verlaag dan het termijnbedrag voor dat adres.
Verhuist u naar een woning met stadsverwarming of blokverwarming? Dan kunt u uw nieuwe leverancier voor gas niet zelf kiezen. Lees meer over warmteleveranciers.
Eindafrekening en meterstanden
Stopt u uw contract? Dan maakt uw energieleverancier een eindafrekening. Daarvoor zijn uw laatste meterstanden nodig. Hebt u een slimme meter? Deze geeft de meterstanden automatisch door.
Hebt u geen slimme meter? Schrijf op de dag van de verhuizing de meterstanden voor elektriciteit en gas op van uw oude en uw nieuwe huis. Geef de meterstanden door binnen 5 dagen na de dag dat u bent verhuisd. Dat doet u met een meterkaartje, met de telefoon of via internet. Doet u dit niet of niet op tijd? Dan schat uw energieleverancier hoeveel u hebt verbruikt.
U krijgt de eindafrekening op uw nieuwe adres. Vergeet dus niet om uw nieuwe adres door te geven aan uw energieleverancier. Kloppen de meterstanden op de eindafrekening niet? Geef de juiste standen meteen door.
Verhuist u naar een andere plaats? Dan kunt u een nieuwe netbeheerder krijgen. Ook kunt u een andere netbeheerder krijgen voor gas dan voor elektriciteit. U kunt uw netbeheerder niet zelf kiezen.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.