Iets vragen of melden?

Wat moet ik met mijn energiecontract doen als ik ga verhuizen?

Als u verhuist kunt u een nieuwe energieleverancier kiezen, maar dat hoeft niet. U kunt uw contract ook meenemen. Let altijd goed op de meterstanden in uw oude en nieuwe woning.

Meld uw energieleverancier zo snel mogelijk dat u gaat verhuizen. U kunt dit al vanaf 3 maanden van tevoren doen. Doe dit uiterlijk 2 weken voordat u verhuist. Binnen een paar dagen stuurt uw energieleverancier een ontvangstbevestiging. Meestal kunt u uw verhuizing ook via internet melden. Kijk op de website van uw energieleverancier of dit bij uw energieleverancier kan.

Wilt u verhuizen en tegelijk van energieleverancier veranderen? Dan moet u uw contract opzeggen en een nieuwe leverancier kiezen. Denk dan aan de opzegtermijn van 30 dagen en een boete die u misschien moet betalen. Dat geldt ook als u bijvoorbeeld gaat samenwonen.

Hebt u een andere energieleverancier voor elektriciteit dan voor gas? Neem dan met elke leverancier contact op.

Geef uw meterstanden door

Uw energieleverancier vraagt de meterstanden bij u op. Schrijf op de dag van de verhuizing de meterstanden voor elektriciteit en gas op van uw oude en uw nieuwe huis. Doe dit liefst met de nieuwe en oude eigenaar of huurder, of met de verhuurder van de woning(en). Controleer altijd het meterstandenformulier vóór u een handtekening zet.

Hebt u de meterstanden opgenomen? Stuur het formulier dan snel op naar uw energieleverancier. Of vul de meterstanden in via internet. U moet dit doen binnen vijftien dagen na de dag dat u bent verhuisd. Hebt u een slimme meter in uw oude en/of uw nieuwe huis? Dan hoeft u niets te doen.

Uw energieleverancier geeft deze meterstanden door aan uw netbeheerder. De netbeheerder registreert alle aansluitingen en zorgt voor het transport van elektriciteit en gas in zijn gebied. Als er iemand van leverancier verandert, houdt de netbeheerder dat ook bij. Geeft u of uw energieleverancier de meterstanden niet of niet op tijd door? Dan maakt de netbeheerder een schatting.

Let op

Als u verhuist naar een andere regio, kunt u een andere netbeheerder krijgen. Ook kunt u een andere netbeheerder krijgen voor gas dan voor elektriciteit. U kunt uw netbeheerder niet zelf kiezen.

Controleer uw eindafrekening

Kijk of de meterstanden die u hebt opgegeven ook op de eindafrekening van uw oude energieleverancier staan. Komt u er dan achter dat de meterstanden niet kloppen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw oude energieleverancier. Uiterlijk vijf werkdagen voor het einde van de derde maand na de overstapdatum kunt u andere meterstanden doorgeven.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer