Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Wanneer heb ik bedenktijd?

Hebt u online, op straat of aan de deur iets gekocht? Dan hebt u vaak bedenktijd. U kunt dan makkelijk en snel van uw product of dienst af. En u krijgt al uw geld terug. U hebt bedenktijd tot 14 dagen nadat het product is geleverd of de dienst is afgesloten. Soms wordt uw bedenktijd zelfs met 1 jaar verlengd.

U hebt bedenktijd als u een product of dienst koopt:

  • via internet (online)
  • via de telefoon
  • voor 50 euro of meer bij u thuis
  • voor 50 euro of meer via verkoop op straat
  • voor 50 euro of meer via een verkoopdemonstratie
  • voor 50 euro of meer via een verkoopparty

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af.

U hebt ook bedenktijd bij afgeprijsde producten (in de 'uitverkoop'), tweedehands producten of speciale aanbiedingen.

Voorbeelden

  • U bestelt bij een webwinkel (online) een nieuwe televisie.
  • Een bedrijf belt u op en verkoopt u een nieuw energiecontract. Of, uw bestaande contract loopt bijna af en het bedrijf belt u met een nieuw aanbod.
  • U tekent aan de deur een overeenkomst van 80 euro voor het maandelijks schoonmaken van uw container.
  • Een straatverkoper verkoopt u een abonnement op een maaltijdbox. U tekent een contract van 70 euro.
  • In een zaaltje krijgt u een gratis lunch met een verkoopdemonstratie. U koopt een matras van 1.200 euro.
  • Een vriendin organiseert (als verkoper) bij haar thuis een verkoopparty van lingerie. U koopt een bh van 53 euro.
  • U vraagt een offerte op voor kozijnen met een standaardmaat. De verkoper komt bij u thuis en daar tekent u het contract.
  • U download een 'gratis' app. Maar u moet wel persoonsgegevens uit uw telefoon delen om de app te kunnen downloaden of gebruiken.

Soms hebt u geen bedenktijd en moet de verkoper u dit vóór de koop vertellen. De belangrijkste situaties waarin u geen bedenktijd hebt én de verkoper verplicht is dit te zeggen zijn:

  • als u iets op maat laat maken, bijvoorbeeld een pak of kast
  • als iets persoonlijks koopt, zoals familiefoto's of een gegraveerde ring
  • als u iets koopt dat snel bederft of veroudert, zoals groenten of bloemen
  • als u iets koopt dat na levering vermengt met iets anders: u laat bijvoorbeeld zand storten in uw tuin of u laat verf in een speciale (niet standaard) kleur mengen
  • als u een los nummer koopt van een krant of tijdschrift
  • als u de verzegeling verbreekt van een digitaal product, bijvoorbeeld van cd's of games
  • als u hygiënische producten uit de verpakking hebt gehaald, bijvoorbeeld een tandenborstel of een scheerapparaat
  • als u iets huurt voor een bepaalde periode, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of een huurauto.
  • als u een toegangskaartje koopt voor een bepaalde datum of een bepaald tijdstip, bijvoorbeeld een toegangskaartje voor een specifieke tentoonstelling in een museum.
  • als u iemand wilt inhuren op een bepaalde datum, zoals een cateraar, artiest of verhuizer
  • als u iemand inhuurt voor een spoedreparatie
  • als u iets koopt waarvan de prijs kan wisselen door schommelingen op de financiële markt, bijvoorbeeld goud of aandelen

Er zijn ook situaties waarin u geen bedenktijd hebt en de verkoper hoeft dit niet te vertellen. U hebt bijvoorbeeld geen bedenktijd:

  • als u iets koopt onder de 50 euro via huis-aan-huisverkoop, verkoop op straat, verkoopdemonstraties of verkoopparty's
  • als u een pakketreis boekt (een reis met meer dan alleen overnachtingen)
  • als u een woning koopt of huurt
  • als u meedoet aan een gokspel, zoals een loterij
  • als u iets koopt op een markt
  • als u iets koopt van een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats (als een bedrijf iets verkoopt via Marktplaats hebt u wel bedenktijd)
Let op

Als u geen bedenktijd hebt kunt u soms toch van de koop af. Bijvoorbeeld als de verkoper u niet goed heeft geïnformeerd over de koop. Of als u aan de telefoon een contract afsloot, terwijl uw schriftelijke akkoord nodig is. Dan kunt u direct van de aankoop af:

Product

  • Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop uw product is geleverd (bij meer producten in 1 bestelling rekent u vanaf de dag na levering van het laatste product of onderdeel van de bestelling).
  • Voorbeeld: U koopt online een laptop. Deze wordt 1 juni bij u thuis afgeleverd. Bedenktijd: tot en met 15 juni.

Abonnement op een product

  • Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop u de eerste levering kreeg.
  • Voorbeeld: U gaat op straat akkoord met een krantenabonnement van 92 euro. De eerste krant ligt op 1 oktober in de brievenbus. Bedenktijd: tot en met 15 oktober.

Dienst

  • Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop u de overeenkomst sluit.
  • Voorbeeld: U vraagt een tuinman om uw gazon aan te leggen. Op 1 augustus komt hij bij u op gesprek. U tekent samen de overeenkomst in uw huiskamer. Bedenktijd: tot en met 15 augustus.

Abonnement op een dienst

  • Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop u de overeenkomst sluit.
  • Voorbeeld: Op 9 maart gaat u aan de telefoon akkoord met een nieuw energiecontract van 550 euro. Op 10 maart bevestigt u de koop per e-mail. Bedenktijd: tot en met 24 maart.

Product en dienst die bij elkaar horen

  • Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop het laatste product of onderdeel is geleverd.
  • U huurt een loodgieter in voor het plaatsen van een nieuwe wasbak en kraan. U tekent de overeenkomst op 1 augustus. Op 10 augustus ontvangt u de wasbak en kraan. Bedenktijd: tot en met 24 augustus.
Let op

Uw bedenktijd eindigt op de 14e dag, 's avonds om 12 uur. Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt uw bedenktijd op de eerstvolgende werkdag om 12 uur 's avonds.

Een verkoper of dienstverlener moet u goed informeren over uw bedenktijd. Dit moet hij doen vóórdat u het product of de dienst koopt:

  • In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen.
  • In het contract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product of de dienst niet wilt. Er moet een naam en adres van het bedrijf in staan.
  • Is het product verzegeld omdat het schoon moet blijven, of omdat het een bestand is dat u zou kunnen kopiëren? En mag u de verzegeling niet verbreken tijdens de bedenktijd? Dan moet dit in het contract staan.
  • U moet een formulier krijgen waarmee u de koop ongedaan kunt maken. Bij online aankopen hoeft u dit formulier niet meteen te krijgen. Maar wel als u erom vraagt.

Houdt de verkoper of dienstverlener zich niet aan deze regels? Dan krijgt u 1 jaar verlenging van de bedenktijd. Wilt u tijdens deze verlenging van de koop of dienst af? Gebruik dan onze voorbeeldbrief:

Vertelt het bedrijf tijdens de 1 jaar verlenging alsnog wat u moet weten? Dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog 14 dagen.

Hebt u spijt van uw aankoop? Dan hoeft u niet te wachten tot het product wordt geleverd en de termijn van 14 dagen ingaat. U kunt de verkoper dus ook voor die tijd al laten weten dat u gebruik maakt van uw bedenktijd. Laat de verkoper dan zo snel mogelijk weten dat u het product niet meer wilt ontvangen.

Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen. Deed u dit toch? En werd het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper de prijs verminderen. Hij moet dit wel eerst tegen u zeggen.

Mag ik de verpakking stukmaken?

Het is de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. En als u het product terugstuurt, moet u het weer netjes inpakken. Maakt u de verpakking stuk? En was de verpakking makkelijk te openen, zonder het stuk te maken? Dan kan het redelijk zijn dat de verkoper u kosten in rekening brengt.

De verpakking is verzegeld

Sommige producten hebben een verzegelde verpakking. Maakt u de verzegelde verpakking open? Dan kan het zijn dat uw bedenktijd vervalt en u aan de koop vast zit. De verkoper moet u dit wel vooraf laten weten. Voorbeelden zijn:

  • producten die niet meer schoon zijn als u ze uitprobeert, zoals een tandenborstel of een scheerapparaat
  • producten die gevaarlijk kunnen zijn zoals pillen
  • cd's, dvd's, usb-sticks met software

Mag ik downloaden of streamen?

Ook digitale inhoud zoals een app, e-book, game, film of muziek mag u uitproberen tijdens de bedenktijd. Dat betekent dat u het product 14 dagen lang kunt downloaden of online afspelen (streamen).

De verkoper mag wel met u afspreken dat u de bedenktijd verliest na downloaden of streamen. Dit moet hij volgens de regels doen:

  • vóór de koop krijgt u de vraag krijgt of u ermee akkoord gaat dat u aan de koop vastzit
  • na de koop krijgt u een bevestiging dat u aan de koop vastzit

Krijgt u geen vraag of bevestiging? Of krijgt u dit te laat? Dan hebt u wél bedenktijd. Ook als u de digitale inhoud al hebt afgespeeld of gedownload.

De dienstverlener of dienst mag beginnen tijdens de bedenktijd. U kunt dan nog steeds van het contract af. Maar het is dan niet zeker of u al uw geld terugkrijgt:

  • Gaf u toestemming om te beginnen tijdens de bedenktijd? En ging u ermee akkoord om te betalen voor de gebruikte diensten? Dan betaalt u de dienstverlener voor het werk dat hij al deed, en de kosten die hij maakte. Gaat het om een dienst, bijvoorbeeld een abonnement? Dan betaalt u wat u gebruikte tijdens de bedenktijd.
  • Gaf u geen toestemming om te beginnen tijdens de bedenktijd? Dan hebt u recht op al uw geld terug.
  • Maakt uw dienstverlener het werk helemaal af tijdens de bedenktijd? Gaf u hiervoor toestemming? En ging u ermee akkoord dat de bedenktijd zou vervallen als het werk eerder klaar is? Dan hebt u geen recht op bedenktijd. U moet alles betalen.
Let op

Bij spoedreparaties hebt u nooit bedenktijd. Denk aan een lekkage of een kapotte verwarming.

Wilt u het product of de dienst niet? Laat dan binnen de bedenktijd weten dat u de koop wilt ontbinden. U hoeft niet uit te leggen waarom. Ook niet als de verkoper daarom vraagt.

Let op

Het terugsturen van een product is niet genoeg. U moet de verkoper laten weten dat u van de koop af wilt.

U kunt hiervoor het 'modelformulier voor ontbinding' gebruiken, dat kreeg u vóór de koop van de ondernemer. Maar u mag ook een andere manier kiezen, bijvoorbeeld mailen, bellen of een brief schrijven. Zolang maar duidelijk is dat u de koop of het contract ongedaan wilt maken. Bij sommige websites of apps kunt u dit ook online regelen, nadat u hebt ingelogd op uw account. Kiest u toch liever voor een e-mail of brief? Gebruik onze voorbeeldbrieven:

De verkoper moet u duidelijk laten weten welk postadres, e-mailadres of telefoonnummer u hiervoor kunt gebruiken. Kan het via de website of app? Dan moet u meteen een ontvangstbevestiging krijgen.

De verzenddatum telt

Het maakt niet uit of de ondernemer uw bericht pas na afloop van de bedenktijd leest of uw voicemail afluistert. Stuurde u uw bericht binnen de bedenktijd? Dan bent u nog op tijd.

U hebt eerst 14 dagen bedenktijd om de verkoper te laten weten dat u van de koop af wilt. Dat heet de koop 'ontbinden'. Daarna hebt u nog eens 14 dagen om het product terug te sturen.

Rekenvoorbeeld

Uw product is op 4 maart geleverd. Op 10 maart hebt u de verkoper laten weten dat u van de koop af wilt. U moet het product terugsturen vóór 25 maart.

De verzenddatum telt

Het kan gebeuren dat de verkoper het product pas na 14 dagen ontvangt. Dat maakt niet uit, want het gaat om de verzenddatum. Stuurde u het product binnen 14 dagen terug? Dan bent u op tijd.

Let op

Wilt u iets terugsturen omdat het niet goed werkt of kapot is? Dat mag ook ná de bedenktijd. Maar dan gelden er andere regels:

Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten?

Sommige producten hoeft u niet terug te sturen

Hebt u een abonnement op een maaltijdbox, groentepakket, bloemen of andere producten die snel bederven of verouderen? Dan kunt u de producten houden die u kreeg tijdens de 14 dagen bedenktijd. Dit soort producten hoeft u niet terug te sturen. Maar de verkoper mag u wel voor deze producten laten betalen.

Product zelf terugsturen

Stuurt u het product zelf terug via een postbedrijf of koeriersdienst? Dan ligt het risico bij het terugsturen bij u. Dit betekent dat u verantwoordelijk bent als het product tijdens het terugsturen kwijt of beschadigd raakt. In sommige gevallen kunt u het postbedrijf of de koeriersdienst aansprakelijk stellen. Maar dat kan alleen als u het product onder bepaalde voorwaarden hebt teruggestuurd. Bijvoorbeeld aangetekend of verzekerd. Heeft uw product veel waarde? Vraag bij het postkantoor of de koeriersdienst na welke mogelijkheden u hebt om waardevolle producten terug te sturen. En hoe het zit met de aansprakelijkheid als een pakket kwijtraakt of beschadigd. U kunt dit ook zelf uitzoeken door de algemene voorwaarden van het postbedrijf of de koeriersdienst te lezen.

Verkoper laat product ophalen

Laat de verkoper het product ophalen door een koerier? Dan ligt het risico bij de verkoper zodra u het product aan de vervoerder afgeeft. U bent niet verantwoordelijk als het product dan tijdens het vervoer kwijt of beschadigd raakt.

Bewijs

Wilt u achteraf kunnen bewijzen dat de verkoper het product heeft ontvangen? Vraag het postbedrijf of de koeriersdienst dan hoe u uw product het beste kunt terugsturen. Bijvoorbeeld door het aangetekend te versturen.

Heeft de verkoper u vooraf laten weten dat u de kosten voor het terugsturen zelf moet betalen? Dan zijn de kosten voor u. De verkoper hoeft u deze kosten niet terug te geven.

Heeft de verkoper u vooraf niet laten weten dat de kosten voor het terugsturen voor u zijn? Dan moet de verkoper deze kosten betalen. U kunt u deze kosten dan achteraf terugvragen.

De verkoper moet u het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Bezorgkosten zijn de kosten die u hebt betaald om het product thuis af te laten leveren. Stuurt u een deel van uw bestelling terug? Dan hoeft de verkoper de bezorgkosten niet terug te betalen. Bijvoorbeeld: u hebt twee broeken gekocht en u stuurt er één terug.

De verkoper moet u terugbetalen op dezelfde manier als u hem betaalde. Betaalde u bijvoorbeeld met een boekenbon? Dan krijgt u weer een boekenbon terug. Een andere manier mag ook, als u dit ook goed vindt.

De ondernemer moet u terugbetalen binnen 14 dagen nadat u het contract ongedaan maakt. Hij mag wachten met terugbetalen totdat hij het product terug heeft, of totdat hij bewijs heeft dat u het product terugstuurde.

Krijgt u uw geld niet terug? Schrijf dan een brief of e-mail naar de ondernemer. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook