Winkelen op het web

banner online shopscan - is de webshop ok?

Steeds meer consumenten kopen allerlei producten en diensten via internet. Bijvoorbeeld elektronica, boeken, kleding en reizen. Maar waar moet u op letten als u iets koopt of bestelt via internet? Hieronder vindt u een overzicht. Let hier vooral goed op als u vooraf betaalt, want dan moet u maar afwachten of de webwinkel uw aankoop ook stuurt.

Hoe weet ik of een webshop betrouwbaar is? Doe de Online ShopScan!

Op internet kunt u eenvoudig prijzen vergelijken en zo een voordelige koop sluiten. Maar weet u ook van wie u het product koopt en hoe betrouwbaar de winkel is? De ConsuWijzer Online ShopScan helpt u om verder te kijken dan alleen de prijs van het product. Eigenlijk net zoals u dat in een echte winkel doet. Aan de hand van een aantal vragen kunt u een goed oordeel vormen over het bedrijf achter de webshop.

Video: hoe betrouwbaar is de webshop? Doe de Online Shopscan

Let op! De ShopScan is alleen bedoeld voor producten die u koopt. Voor het boeken van reizen of bij het afsluiten van een dienst is hij minder geschikt. Er gelden dan vaak aanvullende regels.

Welke regels gelden bij winkelen op het web?

Hoe moet de website eruit zien?

Op de website moet duidelijk zijn op welk moment u iets koopt. Tot wanneer kunt u doorklikken zonder verplichtingen? De verkoper moet dit duidelijk maken met een stappenplan. Op of bij de bestelknop moet heel duidelijk staan dat u iets koopt als u daarop klikt. En dat u daarvoor moet betalen. Er moet bijvoorbeeld staan: 'bestelling met betalingsverplichting'.

Vlak voordat u een bestelling plaatst moet de verkoper de belangrijkste informatie over de bestelling nog eens opsommen. Welk product bestelt u precies? Hoeveel moet u in totaal betalen? Bij een dienst of abonnement: hoe lang zit u eraan vast? En hoe kunt u opzeggen?

Hebt u per ongeluk iets gekocht doordat de website niet aan de regels voldoet? Dan kunt u de koopovereenkomst terugdraaien. Meld dit meteen aan de verkoper, bijvoorbeeld met onze voorbeeldbrief.

Biedt de verkoper extra opties aan waar u voor moet betalen? Bijvoorbeeld een lakenpakket bij de verhuur van een vakantiehuisje? Of een verzekering? Dan moet u zelf kunnen aangeven als u die optie wil. De verkoper mag geen keuzevakjes vooraf aanvinken.

Welke informatie moet er op de website staan?

Als u iets via internet koopt gelden de regels voor koop op afstand. Bij koop op afstand moet de verkoper u duidelijke en begrijpelijke informatie geven. Dit staat in de wet. De verkoper moet u alle relevante informatie geven voordat u iets koopt. Dat kan door de informatie op de website te plaatsen. U moet de informatie ook kunnen bewaren. De verkoper moet de informatie daarom ook bijvoorbeeld per e-mail of op papier aan u geven. Dit moet uiterlijk op het moment dat het product bij u wordt bezorgd.

Uiterlijk aan het begin van het bestelproces moet de verkoper u ook nog informeren over:

  • of er beperkingen vast zitten aan de levering. Levert de verkoper bijvoorbeeld alleen in Nederland en niet in het buitenland?
  • hoe u kunt betalen.

Nadat u de overeenkomst hebt gesloten moet de verkoper u een bevestiging sturen. Zo weet u dat de bestelling is aangekomen. U krijgt deze bevestiging meestal per e-mail.

Ontbreekt deze informatie?

Krijgt u tijdens het bestellen geen overzicht van de prijs en hoe u het product krijgt? Of krijgt u geen bevestiging van uw bestelling? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. Dat betekent dat u de overeenkomst ongedaan kan maken. Vertel er ook bij waarom u de overeenkomst ontbindt.

Let op: deze regel geldt alleen als u iets koopt in een webwinkel.

Hoe voorkom ik dat ik iets koop bij een verkoper die (bijna) failliet is?

Op de website Rechtspraak.nl staat het insolventieregister. In dit register kunt u zoeken op naam van de verkoper. U kunt hier informatie vinden over verkopers die uitstel van betaling hebben aangevraagd en verkopers die failliet zijn.

Welke regels gelden er over de levering als ik iets bestel via internet?

Hoe veilig is betalen via internet?

Heb ik bedenktijd?

Koopt u iets via internet? Dan hebt u recht op veertien dagen bedenktijd vanaf de dag nadat u het product hebt gekregen. Binnen de bedenktijd mag u het product terugsturen. U hebt dan recht op uw geld terug. Dit staat in de wet. Koopt u een dienst? Dan beginnen de veertien dagen op de dag nadat u de dienst hebt afgesloten.

Let op: u hebt niet altijd bedenktijd! Er gelden namelijk uitzonderingen op de bedenktijd. Zo hebt u bijvoorbeeld geen bedenktijd als u een reis boekt. Of als u een product speciaal voor u laat maken.

Wat kan ik doen als ik gebruik wil maken van de bedenktijd?

Wilt van de koop af? Laat dit dan binnen de bedenktijd aan de ondernemer weten. U kunt daarvoor het formulier invullen dat u van de verkoper hebt gekregen. Maar u kunt ook zelf een brief of e-mail schrijven. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

Tip: bewaar altijd een bewijs dat u heeft laten weten dat u van de koop af wil. Bewaar bijvoorbeeld de e-mail of een verzendbewijs van de brief.

Na het versturen van het formulier of de brief of e-mail hebt u veertien dagen de tijd om het product terug te sturen.

De verkoper moet het aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten

Hebt u de verkoper laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de verkoper alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop.

Hebt u het product nog niet teruggestuurd? Dan mag de verkoper wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen. Of tot u een bewijs stuurt dat u het hebt teruggestuurd.

Let op: stuurt u een deel van uw bestelling terug? Dan hoeft de verkoper de bezorgkosten niet terug te betalen. Bijvoorbeeld: u hebt twee broeken besteld, en stuurt er één terug.

Moet u lang wachten op uw geld? Gebruik dan onze voorbeeldbrief

Wat kan ik doen als het geleverde product niet goed is?

U hebt recht op een goed product. Dat betekent dat het gekochte product moet voldoen aan wat u ervan mocht verwachten. Is dit niet zo? Dan kunt u de verkoper hier over aanspreken.

Ik heb een klacht over een webwinkel. Wat kan ik doen?

Hebt u een klacht over een bedrijf? En is het bedrijf aangesloten bij de Stichting Webshop Keurmerk? Of de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie? Of bij De Geschillencommissie geregistreerd? Dan kunt u naar de Geschillencommissie.

De Geschillencommissie bereikt u via de website van De Geschillencommissie, of via telefoonnummer 070 - 3105310. U kunt alleen naar De Geschillencommissie gaan als u eerst aan de verkoper een brief hebt geschreven met uw klacht.

Ik wil iets kopen bij een een buitenlandse webwinkel. Wat zijn mijn rechten dan?

Binnen de EU

Koopt u bij een webwinkel uit een ander land van de Europese Unie? Dan gelden ongeveer dezelfde regels als in Nederland. Hebt u een klacht over een webwinkel uit de Europese Unie? Dan kunt u bellen met het ECC (Europees Consumenten Centrum), telefoonnummer 030-2326440.

Buiten de EU

Bij de webwinkels buiten de EU gelden geen algemene regels. Iedere webwinkel mag zelf beslissen aan welke regels zij zich houdt. Daardoor weet u soms niet goed wat uw rechten zijn als u problemen krijgt met zo'n webwinkel. Wees u bewust van dit risico als u iets wilt kopen bij een webwinkel buiten de EU.

Forward

ConsuWijzer-karakter online aan het winkelen

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer