Ongevraagde vervolgzendingen: niet besteld? Geef geen geld!

U hebt een gratis proefpakket besteld. Bijvoorbeeld met afslankpillen, anti-rimpelcrème, gezondheidsproducten, vitaminepillen, onderbroeken of scheermesjes. Maar nu krijgt u ongevraagd vervolgzendingen waar u wèl voor moet betalen. Wat nu? Op deze pagina vindt u meer informatie en praktisch advies om het op te lossen.

Is de rekening terecht?

Met hulp van onze Terecht-checker kunt u nagaan of het aanbod aan de regels voldeed: was duidelijk dat u aan een abonnement vast zou zitten, of stond de informatie verstopt? In het laatste geval geldt: niet besteld? Geef geen geld! Is er al geld van uw rekening afgeschreven? Dan kunt u dat vaak nog terug laten storten.

Klachten van consumenten over ongevraagde toezendingen en gratis proefpakketjes

Het kan best vervelend zijn om een incassobrief of aanmaning te ontvangen. Zeker als het gaat om producten waar u niet om hebt gevraagd. Misschien voelt u zich onzeker over wat u precies hebt besteld. Het is daarom goed dat u uitzoekt waar u precies mee akkoord bent gegaan en niet zomaar betaalt. Want u bent niet de enige die ongevraagd aan een abonnement lijkt vast te zitten na het bestellen van een gratis proefpakketje.

Laat u niet bang maken door rekeningen en incassobrieven

Er zijn bedrijven die een aanbod bewust onduidelijk maken. Bijvoorbeeld door alleen in de algemene voorwaarden te schrijven dat het om een abonnement gaat. Maar volgens de regels moet het ook duidelijk bij het aanbod staan. Zodat u bewust kunt kiezen of u akkoord gaat. Anders hoeft u niet te betalen. Laat u dus niet bang maken. Ook niet door een incassobureau.

Drie tips over ongevraagde toezendingen, aanmaningen en incassobureaus

  1. Incassobureaus mogen vaak minder dan u denkt. Bekijk hier een voorbeeld van een foute incassobrief met toelichting van ConsuWijzer (pdf, 8,52 Mb)
  2. Hebt u het gecheckt en vindt u dat de overeenkomst niet aan de regels voldoet? Dan moet de ondernemer bewijzen dat u echt akkoord bent gegaan. Als hij dat niet kan, hoeft u niet te betalen.
  3. Zoek op internet naar ervaringen van andere gebruikers met dit bedrijf of product. Kunt u meer klachten vinden van consumenten die verrast zijn door vervolgzendingen na het gratis proefpakket? Dan weet u dat u in elk geval niet de enige bent voor wie het onduidelijk was.

Veelgestelde vragen over uw rechten bij ongevraagde vervolgzendingen

Vragen of klachten? Neem contact met ons op

Hebt u een vraag over de informatie op onze website? Of wilt u een klacht indienen over ongevraagde toezendingen na een gratis proefpakket? Dan kunt u ons tijdens kantooruren bellen op 088 - 070 70 70 (nationaal tarief). Onze juridisch adviseurs geven u dan graag persoonlijk advies. U kunt ons ook mailen via het contactformulier.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward