Iets vragen of melden?

Ongevraagde toezending

Soms stuurt een bedrijf u ongevraagd een product, waarvoor u moet betalen. Dit wordt ook wel een ongevraagde toezending genoemd. Volgens de wet is dat verboden.

Hebt u niet om het product gevraagd? Of hebt u geen toestemming gegeven aan het bedrijf om het product op te sturen? Bijvoorbeeld via de telefoon of door een bon op te sturen? Dan bent u niet verplicht om voor het product te betalen. Als het bedrijf wil dat u betaalt, dan moet het bedrijf bewijzen dat u toestemming hebt gegeven.

U mag het product houden, als u dat wilt. Wilt u het toch terugsturen? Dan moet het bedrijf de kosten hiervoor betalen.

Let op

Houdt u het product? En betaalt u ervoor? Dan sluit u een overeenkomst met dat bedrijf. U kunt dan niet meer zomaar van het product af.

Wat moet u doen als u een product ongevraagd toegestuurd krijgt?

Eigenlijk hoeft u niets te doen, als u een product ongevraagd toegestuurd krijgt.

Wilt u toch iets doen? Neem dan contact op met de ondernemer en probeer samen tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u de ondernemer een brief schrijven.

Wat zet u in uw brief?

  • Dat u geen overeenkomst hebt met het bedrijf
  • Dat het ook de reden is waarom u de rekening niet betaalt
  • Dat de ondernemer moet bewijzen dat u wel een overeenkomst hebt gesloten
  • En dat u een reactie op uw brief wilt voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de ondernemer geeft moet redelijk zijn.

U kunt hiervoor ook onze voorbeeldbrief gebruiken.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer