Misleidende verkooptelefoontjes

U kent het wel: het telefoontje, vaak onder etenstijd, met de vraag of u iets wilt kopen. Bijvoorbeeld een product of een abonnement op een tijdschrift.

Dat kan interessant zijn. Bijvoorbeeld omdat u geld kunt besparen door over te stappen naar een andere aanbieder. Maar als een telefonische verkoper zich niet aan de regels houdt, dan kunt u daar last van hebben. Zoals bij agressieve werving. Of als de informatie die u krijgt niet klopt of misleidend is.

Soms is het niet (meteen) duidelijk dat het telefoontje bedoeld is om u iets te verkopen. Hierdoor kunt u op een aanbod ingaan waar u later spijt van krijgt. Bijvoorbeeld als na het telefoongesprek pas duidelijk is, wat u precies hebt gekocht en wat het kost.

Zó ga je daar mee om! Doe de ConsuWijzer Tele-Check

Wilt u voorkomen dat u op een aanbod ingaat waar u later spijt van krijgt? Stel dan zelf de vragen en bepaal voor uzelf of u voldoende informatie hebt om in te gaan op het aanbod. Om u hierbij te helpen heeft ConsuWijzer een checklist gemaakt: de ConsuWijzer Tele-Check.

Met de ConsuWijzer Tele-Check in de hand, kunt u deze zaken zelf bepalen:

  • Hebt u aan het einde van het gesprek meer tijd nodig om er nog eens over na te denken? Bijvoorbeeld door het aanbod met iemand uit uw omgeving te bespreken. Of het te vergelijken met andere aanbiedingen, of met uw huidige contract;
  • Hebt u aan het einde van het gesprek voldoende informatie om in te gaan op het aanbod?

Voorkom spijt, neem meer tijd! Doe de ConsuWijzer Tele-Check

Hebt u een duidelijk antwoord op al deze vragen?

  • Wie bent u? En voor welk bedrijf belt u?
  • Wat is het product of de dienst die u verkoopt?
  • Wat kan ik van dit product of deze dienst verwachten?
  • Wat kost dit?
  • Is dit bedrag per week, per maand of per jaar?
  • Is dit bedrag inclusief alle kosten? Komt daar dan niets meer bij? (bijvoorbeeld toeslagen, afleveringskosten, overstapkosten bij contracten)
  • Op welke manier kan ik betalen? Met een automatische incasso? Per acceptgiro?
  • Wanneer wordt het product geleverd? Per wanneer zal de dienst ingaan?
  • Voor hoe lang zit ik er aan vast?
  • Wat is de opzegtermijn als ik er weer vanaf zou willen?
  • Zijn er aan het opzeggen ook kosten verbonden?
  • Hebt u deze informatie ook voor mij op papier?

Voorkom spijtaankopen. Leg de ConsuWijzer Tele-Checklist naast uw telefoon! Klik op onderstaande link en print de checklist uit. Zo hebt u de ConsuWijzer Tele-Check altijd bij de hand. Op die manier houdt u de regie over een telefonisch verkoopgesprek!

Is het aanbod helder en wilt u er op ingaan? Of bent u al op een telefonisch aanbod ingegaan? Dan is  er nog een aantal dingen waar u op moet letten.

Sluit u bijvoorbeeld een nieuw abonnement telefonisch af? Dan is deze pas geldig als u schriftelijk hebt ingestemd met het aanbod. Bijvoorbeeld door uw handtekening te zetten en het contract vervolgens terug te sturen. Of dat u zelf een e-mail stuurt waarin u schrijft dat u akkoord gaat met het aanbod. Dat is een van de nieuwe regels. Dit geldt ook voor contracten voor de levering van elektriciteit, gas en stadsverwarming. Meer informatie over de regels voor telefonische verkoop vindt u hier.

Vindt u het lastig om nee te zeggen tegen een verkoper?

Wilt u geen telefonische verkoopgesprekken meer ontvangen? Dat kan!

Forward