Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Meldformulier telemarketing

Belt een bedrijf of organisatie u terwijl u geen klant bent geweest, geen toestemming hebt gegeven, of al hebt gezegd dat ze u niet meer mogen bellen? Dan kunt u dat bij ons melden met dit formulier.

Uw melding helpt ons om te kiezen bij welke bedrijven we moeten ingrijpen. In het belang van ons onderzoek willen we u vragen zoveel mogelijk informatie te geven.

In deze animatie leggen we uit wat we met uw melding doen:

Video: wat gebeurt er met uw melding bij ACM ConsuWijzer?

Laden
00:00
00:00

Close-up van een vrouw. Ze gaat achter haar bureau staan en opent haar laptop. Ze begint te typen.

“VOICE-OVER:
Uw melding bij ACM ConsuWijzer is heel belangrijk voor ons. Door uw melding weten we welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar we moeten ingrijpen.”

Het beeld zoomt in op haar laptop. Op het scherm staat links bovenin het logo van ACM ConsuWijzer. In het midden van het scherm staat een knop met daarop: ‘Melden’. De cursor van de muis beweegt over het scherm en klikt op de knop ‘melden’.

“VOICE-OVER:
We bekijken iedere melding.”

Het beeld verandert. Er komen 3 bedrijfsgebouwen in beeld. Links een klein gebouw, in het midden een middelgroot gebouw en rechts een groot gebouw. Onder de 3 gebouwen staan tellers. Op de tellers staan cijfers. De cijfers op de tellers lopen op. De teller van het middelgrote bedrijf loopt het snelst op. De tellers lopen niet meer op. De teller onder het kleine bedrijf staat op 1. De teller onder het middelgrote bedrijf staat op 19. De teller onder grote bedrijf staat op 5. De teller onder het middelgrote bedrijf begint te knipperen. Boven het middelste bedrijf verschijnt een driehoekig icoon met daarop een uitroepteken. Het icoon met het uitroepteken begint ook te knipperen.

“VOICE-OVER:
Als we veel meldingen krijgen over een bedrijf of als de meldingen heel ernstig zijn, komen we in actie.”

Het beeld zoomt in op het raam van het middelgrote bedrijf. Bij het inzoomen verschijnt er een man in beeld. Dit is een medewerker van het bedrijf. Hij zit achter zijn bureau. Op zijn bureau staat een vaste telefoon. De telefoon rinkelt en de man neemt de telefoon op. De medewerker wordt door de ACM gebeld.

“VOICE-OVER:
We spreken het bedrijf aan op de problemen. Vaak geven we het bedrijf eerst een kans om het probleem zelf op te lossen.”

Het beeld verandert. Er komt een close-up van de achterkant van een envelop in beeld. Vervolgens draait de envelop om naar de achterkant. De envelop klapt naar boven open. Uit de envelop schuift een brief naar boven. De envelop schuift naar beneden, uit beeld.

“VOICE-OVER:
Doen ze dat niet?”

De brief klapt open. Links bovenaan de brief staat het logo van de ACM. En er staan 3 grote iconen onder elkaar Het eerste icoon bovenaan is een driehoek met een uitroepteken. Daaronder staat een tweede icoon. Dit icoon is een achthoek met daarop een hand. De hand beeld een stopteken uit. Daaronder staat het derde icoon. Dit icoon is een rechthoek en er staat een euroteken op. Dit icoon beeld een boete uit.”

“VOICE-OVER:
Dan kunnen we consumenten waarschuwen, het bedrijf dwingen om ergens mee te stoppen óf een boete opleggen.”

Het beeld verandert. Er verschijnt een close-up van dezelfde vrouw als aan het begin van de animatie. De vrouw heeft een mobiele telefoon in haar hand. Ze belt de ACM. De vrouw knikt en informeert of er meer bekend is over haar melding.

“VOICE-OVER:
We kunnen u niet altijd laten weten waar we mee bezig zijn, want dat kan ons onderzoek tegenwerken.”

De vrouw hangt de telefoon op.
Het beeld verandert. Het beeld zoomt weer in op het scherm van haar laptop, zoals aan het begin van het filmpje. Op het scherm staat links bovenin het logo van ACM ConsuWijzer. In het midden van het scherm staat een knop met daarop: ‘Melden’. De cursor van de muis beweegt over het scherm en klikt op de knop ‘melden’. De laptop verschuift naar boven en daaronder verschijnt het logo van ACM ConsuWijzer in beeld.

“VOICE-OVER:
Iedere melding kan voor ons een reden zijn om actie te ondernemen. Blijf dus bij ons melden!”

Voordat we kunnen ingrijpen moeten we onderzoeken of een bedrijf echt de regels overtreedt. Omdat we veel meldingen ontvangen, kunnen we niet alle bedrijven onderzoeken waarover we een melding ontvangen. Uw melding helpt ons om te bepalen welke bedrijven we moeten onderzoeken. Blijkt uit een onderzoek dat een bedrijf de regels overtreedt? Dan beslissen wat nodig is. We spreken het bedrijf bijvoorbeeld aan op hun overtreding. Blijft het bedrijf de regels overtreden? Dan komen wij in actie, door bijvoorbeeld consumenten te waarschuwen voor dit bedrijf of het bedrijf een boete op te leggen.

Uw persoonlijke gegevens
Soms hebben wij nog vragen over uw melding. Wij nemen dan contact met u op.
Vragen
Bent u zakelijk of als consument benaderd?
U hebt een:
Als u het nummer niet meer weet mag u dit veld leeg laten.
Hebt u het bedrijf of de organisatie toestemming gegeven om u te bellen?
Geeft u geld als donateur? Of bent u klant of vrijwilliger bij het bedrijf of de organisatie?
Wanneer bent u klant, donateur of vrijwilliger geweest bij het bedrijf of de organisatie?
Hebt u tegen het bedrijf of de organisatie gezegd dat ze u niet (meer) mogen bellen?
Mogen wij contact met u opnemen als we nog vragen hebben?