ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Telemarketing: u wordt gebeld door een verkoper. U beslist!

Telemarketing: u wordt gebeld door een verkoper. U beslist!

Bedrijven bellen u om iets te verkopen. U beslist of u iets koopt. En of u in de toekomst weer gebeld wordt. Wij geven u handige tips en informatie om problemen te voorkomen. Hebt u al een probleem met een bedrijf? Zit u ongewild aan een koop vast? Bekijk wat u kunt doen.

Wilt u dat verkopers u niet meer bellen?

Meld u dan aan bij het Bel-me-niet Register. Dan mogen bedrijven u niet zomaar bellen. Blijven sommige bedrijven u bellen? Maak dan gebruik van uw recht van verzet.

Wilt u niets kopen? Zeg dan "Nee, geen interesse". U beslist.

U krijgt een aanbod aan de telefoon. Het is belangrijk dat u er even bij stil staat of u daarin interesse hebt.

Zeg alleen "ja" als:

  • u de koop NU wilt doen
  • u het aanbod goed vindt
  • en u het aanbod niet met andere aanbiedingen wilt vergelijken

Hebt u geen interesse? Of twijfelt u? Zeg dan "nee". Of hang op. Dat mag best. Als u "ja" zegt, dan sluit u vaak een overeenkomst. Misschien kunt u hier later nog wel van af. Maar dit kost vaak meer moeite dan wanneer u meteen "nee" zegt tijdens het gesprek.

Tips
  • Wilt u alleen informatie ontvangen? Geef dan alleen de contactgegevens door die het bedrijf nodig heeft om u de informatie toe te sturen. Geef geen bankrekeningnummer of geboortedatum door. Deze gegevens zijn niet nodig om informatie te kunnen ontvangen.
  • Hebt u afgesproken dat u informatie ontvangt na het gesprek? Controleer dan één of twee weken na het gesprek uw mailbox en uw brievenbus. Kijk ook in uw spambox. Hebt u een mail of een brief ontvangen? Lees die dan goed door. Controleer of het inderdaad alleen om informatie gaat.

Ongewild ergens aan vast? Zo lost u het op.

Hebt u telefonisch "ja" op een aanbod gezegd? Zonder dat u het echt wilde? Of hebt u alleen "ja" gezegd op het ontvangen van informatie? En zit u nu ongewild aan een overeenkomst vast? Wees gerust: bij telefonische verkoop bent u goed beschermd.

Of neem contact op met ACM ConsuWijzer. Vertel ons uw probleem. Wij geven u advies om het probleem op te lossen.

Hoe hoort een verkoopgesprek volgens de regels te gaan?

Bedrijven horen zich aan de regels te houden. U hoort juiste en volledige informatie aan de telefoon te krijgen.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook