Telemarketing: u wordt gebeld door een verkoper. U beslist!
Bedrijven bellen u om iets te verkopen. U beslist of u iets koopt. En of u in de toekomst weer gebeld wordt. Wij geven u handige tips en informatie om problemen te voorkomen. Hebt u al een probleem met een bedrijf? Zit u ongewild aan een koop vast? Bekijk wat u kunt doen.
Wilt u dat verkopers u niet meer bellen?
Bedrijven mogen u niet zomaar bellen. Daar zijn regels voor. Blijven sommige bedrijven u bellen? Maak dan gebruik van uw recht van verzet.
Wilt u niets kopen? Zeg dan "Nee, geen interesse". U beslist.
U krijgt een aanbod aan de telefoon. Het is belangrijk dat u er even bij stil staat of u daarin interesse hebt.
Zeg alleen "ja" als:
- u de koop NU wilt doen
- u het aanbod goed vindt
- en u het aanbod niet met andere aanbiedingen wilt vergelijken
Hebt u geen interesse? Of twijfelt u? Zeg dan "nee". Of hang op. Dat mag best. Als u "ja" zegt, dan sluit u vaak een overeenkomst. Misschien kunt u hier later nog wel van af. Maar dit kost vaak meer moeite dan wanneer u meteen "nee" zegt tijdens het gesprek.
- Wilt u alleen informatie ontvangen? Geef dan alleen de contactgegevens door die het bedrijf nodig heeft om u de informatie toe te sturen. Geef geen bankrekeningnummer of geboortedatum door. Deze gegevens zijn niet nodig om informatie te kunnen ontvangen.
- Hebt u afgesproken dat u informatie ontvangt na het gesprek? Controleer dan één of twee weken na het gesprek uw mailbox en uw brievenbus. Kijk ook in uw spambox. Hebt u een mail of een brief ontvangen? Lees die dan goed door. Controleer of het inderdaad alleen om informatie gaat.
Ongewild ergens aan vast? Zo lost u het op.
Hebt u telefonisch "ja" op een aanbod gezegd? Zonder dat u het echt wilde? Of hebt u alleen "ja" gezegd op het ontvangen van informatie? En zit u nu ongewild aan een overeenkomst vast? Wees gerust: bij telefonische verkoop bent u goed beschermd.
Of neem contact op met ACM ConsuWijzer. Vertel ons uw probleem. Wij geven u advies om het probleem op te lossen.
Hoe hoort een verkoopgesprek volgens de regels te gaan?
Bedrijven horen zich aan de regels te houden. U hoort juiste en volledige informatie aan de telefoon te krijgen.