Uitleg over telemarketing

Wat is telemarketing?

Soms bellen bedrijven of organisaties u ongevraagd om bijvoorbeeld een abonnement  te verkopen. Of ze bellen om te vragen of u geld wilt geven aan een goed doel. Dat is telemarketing. De verkoper die u belt heet telemarketeer.

Regels voor telefonische verkoop

Bedrijven mogen u ongevraagd bellen om iets te verkopen. Dat is volgens de wet niet verboden. Ze moeten zich wel aan een paar regels houden. Hieronder leest u welke regels dit zijn.

Informatieplicht

Aan het begin van een telefoongesprek moet de telemarketeer u twee dingen vertellen:

  • Namens welk bedrijf of welke organisatie hij u belt;
  • Wat het doel is van het gesprek. Bijvoorbeeld om u iets te verkopen.

Voordat u een product of dienst koopt moet u ook alle belangrijke informatie krijgen over het product of de dienst die wordt aangeboden. U moet onder andere informatie krijgen over:

  • de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst. Wat is het voor product, wat kunt u ermee? Of wat houdt de dienst precies in?
  • de totale prijs van het product of de dienst. En of er bijvoorbeeld extra kosten bijkomen voor de levering
  • of u bedenktijd hebt.

Sluit u een overeenkomst via telefonische verkoop? Dan gelden de regels voor koop op afstand. De ondernemer moet u dan nog meer informatie geven.

Wilt u weten welke informatie u precies moet krijgen? Kijk dan hier:

De informatie die u krijgt moet volledig en duidelijk zijn. De informatie mag niet worden verstopt. U hebt deze informatie namelijk nodig om een goed besluit te nemen.

Bedenktijd

Wilt u van de overeenkomst af? U hebt vaak een bedenktijd als u telefonisch een overeenkomst sluit. Wilt u hier meer informatie over? Kijk dan hier:

Bel-me-niet Register

Een telemarketeer moet u ook altijd twee dingen vragen tijdens een verkoopgesprek:

  1. of u nogmaals gebeld wilt worden namens dit bedrijf.
  2. of u ingeschreven wilt worden in het Bel-me-niet Register

Telemarketeers mogen geen mensen bellen die staan ingeschreven in het Bel-me-niet Register.

Let op

U mag altijd gebeld worden door bedrijven van wie u klant bent of bent geweest. Ook als u staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register. Zij moeten u wel de twee vragen stellen. En uw antwoord gratis verwerken.

Welke klachten kan ik indienen bij ConsuWijzer als het gaat om het Bel-me-niet Register?

U kunt drie soorten klachten indienen bij ConsuWijzer. U kunt een klacht indienen als:

  1. U  langer dan zes weken staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register. En u toch wordt gebeld door een bedrijf van wie u geen klant bent of bent geweest.
  2. Een telemarketeer u geen mogelijkheid biedt om aan te geven dat u niet meer gebeld wilt worden.
  3. Een telemarketeer u geen  mogelijkheid biedt om u in te schrijven in het Bel-me-niet Register.
Heeft deze informatie u geholpen?

Forward