Iets vragen of melden?

De Warmtewet in 2019

De Warmtewet regelt alles rondom blokverwarming en stadsverwarming. De wet zorgt er bijvoorbeeld voor dat u niet teveel betaalt voor warmte. De Warmtewet verandert in 2019. Lees hier wat dat voor u kan betekenen.

De Warmtewet beschermt u als consument tegen te hoge tarieven, storingen en onduidelijke regels van uw warmteleverancier. Ook zorgt de wet ervoor dat u warmte blijft krijgen wanneer uw leverancier dat niet meer kan leveren. Bijvoorbeeld bij een faillissement.

Nieuwe Warmtewet: 1 juli 2019

De huidige Warmtewet is van 2014. Sommige onderdelen zijn de afgelopen jaren verbeterd. Half 2018 werd de vernieuwde Warmtewet aangenomen in de Eerste Kamer. Hoogstwaarschijnlijk treedt de wet in werking per 1 juli 2019. Dat betekent onder andere het volgende.

VvE’s en verhuurders niet meer onder de Warmtewet

Huurt u een woning en levert uw verhuurder u ook warmte? Verhuurders vallen straks niet meer onder de Warmtewet, maar onder het huurrecht. De kosten van warmtelevering worden straks gezien als nutsvoorzieningen of servicekosten. Voor vragen en geschillen kunt u straks terecht bij de Huurcommissie.

Bent u lid van een Vereniging van Eigenaren (VvE) en levert uw VvE u ook warmte? VvE’s vallen straks niet meer volledig onder de Warmtewet. Alleen de verplichting om uw warmteverbruik te meten met individuele meters, warmtekostenverdelers of een kostenverdeelsystematiek blijft bestaan.

Ook maximumtarieven voor koud en lauw water

Sommige verbruikers van warmte krijgen ook koud water. Bij een zogenaamde Warmte Koude Opslag (WKO) is dit zelfs nodig om het systeem goed te laten werken. Voor levering van koude is nu geen maximumtarief. Dat zorgt soms voor hoge tarieven. Straks is er een maximumtarief voor koude. Ook warmte van lagere temperaturen krijgt straks een maximumtarief.

Kosten warmtekostenverdelers en kostenverdeelsystematiek

Straks kunnen de kosten van warmtekostenverdelers worden doorberekend aan verbruikers. Ook mag een leverancier de redelijke kosten van een kostenverdeelsystematiek in rekening brengen.

Correctiefactoren voor ligging en leidingverlies

Straks mag uw warmteleverancier verbruik corrigeren voor de ligging van een woonruimte in een gebouw, bijvoorbeeld een appartementencomplex. Dat mag ook als gevolg van leidingverliezen via transportleidingen.

Storingscompensatie

Een warmteleverancier mag straks elk jaar 1 grote storing in het warmtenet hebben zonder daarvoor te moeten betalen. De storing moet dan wel binnen 24 uur zijn opgelost. Ook gaat de grens voor de duur van een ernstige storing van 4 uur naar 8 uur.

Makkelijker opzeggen

Het is nu niet makkelijk om de levering van warmte op te zeggen. Straks wordt dat makkelijker voor consumenten met een nieuwe overeenkomst. Behalve als dat technisch niet kan. Of als het nadelig is voor andere gebruikers.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer