Iets vragen of melden?

Wanneer heb ik bedenktijd?

Misschien hebt u 14 dagen bedenktijd. U kunt dan makkelijk en snel van uw product of dienst af: u kunt zonder reden opzeggen. En u krijgt al uw geld terug. Uw bedenktijd kan zelfs 1 jaar langer duren.

Heb ik bedenktijd?

U hebt bedenktijd als u een product of dienst koopt:

  • via internet (online)
  • via de telefoon
  • voor 50 euro of meer via huis-aan-huisverkoop
  • voor 50 euro of meer via verkoop op straat
  • voor 50 euro of meer via een verkoopdemonstratie
  • voor 50 euro of meer via een verkoopparty

U mag dan volgens de wet binnen 14 dagen van de koop af. U hoeft hiervoor geen reden te geven. Dit heet uw bedenktijd of zichttermijn.

Voorbeelden

  • U bestelt in een webwinkel een nieuw koffiezetapparaat.
  • Een bedrijf belt u op en verkoopt u een energiecontract.
  • U tekent aan de deur een overeenkomst van 80 euro voor het maandelijks schoonmaken van uw container.
  • Een straatverkoper verkoopt u een abonnement op een maaltijdbox. U tekent een contract van 70 euro.
  • In een zaaltje krijgt u een gratis lunch met een verkoopdemonstratie. U koopt een matras van 1.200 euro.
  • Een vriendin organiseert bij haar thuis een verkoopparty van lingerie. U koopt een bh van 53 euro.

Let op

Is uw koop wel geldig? Voor verkopen buiten een normale winkel gelden strengere regels. De verkoper moet u bijvoorbeeld bepaalde informatie geven. En soms moet u een handtekening zetten of akkoord gaan per e-mail. Dit is vaak zo bij telefonische verkoop:

Wanneer heb ik géén bedenktijd?

Soms hebt u geen bedenktijd en moet de verkoper u dit vóór de koop vertellen. De belangrijkste situaties waarin u geen bedenktijd hebt én de verkoper verplicht is dit te zeggen zijn:

  • als u iets op maat laat maken, bijvoorbeeld een pak of kast
  • als iets persoonlijks koopt, zoals familiefoto’s of een gegraveerde ring
  • als u iets koopt dat snel bederft of veroudert, zoals groenten of bloemen
  • als u iets koopt dat na levering vermengt met iets anders: u laat bijvoorbeeld zand storten in uw tuin
  • als u een los nummer koopt van een krant of tijdschrift
  • als u de verzegeling verbreekt van een product, bijvoorbeeld van cd’s of ondergoed
  • als u iets wilt huren op een bepaalde datum, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of huurauto
  • als u iemand wilt inhuren op een bepaalde datum, zoals een cateraar, artiest of verhuizer
  • als u iemand inhuurt voor een spoedreparatie

Er zijn ook situaties waarin u geen bedenktijd hebt en de verkoper hoeft dit niet te vertellen. U hebt bijvoorbeeld geen bedenktijd:

  • als u iets koopt onder de 50 euro via huis-aan-huisverkoop, verkoop op straat, verkoopdemonstraties of verkoopparty’s
  • als u een pakketreis boekt (een reis met meer dan alleen overnachtingen)
  • als u een woning koopt of huurt
  • als u meedoet aan een gokspel, zoals een loterij
  • als u iets koopt op een markt
  • als u iets koopt van een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats (als een bedrijf iets verkoopt via Marktplaats hebt u wel bedenktijd)

Wanneer begint en eindigt mijn bedenktijd precies?

Product

  • Uw bedenktijd begint de dag na levering (bij meer producten in 1 bestelling: de dag na levering van het laatste product of onderdeel).
  • Voorbeeld: U koopt online een laptop en laat het bezorgen bij een ophaalpunt. Het pakket ligt vanaf 1 juni op het ophaalpunt. Bedenktijd: 2 tot en met 15 juni.

Abonnement op een product

  • Uw bedenktijd begint de dag na de eerste levering.
  • Voorbeeld: U gaat op straat akkoord met een krantenabonnement van 92 euro. De eerste krant ligt op 1 oktober in de brievenbus. Bedenktijd: 2 tot en met 15 oktober.

Dienst

  • Uw bedenktijd begint de dag nadat u de overeenkomst sluit.
  • Voorbeeld: U vraagt een tuinman om uw gazon aan te leggen. Op 1 augustus komt hij bij u op gesprek. U tekent samen de overeenkomst in uw huiskamer. Bedenktijd: 2 tot en met 14 augustus.

Abonnement op een dienst

  • Uw bedenktijd begint de dag nadat u de overeenkomst sluit.
  • Voorbeeld: Op 9 maart gaat u aan de telefoon akkoord met een nieuw energiecontract van 550 euro. Op 10 maart bevestigt u de koop per e-mail. Bedenktijd: 11 tot en met 24 maart.

Product en dienst die bij elkaar horen

  • Uw bedenktijd begint: de dag na levering van het laatste product of onderdeel.
  • U huurt een loodgieter in voor het plaatsen van een nieuwe wasbak en kraan. U tekent de overeenkomst op 1 augustus. Op 10 augustus ontvangt u de wasbak en kraan. Bedenktijd: 11 tot en met 24 augustus.

Let op

Uw bedenktijd eindigt op de 14e dag, ’s avonds om 12 uur. Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt uw bedenktijd op de eerstvolgende werkdag om 12 uur ‘s avonds.

Wanneer krijg ik 1 jaar extra bedenktijd?

Een verkoper of dienstverlener moet u goed informeren over uw bedenktijd. Dit moet hij doen vóórdat u het product of de dienst koopt:

  • In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen.
  • In het contract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product of de dienst niet wilt. Er moet een naam en adres van het bedrijf in staan.
  • Is het product verzegeld omdat het schoon moet blijven, of omdat het een bestand is dat u zou kunnen kopiëren? En mag u de verzegeling niet verbreken tijdens de bedenktijd? Dan moet dit in het contract staan.
  • U moet een formulier krijgen waarmee u de koop ongedaan kunt maken. Bij online aankopen hoeft u dit formulier niet meteen te krijgen. Maar wel als u erom vraagt.

Houdt de verkoper of dienstverlener zich niet aan deze regels? Dan krijgt u 1 jaar verlenging van de bedenktijd. Wilt u tijdens deze verlenging van de koop of dienst af? Gebruik dan onze voorbeeldbrief:

Vertelt het bedrijf tijdens de 1 jaar verlenging alsnog wat u moet weten? Dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog 14 dagen.

Wat mag ik met mijn aankoop doen tijdens de bedenktijd?

Tijdens de 14 dagen bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet 14 dagen lang dragen en weer terugsturen. Deed u dit toch? En werd het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper de prijs verminderen. Hij moet dit wel eerst tegen u zeggen.

Mag ik de verpakking stukmaken?

Het is de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. En als u het product terugstuurt, moet u het weer netjes inpakken. Maakt u de verpakking stuk? En was de verpakking makkelijk te openen, zonder het stuk te maken? Dan kan het redelijk zijn dat de verkoper u kosten in rekening brengt.

De verpakking is verzegeld

U mag een verzegelde verpakking niet openmaken. Doet u dit toch? Dan zit u aan de koop vast. Voorbeelden zijn:

  • producten die niet meer schoon zijn als u ze uitprobeert, zoals ondergoed of een scheerapparaat
  • producten die gevaarlijk kunnen zijn zoals pillen
  • cd’s, dvd’s, usb-sticks met software

Mag ik downloaden of streamen?

Ook digitale inhoud zoals een app, e-book, game, film of muziek mag u uitproberen tijdens de bedenktijd. Dat betekent dat u het product 14 dagen lang kunt downloaden of online afspelen (streamen).

De verkoper mag wel met u afspreken dat u de bedenktijd verliest na downloaden of streamen. Dit moet hij volgens de regels doen:

  • vóór de koop krijgt u de vraag krijgt of u ermee akkoord gaat dat u aan de koop vastzit
  • na de koop krijgt u een bevestiging dat u aan de koop vastzit

Krijgt u geen vraag of bevestiging? Of krijgt u dit te laat? Dan hebt u wél bedenktijd. Ook als u de digitale inhoud al hebt afgespeeld of gedownload.

Mag mijn dienstverlener of dienst beginnen tijdens de bedenktijd?

De dienstverlener of dienst mag beginnen tijdens de bedenktijd. U kunt dan nog steeds van het contract af. Maar het is dan niet zeker of u al uw geld terugkrijgt: 

  • Gaf u toestemming om te beginnen tijdens de bedenktijd? En ging u ermee akkoord om te betalen voor de gebruikte diensten? Dan betaalt u de dienstverlener voor het werk dat hij al deed, en de kosten die hij maakte. Gaat het om een dienst, bijvoorbeeld een abonnement? Dan betaalt u wat u gebruikte tijdens de bedenktijd.
  • Gaf u geen toestemming om te beginnen tijdens de bedenktijd? Dan hebt u recht op al uw geld terug.
  • Maakt uw dienstverlener het werk helemaal af tijdens de bedenktijd? Gaf u hiervoor toestemming? En ging u ermee akkoord dat de bedenktijd zou vervallen als het werk eerder klaar is? Dan hebt u geen recht op bedenktijd. U moet alles betalen.

Let op

Bij spoedreparaties hebt u nooit bedenktijd. Denk aan een lekkage of een kapotte verwarming.

Hoe krijg ik mijn geld terug?

Wilt u het product of de dienst niet? Laat dan binnen de bedenktijd weten dat u de koop wilt ontbinden. U hoeft niet uit te leggen waarom. Ook niet als de verkoper daarom vraagt.

Let op

Het terugsturen van een product is niet genoeg. U moet de verkoper laten weten dat u van de koop af wilt.

U kunt hiervoor het ‘modelformulier voor ontbinding’ gebruiken. Dat kreeg u vóór de koop van de ondernemer, of u kunt het bij hem aanvragen. U mag ook een andere manier kiezen, bijvoorbeeld mailen, een brief schrijven of bellen. Zolang maar duidelijk is dat u de koop of het contract ongedaan wilt maken. Of gebruik onze voorbeeldbrief:

De verkoper moet u duidelijk uitleggen welk postadres, e-mailadres of telefoonnummer u hiervoor kunt gebruiken. Kan het via de website? Dan moet u meteen een ontvangstbevestiging krijgen.

De verzenddatum telt

Het maakt niet uit of de ondernemer uw bericht pas na afloop van de bedenktijd leest of uw voicemail afluistert. Stuurde u uw bericht binnen de bedenktijd? Dan bent u nog op tijd.

Wanneer moet ik mijn aankoop terugsturen?

U hebt 14 dagen om uw aankoop terug te sturen. Die dagen gaan in op de dag nadat u het contract ongedaan maakt. Dus niet op de dag nadat u het product kreeg!

Rekenvoorbeeld

Maakt u de koop ongedaan op 10 maart? Dan moet u het product terugsturen vóór 25 maart.

De verzenddatum telt

Het product kan pas na afloop van de bedenktijd bij de ondernemer terechtkomen. Dat maakt niet uit want het gaat om de verzenddatum. Verstuurde u het product binnen de bedenktijd? Dan bent u op tijd.

Let op

Wilt u iets terugsturen omdat het niet goed werkt of kapot is? Dat mag ook ná de bedenktijd. Maar dan gelden er andere regels:

Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten?

Sommige producten hoeft u niet terug te sturen

Hebt u een abonnement op een maaltijdbox, groentepakket, bloemen of andere producten die snel bederven of verouderen? Dan kunt u de producten houden die u kreeg tijdens de 14 dagen bedenktijd. Dit soort producten hoeft u niet terug te sturen. De verkoper mag u wel voor deze producten laten betalen.

Hoe stuur ik mijn aankoop terug?

Kies dezelfde manier van versturen als de verkoper gebruikt. Stuurt u het product zelf terug? Dan draagt u het risico. Heeft uw product veel waarde? Dan kan het verstandig zijn om het product verzekerd terug te sturen. Vraag het postkantoor of koerierdienst naar de kosten. Of vraag de verkoper om tips.

Verzendkosten

De verzendkosten voor het terugsturen zijn voor u, maar alleen als de verkoper dit vóór de aankoop liet weten. Deed hij dat niet? Dan betaalt de verkoper de verzendkosten.

Risico bij terugsturen

Stuurt u het product zelf terug? Dan is het risico bij het terugsturen voor u. Dit betekent dat u verantwoordelijk bent als het product tijdens terugsturen kwijtraakt of beschadigd?

In sommige gevallen kunt u het postbedrijf of de koeriersdienst aansprakelijk stellen. Maar dat kan alleen als u het product onder bepaalde voorwaarden hebt teruggestuurd. Bijvoorbeeld aangetekend of verzekerd.

Vraag bij het postkantoor of de koeriersdienst na welke mogelijkheden u hebt om producten terug te sturen. En hoe het zit met de aansprakelijkheid als producten kwijtraken of beschadigen. U kunt dit ook zelf uitzoeken door de algemene voorwaarden van het postbedrijf of de koeriersdienst te lezen.

Bewijs

Geeft u het product af bij het postkantoor of een koeriersdienst? Vraag dan om een bewijs dat het is bezorgd, Meestal betekent dit dat u het pakket aangetekend verstuurt. Hiermee kunt u bewijzen dat de verkoper het pakket ontvangen heeft. Ook als de verkoper zegt dat dit niet zo is.

Laat de verkoper het product bij u ophalen? Ook dan kunt u daarvan een bewijs vragen, als u wilt.

Wat moet ik doen als ik mijn geld niet terug krijg?

De ondernemer moet u alles terugbetalen wat u aan hem betaalde om het product of de dienst geleverd te krijgen. U hebt dus ook recht op terugbetaling van bezorgkosten en administratiekosten, als u die hebt betaald.

De verkoper moet u terugbetalen op dezelfde manier als u hem betaalde. Betaalde u bijvoorbeeld met een boekenbon? Dan krijgt u weer een boekenbon terug. Een andere manier mag ook, als u dit ook goed vindt.

De ondernemer moet u terugbetalen binnen 14 dagen nadat u het contract ongedaan maakt. Hij mag wachten met terugbetalen totdat hij het product terug heeft, of totdat hij bewijs heeft dat u het product terugstuurde. 

Hebt u een klacht over bedenktijd? Zegt de ondernemer dat u geen bedenktijd hebt? Hebt u 1 jaar bedenktijd maar zegt de ondernemer na 14 dagen dat uw bedenktijd voorbij is? Of krijgt u uw geld niet terug? Schrijf dan een brief of e-mail naar de ondernemer. Gebruik onze voorbeeldbrieven:

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Het is momenteel erg druk. Wilt u snel antwoord op uw vraag? App of bel ons.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer