Iets vragen of melden?

Er is een bedrag van mijn rekening gehaald. Daar ben ik het niet mee eens. Wat kan ik doen?

U kunt op twee manieren proberen uw geld terug te krijgen. U kunt het bedrag storneren. Storneren betekent dat u het bedrag terugboekt op uw rekening. U hoeft dan niet aan te geven waarom u het geld terug wilt. Of u kunt uw bank vragen om het bedrag terug te storten als het gaat om een onrechtmatige incasso. U moet uw bank dan wel vertellen waarom u het geld terug wil. Hieronder vertellen wij u daar meer over.

Storneren

De meeste bedragen die automatisch van uw rekening zijn afgeschreven, kunt u binnen 56 dagen terug laten storten. Dit noemen we ook wel storneren of terugboeken. De bank controleert niet of u het geld terecht of onterecht terugboekt.

Wilt u geld terug laten storten? Stuur dan een kaartje naar uw bank. Hiervoor zijn speciale kaarten gemaakt die u bij uw bank kunt krijgen. Bankiert u via internet? Dan kunt u het bedrag zelf via internet terugstorten. U hoeft niet te zeggen waarom u het geld terug wilt.

Let op! Hebt u een overeenkomst gesloten en afgesproken dat u iets moet betalen? Dan hebt u een betalingsverplichting. U kunt het geld dan wel terug laten storten, maar u moet het bedrag ooit betalen. De ondernemer kan u daarvoor een herinnering of aanmaning sturen.

Wanneer kan ik mijn geld niet storneren?

Doet u mee aan een kansspel en hebt u daarvoor een machtiging gegeven? Dan kunt u het bedrag niet laten terugstorten.

Verzoek aan bank terugstorten onrechtmatige incasso

Soms komt het voor dat er geld van uw rekening wordt gehaald, terwijl u daar geen toestemming voor hebt gegeven. Dit wordt ook wel een onterechte incasso of een onrechtmatige incasso genoemd. Dan kunt u het geld terug laten storten op uw rekening. U kunt binnen 13 maanden nadat het bedrag is afgeschreven het geld terugvragen.

Vraagt u de bank om een onrechtmatige incasso terug te storten? Dan moet u zeggen waarom u het bedrag terug wil hebben. Dat hoeft niet als u het bedrag storneert.

Vraag uw bank om hulp bij een onterechte incasso

Uw bank moet het geld voor u terugstorten. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming hebt gegeven voor een automatische incasso. Hebt u geen toestemming gegeven? Dan stort de bank het bedrag terug op uw rekening. Het duurt meestal een maand voordat het geld weer op uw rekening staat. U kunt onze voorbeeldbrief gebruiken.

Stuur een brief aan de ondernemer die onterecht een bedrag van uw rekening heeft afgeschreven

Wij raden u aan om de ondernemer die onterecht een bedrag heeft afgeschreven een brief te sturen. Zet in deze brief dat het bedrag onterecht van uw rekening is gehaald, omdat u daarvoor geen toestemming hebt gegeven. U bent niet verplicht om dat te doen, maar op deze manier kunt u voorkomen dat u aanmaningen krijgt van de ondernemer. U kunt onze voorbeeldbrief gebruiken.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Op vrijdag 22 en maandag 25 februari zijn wij telefonisch niet bereikbaar. U kunt ons bereiken via WhatsApp.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer