Iets vragen of melden?

De kosten van warm tapwater

Valt warm tapwater onder de regels van de Warmtewet?

Krijgt u warm water door een gemeenschappelijke installatie? Bijvoorbeeld via stadsverwarming of blokverwarming? Dan valt warm tapwater onder de Warmtewet.

Maar krijgt u warm water door een aparte individuele gasaansluiting of een individuele elektrische boiler? Dan valt dit niet onder de Warmtewet. En gelden de regels hieronder dus ook niet voor u.

Mag mijn warmteleverancier warm tapwater apart in rekening brengen?

Ja, uw warmteleverancier mag warm tapwater apart in rekening brengen.

Welke prijs mag mijn warmteleverancier in rekening brengen voor tapwater?

Uw warmteleverancier mag niet meer dan de maximumprijs voor de levering van warmte in rekening brengen. Brengt uw leverancier de kosten voor warm tapwater apart in rekening? Dan mogen de kosten voor warm tapwater en voor verwarming van uw huis samen niet hoger zijn dan de maximumprijs. De maximumprijs bestaat uit een vast bedrag en een bedrag per afgenomen Gigajoule warmte.

Warmtewisselaar

Voor warm tapwater hebt u een warmtewisselaar nodig. Een warmtewisselaar is onderdeel van een zogenaamde afleverset. Soms ook wel warmte unit genoemd. Het kan zijn dat u zelf een warmtewisselaar in bezit hebt. Dan mag uw leverancier daar natuurlijk geen kosten voor berekenen. Huurt u de warmtewisselaar van de warmteleverancier? Dan betaalt u daarvoor. De Autoriteit Consument & Markt stelt deze kosten niet vast, maar ze moeten wel redelijk zijn.

Centrale afleverset

Hebt u zelf geen afleverset? Dan kan het zijn dat er een centrale afleverset is voor een groep bewoners. De kosten voor deze afleverset mag een warmteleverancier aan deze bewoners doorberekenen.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het in rekening gebrachte tapwater?

Neem contact op met de warmteleverancier

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

Vraag om rechtsbijstand, of schrijf zelf een brief

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering en vraag of die u kan helpen met een brief of verdere stappen.

Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u voor hulp ook naar het Juridisch Loket.

Kiest u ervoor om het zelf te doen? Schrijf de warmteleverancier dan een brief met daarin uw klacht. En vraag een oplossing voor een bepaalde datum.

Let op: de tijd die u de warmteleverancier daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de warmteleverancier geen goede oplossing biedt. Wilt u bewijs van verzending? Dan kunt u uw brief aangetekend versturen.

Wilt u vervolgstappen nemen? Dan zijn dit uw mogelijkheden:

Ga naar de Geschillencommissie of de Huurcommissie

Een geschillencommissie of huurcommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten uw warmteleverancier en u zich hieraan houden. Kijk in de algemene voorwaarden bij welke commissie uw leverancier is aangesloten.

Ga naar de rechter

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer