Ik heb een probleem met mijn energie of energieleverancier

Ik ben afgesloten van energie. Wat moet ik doen?

Hebt u uw energierekening niet op tijd betaald? En bent u afgesloten? U kunt weer aangesloten worden. Regel daarvoor een aantal zaken.

Betaalt u uw energierekening niet op tijd? Ook niet na waarschuwingen van uw energieleverancier? Dan mag uw leverancier het contract beëindigen. Uw netbeheerder sluit u uiteindelijk af van energie. Om energie te krijgen, moet u namelijk een leverancier hebben.

De energieleverancier en netbeheerder mogen u niet afsluiten als het vriest. Het moet dan wel 2 dagen achter elkaar onder de nul graden zijn in de periode oktober tot en met april. En dit geldt alleen als u uw energierekeningen niet hebt betaald.

Wilt u weer aangesloten worden? Volg dan de volgende stappen:

Betaal en zoek een nieuwe energieleverancier

Kijk eerst of u kunt betalen om opnieuw aangesloten te worden. Uw netbeheerder vertelt u wat dit kost. Misschien kunt u een betalingsregeling treffen.
Ook hebt u een nieuw energiecontract nodig. Een nieuwe energieleverancier kan u vragen een aantal maanden energie vooruit te betalen. Dat heet een waarborgsom.
Vraag uw energieleverancier wanneer hij u energie gaat leveren. Het duurt soms lang om uw aanvraag te verwerken. Duurt het te lang? Zoek dan een leverancier die u wel snel energie kan leveren.
Bent u weer aangesloten door uw netbeheerder? Deze mag geen kosten in rekening brengen voor de levering van energie.

Let op

U moet ook uw schuld aan uw oude energieleverancier aflossen!

Tref een betalingsregeling

Kunt u de kosten voor heraansluiting niet in een keer betalen? Met de meeste energieleveranciers en netbeheerders kunt u afspreken dat u de schuld in delen terugbetaalt. Daarna wordt u weer aangesloten. U kunt uw energieleverancier bellen, mailen of een brief sturen om te vragen naar een betalingsregeling. Gebruik onze voorbeeldbrief voor uw brief of e-mail.
Uw energieleverancier hoeft geen betalingsregeling met u af te spreken. Ook mag uw leverancier een waarborgsom vragen. Kijk in de algemene voorwaarden van uw energieleverancier. Spreekt u samen af dat u in termijnen betaalt? Laat dit dan op papier zetten.
Kunt u geen betalingsregeling afspreken? Meld u dan aan bij een schuldhulpverlener.

Aangemeld bij een schuldhulpverlener? Stuur uw bewijs naar uw energieleverancier

Kunt u de heraansluiting niet in een keer betalen? En kunt u geen betalingsregeling afspreken met uw netbeheerder en/of energieleverancier? Meld u dan aan bij een schuldhulpverlener. Deze maakt afspraken met u om de schuld te betalen.
Hebt u zich aangemeld bij een schuldhulpverlener? En gaat de schuldhulpverlener u helpen met de openstaande rekeningen? Dan krijgt u daarvan een bewijs. Stuur dit bewijs zo snel mogelijk naar uw energieleverancier. U wordt weer aangesloten. U moet zich wel houden aan de afspraken met de schuldhulpverlener.

Tip

Hebt u het bewijs van aanmelding opgestuurd? Vraag of het is aangekomen bij uw energieleverancier.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.