Ik ben afgesloten van energie. Wat moet ik doen?
Hebt u uw energierekening niet op tijd betaald? Hebt u waarschuwingen gekregen en heeft uw energieleverancier u een betalingsregeling aangeboden? En bent u hierna afgesloten? U kunt weer aangesloten worden. Regel daarvoor een aantal dingen.
Betaalt u uw energierekening niet? Ook niet na 3 betalingsherinneringen en een aanbod voor een betalingsregeling? Dan mag uw leverancier het contract beëindigen. Uw netbeheerder sluit u uiteindelijk af van energie. Om energie te krijgen, moet u namelijk een leverancier hebben.
Wilt u weer aangesloten worden? Volg de volgende stappen:
1 Zoek een nieuwe energieleverancier
Zoek een nieuwe energieleverancier en sluit een contract af. Een nieuwe leverancier kan u vragen een aantal maanden energie vooruit te betalen. Dat heet een waarborgsom.
Vraag uw leverancier wanneer u energie krijgt. Uw netbeheerder heeft de ingangsdatum van uw contract nodig. Duurt het te lang voor u energie krijgt? Zoek dan een leverancier die u wel snel energie kan leveren.
U moet ook uw schuld aan uw oude energieleverancier aflossen!
2 Neem contact op met uw netbeheerder
Hebt u een energiecontract? Neem dan contact op met uw netbeheerder. En kijk of u kunt betalen om opnieuw aangesloten te worden. Uw netbeheerder vertelt u wat dit kost. Kunt u dit niet in een keer betalen? U moet een betalingsregeling krijgen als u daarom vraagt.
Hebt u een contract? En hebt u de netbeheerder betaald, of bent u in gesprek over een betalingsregeling? Dan wordt u weer aangesloten op de datum dat uw nieuwe contract ingaat.
3 Tref een betalingsregeling
Kunt u de kosten voor heraansluiting niet in een keer betalen? Met uw energieleverancier en uw netbeheerder kunt u afspreken dat u de schuld in delen terugbetaalt. Daarna wordt u weer aangesloten. U kunt uw energieleverancier bellen, mailen of een brief sturen om te vragen naar een betalingsregeling. Gebruik onze voorbeeldbrief voor uw brief of e-mail.
Uw energieleverancier mag een waarborgsom vragen. Spreekt u samen af dat u in termijnen betaalt? Laat dit dan op papier zetten.
Kunt u geen betalingsregeling afspreken? Meld u dan aan bij een schuldhulpverlener.
4 Aangemeld bij een schuldhulpverlener? Stuur uw bewijs naar uw energieleverancier
Kunt of wilt u geen betalingsregeling afspreken met uw netbeheerder en/of energieleverancier? Meld u dan aan bij een schuldhulpverlener. Deze maakt afspraken met u om de schuld te betalen.
Hebt u zich aangemeld bij een schuldhulpverlener? En gaat de schuldhulpverlener u helpen met de openstaande rekeningen? Dan krijgt u daarvan een bewijs. Stuur dit bewijs zo snel mogelijk naar uw energieleverancier en uw netbeheerder.
Hebt u geen energiecontract? Sluit er dan zo snel mogelijk een af. Uw netbeheerder sluit u weer aan wanneer u een contract hebt. En u moet zich blijven houden aan de afspraken met de schuldhulpverlener.
Hebt u het bewijs van aanmelding opgestuurd? Vraag of het is aangekomen bij uw energieleverancier.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.