Ik heb een probleem met mijn energie of energieleverancier

Er is een stroomstoring geweest. Krijg ik nu een vergoeding?

U krijgt een vergoeding voor een stroomstoring als deze langer heeft geduurd dan 4 uur. Duurde de stroomstoring korter dan 4 uur? Dan krijgt u geen vergoeding.

Hoe hoog het bedrag is dat u krijgt, hangt af van de aansluiting die u hebt. En hoeveel uur u geen stroom hebt gekregen. Weet u niet wat voor aansluiting u hebt? Kijk op uw energierekening of vraag dit na bij uw energieleverancier.

Hebt u een aansluiting van maximaal 3x25 ampère?  Dan is de vergoeding als volgt:

  • De storing duurt korter dan 4 uur: u krijgt geen vergoeding.
  • De storing duurt 4 tot 8 uur: u krijgt 35 euro.
  • De storing duurt langer dan 8 uur: u krijgt 20 euro extra voor  elke 4 uur die u daarna zonder stroom zit.

Rekenvoorbeeld

Had u bijvoorbeeld 13 uur geen stroom? Dan krijgt u voor de eerste 8 uur 35 euro en voor het 8e tot het 12e uur 20 euro. Voor het 12e en 13e uur krijgt u een vergoeding van 20 euro. In totaal krijgt u dus 35 euro + 20 euro + 20 euro= 75 euro. 

Is uw aansluiting groter dan 3x25 ampère? Dan hangt de vergoeding af van de grootte van uw aansluiting. Vraag uw netbeheerder om informatie of ga naar de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Let op

Is de storing in het regionaal of landelijk hoogspanningsnet? Dan krijgt u geen vergoeding.

Moet ik de storing melden?

Hebt u geen stroom? Controleer eerst uw eigen installatie. Is deze in orde? Kijk dan op de website van uw netbeheerder om te kijken of er een storing is. Of kijk op Gasenstroomstoringen.nl.

Is er geen storing bekend? Meld de storing dan zelf. De storing moet bij uw netbeheerder bekend zijn om recht te hebben op een vergoeding.

Tip

Sommige netbeheerders sturen een sms bij een storing in uw wijk. Daarvoor moet u zich eerst aanmelden.

Hoe krijgt u de vergoeding?

De netbeheerder betaalt de vergoeding uit binnen 6 maanden na de stroomstoring. U hoeft hiervoor niets te doen. Wilt u wel zelf actie ondernemen? Of duurt het te lang? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Vragen over schadevergoeding

Hebt u schade door een stroomstoring? Wij kunnen u geen advies geven over uw recht op schadevergoeding. U kunt met vragen en voor individuele juridische bijstand terecht bij het Juridisch Loket.

Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.