Iets vragen of melden?

Ik heb een vakantie geboekt maar ik wil er van af. Wat nu?

Boeking vóór 1 juli 2018

Hebt u een vakantie geboekt? En wilt u de reis annuleren? Bijvoorbeeld omdat u ziek bent geworden of vanwege familieomstandigheden? Dan mag u de reis altijd opzeggen. Maar de reisorganisatie mag wel kosten in rekening brengen. Deze kosten worden ook wel annuleringskosten genoemd.

Waarom betaal ik annuleringskosten?

De reisorganisator heeft vaak kosten moeten maken op het moment dat u bij hem een pakketreis boekt. Denk bijvoorbeeld aan het maken van de rekening, het reserveren van het hotel en het personeel dat al was ingehuurd. De reisorganisatie mag daarom een vergoeding vragen.

Hoe hoog zijn de annuleringskosten?

Dat is afhankelijk van de algemene voorwaarden van de reisorganisatie. Maar het mag nooit meer zijn dan de totale reissom. Vaak hangt de hoogte van de annuleringskosten af van het moment dat u annuleert. Alleen als u kunt aantonen dat de kosten minder zijn, kan het zijn dat de hoogte van de annuleringskosten moet worden aangepast. Wilt u weten hoe hoog de annuleringskosten zijn in uw geval? Kijk dan in de algemene voorwaarden die u hebt gekregen bij de boeking van uw reis.

Wat kan ik doen als ik geen annuleringskosten wil betalen?

Dan hebt u de volgende mogelijkheden:

Annuleringsverzekering

Hebt u een annuleringsverzekering afgesloten tijdens het boeken van de reis? Of hebt u al eerder een doorlopende annuleringsverzekering afgesloten? Dan bent u verzekerd voor de annuleringskosten. Ga bij u verzekeringsmaatschappij na welke situaties er binnen de verzekering vallen. Of lees de voorwaarden van de annuleringsverzekering.

Indeplaatsstelling

U hebt volgens de wet de mogelijkheid om uw reis over te dragen aan iemand anders. Dit betekent dat iemand anders in uw plaats de reis maakt. Het overdragen van een reis doet u door contact op te nemen met de reisorganisator. Dit kan tot 7 dagen voor vertrek. De reisorganisatie moet hier aan meewerken. Behalve als uw plaatsvervanger niet voldoet aan de voorwaarden voor de reis. Bijvoorbeeld als de plaatsvervanger niet voldoet aan de doelgroep die geldt voor de reis. De reisorganisatie mag hiervoor wel administratiekosten in rekening brengen. Heeft de reisorganisatie nog meer kosten vanwege deze wijziging? Dan mag de reisorganisatie dit ook in rekening brengen.

Boeking na 1 juli 2018

Hebt u een pakketreis geboekt? En wilt u annuleren? Bijvoorbeeld omdat u ziek bent geworden of door familieomstandigheden? Dan mag u de pakketreis opzeggen. De reisaanbieder moet daaraan meewerken. Maar hij mag wel kosten in rekening brengen. Deze kosten noemen we annuleringskosten.

Waarom betaalt u annuleringskosten?

De reisaanbieder heeft vaak kosten moeten maken als u bij hem een pakketreis boekt. Denk bijvoorbeeld aan het reserveren van het hotel en het inhuren van personeel. De reisaanbieder mag daarom een vergoeding vragen.

Let op!

Moet u de reis opzeggen door overmacht? Bijvoorbeeld door een natuurramp of oorlog? Dan hoeft u geen annuleringskosten te betalen. De reisaanbieder moet u dan terugbetalen.

Hoe hoog zijn de annuleringskosten?

De hoogte van de annuleringskosten is afhankelijk van wat de reisaanbieder in de algemene voorwaarden heeft geregeld. Het mag nooit meer zijn dan éénmaal de totale reissom. Vaak hangt de hoogte van de kosten af van het moment dat u annuleert. Kunt u aantonen dat de werkelijke kosten minder zijn? Dan moet de reisaanbieder de hoogte van de annuleringskosten aanpassen. Wilt u weten hoeveel annuleringskosten u moet betalen? Kijk dan in de algemene voorwaarden die u hebt gekregen bij de boeking van uw pakketreis.

Ik heb de reisovereenkomst geannuleerd. Wanneer moet de reisaanbieder mij terugbetalen?

De reisaanbieder moet u uiterlijk binnen 14 dagen het bedrag exclusief de annuleringskosten terugbetalen.

Let op!

Vraagt u om uitleg over de hoogte van de annuleringskosten? Dan is de reisaanbieder verplicht om u uitleg te geven over de hoogte van de annuleringskosten.

Wilt u annuleringskosten voorkomen? Dan hebt u de volgende mogelijkheden:

  • Sluit een annuleringsverzekering af. Hebt u bij het boeken van de reis een annuleringsverzekering afgesloten? Of hebt u al eerder een doorlopende annuleringsverzekering afgesloten? Dan vergoedt de verzekering vaak de annuleringskosten. Ga bij uw verzekeringsmaatschappij na welke situaties er binnen de verzekering vallen. Of lees de voorwaarden van de verzekering.
  • Laat iemand anders in uw plaats gaan. Kunt of wilt u zelf niet meer mee met de reis? Maar is er iemand anders die dat wel wil? Dan hebt u volgens de wet de mogelijkheid om iemand anders in uw plaats met de reis mee te laten gaan. Dit noemen we ’indeplaatsstelling’. Dit kan tot 7 dagen voor vertrek. Hier moet de reisaanbieder aan meewerken. Behalve als de plaatsvervanger niet voldoet aan de voorwaarden voor de reis. Bijvoorbeeld: Hebt u een jongerenreis geboekt? Dan kunt u de reis niet overdragen aan uw opa.

De reisaanbieder mag voor de wijziging wel administratiekosten in rekening brengen. Heeft de reisaanbieder nog meer kosten moeten maken vanwege de indeplaatsstelling? Bijvoorbeeld hoge kosten vanwege het wijzigen van een vliegticket? Dan mag de reisaanbieder deze kosten ook bij u in rekening brengen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer