Mijn reisaanbieder wijzigt of annuleert mijn boeking

Mag de reisaanbieder mijn pakketreis annuleren?

Hebt u een pakketreis geboekt? Dan mag de reisaanbieder alleen bij bijzondere omstandigheden de overeenkomst annuleren. U hebt recht op uw geld terug en soms ook op schadevergoeding van extra kosten. Bijvoorbeeld voor een visum dat u al hebt betaald.

Vragen over uw reisrechten bij het coronavirus? Gebruik dan de aparte pagina over corona.

Soms annuleert de reisaanbieder een pakketreis. Dat mag in een bijzondere situatie. Bijvoorbeeld als er te weinig aanmeldingen zijn of als het geboekte hotel is gesloten en de reisaanbieder geen ander hotel meer kan regelen. Of als het niet veilig is op de bestemming of tijdens de reis.

Krijg ik mijn geld terug?

Is het niet uw schuld dat de reisaanbieder de overeenkomst wil annuleren? Dan hebt u recht op een andere reis van dezelfde kwaliteit. De reisaanbieder kan u dan een nieuw aanbod doen. Als u niet met dat aanbod akkoord gaat, moet uw reisaanbieder uw geld teruggeven.

Ook hebt u recht op schadevergoeding. Dat is een vergoeding voor de extra kosten die u hebt doordat de pakketreis niet doorgaat. Bijvoorbeeld als u een andere vakantie moet boeken die duurder is of kosten voor uw inentingen. U moet wel uitleggen waarom het redelijk is dat u deze kosten hebt gemaakt.

Soms hebt u wel recht op uw geld terug, maar niet op schadevergoeding:

  • Als de reis niet doorgaat omdat er te weinig aanmeldingen zijn. De reisaanbieder moet u hierover een brief sturen binnen de tijd die in de overeenkomst staat.
  • Als de reisaanbieder de reis moet annuleren door overmacht. Bijvoorbeeld door een natuurramp, oorlog of iets anders waar hij geen invloed op heeft. Is uw pakketreis overboekt? Dan is dat geen overmacht. Bij een overboeking heeft de reisaanbieder meer boekingen gemaakt dan mogelijk is.

Wat kan ik doen als de reisaanbieder een nieuw aanbod doet waarmee ik het niet eens ben?

Zoek eerst samen naar een oplossing. Wil de reisaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.