ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Een klacht over mijn reis of accommodatie

Mijn vlucht is veranderd, vertraagd of geannuleerd. Mag dat?

U hebt een vlucht geboekt. Het kan voorkomen dat na uw boeking de vluchttijden nog veranderen. Of dat de vlucht vertraagd is of helemaal niet meer gaat. U hoeft niet zomaar te accepteren dat de vlucht verandert. Wat zijn uw rechten?

Laat de luchtvaartmaatschappij of uw reisorganisatie meer dan 2 weken voor uw vlucht weten dat de vluchttijden veranderen? Of dat uw vlucht is vertraagd? Dat mag. U krijgt dan geen schadevergoeding. Is uw vlucht geannuleerd? Dan krijgt u het geld voor uw ticket terug. Hoort u dit minder dan 2 weken voor vertrek? Dan hebt u mogelijk wel recht op een extra schadevergoeding.

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) geeft u informatie over de regels bij vluchten. Bekijk daar of en hoe u schadevergoeding kunt verzoeken voor uw geannuleerde of vertraagde vlucht. En hoe u dat doet. Komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Dan kan het ECC helpen met bemiddelen.

U kunt alleen terecht bij het ECC voor vragen over luchtvaartmaatschappijen uit de Europese Unie. Voor vragen over Nederlandse luchtvaartmaatschappijen kunt u terecht bij het Juridisch Loket.

Wijst de luchtvaartmaatschappij uw verzoek af? En denkt u dat dit onterecht is? Kijk dan of u op een andere manier uw recht kunt halen. En dien een klacht in bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) . De ILT houdt toezicht op de passagiersrechten in de luchtvaart. En kan in actie komen als een luchtvaartmaatschappij zich niet aan de regels houdt. De ILT kan u niet helpen om uw geld terug te krijgen.

Is uw vliegreis onderdeel van een pakketreis? Dan heeft u bij wijzigingen extra rechten. Spreek bij een pakketreis uw reisorganisator aan. Die is verantwoordelijk voor de hele pakketreis, dus ook voor de vlucht.

Let op

Bij pakketreizen en chartervluchten staan de vluchttijden vaak nog niet vast als u boekt. U spreekt dan alleen af op welke datum u vertrekt en op welke datum u terugkomt. De reisaanbieder kan ook aangeven dat de reistijden 'onder voorbehoud' zijn. De definitieve vertrektijden krijgt u dan pas later te horen. U kunt meestal niet klagen als u die reistijden niet prettig vindt. Bijvoorbeeld als uw heenreis laat op de dag is en uw terugreis vroeg. De reisaanbieder houdt zich aan de afspraak als u op de afgesproken datum vliegt.

Zorgt de reisaanbieder niet voor een oplossing? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook