U hebt een vlucht geboekt. Het kan voorkomen dat na uw boeking de vluchttijden nog veranderen. Of dat de vlucht vertraagd is of helemaal niet meer gaat. U hoeft niet zomaar te accepteren dat de vlucht verandert. Wat zijn uw rechten?
Laat de luchtvaartmaatschappij of uw reisorganisator dit meer dan 2 weken voor uw vlucht weten? Dan mag zij uw vluchttijd veranderen of de vlucht annuleren. Hoort u het minder dan twee weken voor vertrek? Dan heeft u meestal recht op compensatie en vergoeding van de extra gemaakte kosten.
Het Europees Consumenten Centrum (ECC) geeft u informatie over de regels bij vluchten. Bekijk daar of en hoe u schadevergoeding kunt verzoeken voor uw geannuleerde of vertraagde vlucht.
Wijst de luchtvaartmaatschappij uw verzoek af? En denkt u dat dit onterecht is? Kijk dan of u op een andere manier uw recht kunt halen. En dien een klacht in bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT houdt toezicht op de passagiersrechten in de luchtvaart. En kan in actie komen als een luchtvaartmaatschappij zich niet aan de regels houdt. De ILT kan u niet helpen om uw geld terug te krijgen.
Is uw vliegreis onderdeel van een pakketreis? Dan heeft u bij wijzigingen extra rechten. Spreek bij een pakketreis uw reisorganisator aan. Die is verantwoordelijk voor de hele pakketreis, dus ook voor de vlucht.
Zorgt de reisaanbieder niet voor een oplossing? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.