Een klacht over mijn reis of accommodatie

Mijn vlucht is veranderd, vertraagd of geannuleerd. Mag dat?

U hebt een vlucht geboekt. Het kan voorkomen dat na uw boeking de vluchttijden nog veranderen. Of dat de vlucht vertraagd is of helemaal niet meer gaat. U hoeft niet zomaar te accepteren dat de vlucht verandert. Wat zijn uw rechten?

Laat de luchtvaartmaatschappij of uw reisorganisator dit meer dan 2 weken voor uw vlucht weten? Dan mag zij uw vluchttijd veranderen of de vlucht annuleren. Hoort u het minder dan twee weken voor vertrek? Dan heeft u meestal recht op compensatie en vergoeding van de extra gemaakte kosten.

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) geeft u informatie over de regels bij vluchten. Bekijk daar of en hoe u schadevergoeding kunt verzoeken voor uw geannuleerde of vertraagde vlucht.

Wijst de luchtvaartmaatschappij uw verzoek af? En denkt u dat dit onterecht is? Dan kunt u een klacht over de luchtvaartmaatschappij indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Zij onderzoekt uw klacht. Vindt de ILT dat uw klacht terecht is, dan laat ze dat de luchtvaartmaatschappij weten. Vaak is de luchtvaartmaatschappij dan alsnog bereid om u de vergoeding te geven. Bij overtredingen legt de ILT een boete op aan de luchtvaartmaatschappij.

Is uw vliegreis onderdeel van een pakketreis? Dan heeft u bij wijzigingen extra rechten. Spreek bij een pakketreis uw reisorganisator aan. Die is verantwoordelijk voor de hele pakketreis, dus ook voor de vlucht.

Let op

Bij pakketreizen en chartervluchten staan de vluchttijden vaak nog niet vast als u boekt. U spreekt dan alleen af op welke datum u vertrekt en op welke datum u terugkomt. De reisaanbieder kan ook aangeven dat de reistijden ‘onder voorbehoud’ zijn. De definitieve vertrektijden krijgt u dan pas later te horen. U kunt meestal niet klagen als u die reistijden niet prettig vindt. Bijvoorbeeld als uw heenreis laat op de dag is en uw terugreis vroeg. De reisaanbieder houdt zich aan de afspraak als u op de afgesproken datum vliegt.

Zorgt de reisaanbieder niet voor een oplossing? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.