Verkooptrucs - Laat je niet beetnemen!

De offerte waar u aan de deur voor tekende, blijkt achteraf een overeenkomst. Door het proefpakketje dat u via internet bestelde, moet u nu iedere keer dure vervolgzendingen betalen. Door een gratis ringtone te downloaden, hebt u zonder dat u het wist een duur sms-abonnement afgesloten.

Consumenten zijn soms slachtoffer van bedrijven die belangrijke informatie weglaten en zaken mooier voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn. Sommige verkopers zetten u zelfs zo onder druk dat u geen 'nee' meer durft te zeggen. ConsuWijzer geeft u daarom tips om misleidende verkooptrucs te herkennen.

Vrouw zegt tegen telemarketeer alleen ja te willen zeggen als hij daarna direct gesprek gaat beeindigen

Tips van ConsuWijzer

Niet iedere verkooptruc is misleidend en verboden. Als consument moet u natuurlijk zelf ook goed opletten waar u 'ja' tegen zegt. Of waar u uw handtekening onder zet. Want als u eenmaal iets gekocht hebt, zit u er vaak aan vast. Met deze tips van ConsuWijzer voorkomt u dat u zonder het te weten een koopovereenkomst sluit.

  • Zet geen handtekening als u niets wilt kopen of geen abonnement wilt afsluiten.
  • Vertrouw het niet als de verkoper aandringt op uw handtekening. Want voor iets dat gratis of vrijblijvend is, zou uw handtekening niet nodig moeten zijn.
  • Hebt u een verkoper aan de telefoon? Let goed op als de verkoper uw naam en het woord 'ja' wil opnemen op band. Voor het bedrijf is dit vaak het bewijs dat u iets koopt. Als u niets koopt, is het niet nodig om iets op te nemen.
  • Geef niet te snel persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld uw mobiele nummer of bankrekeningnummer. Doe dit alleen als u zeker weet dat u een overeenkomst wilt sluiten.
  • Stemt u in met een proefpakket? Kijk dan goed waarmee u precies instemt. En maak dan een kopie of printscreen van het aanbod zodat u achteraf ook nog kunt nakijken waarmee u precies hebt instemt.
  • Lees goed alle voorwaarden. Ga dus op zoek naar 'de kleine lettertjes'. Wat houdt de overeenkomst precies in? Wat zijn de totale kosten? Hoe lang zit u eraan vast en wat zijn de regels als u het op wilt zeggen?
  • Let extra goed op als u een aanbieding krijgt waar het woord 'gratis' of 'vrijblijvend' in voorkomt. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het vaak niet waar! 
  • Hebt u toch iets gekocht wat u niet wilde kopen? Handel dan snel. In sommige situaties hebt u recht op bedenktijd. Bijvoorbeeld als u iets koopt via internet, de telefoon of aan de deur. U kunt dan de koopovereenkomst ongedaan maken. U hoeft er niet bij te vertellen waarom u dat wilt.
  • Hebt u advies nodig? Wilt u weten wat uw rechten zijn? Of hebt u een klacht over misleidende verkooptrucs? Neem dan contact op met ConsuWijzer. Gebruik het contactformulier op deze site, of bel 088 - 070 70 70.

Meld klachten bij ConsuWijzer

De toezichthouder achter ConsuWijzer is ACM (Autoriteit Consument & Markt). ACM kan boetes opleggen als een bedrijf misleidende en agressieve verkooptrucs gebruikt. Dus hebt u hierover een klacht of vraag? Meld het bij ConsuWijzer! Doe dit via het contactformulier of bel 088 - 070 70 70.

Heeft deze informatie u geholpen?

Forward