Onzinacties: wees kritisch en voorkom teleurstelling!

Een goede aanbieding is altijd mooi meegenomen. Maar een aanbieding moet wel echt een aanbieding zijn. Naast een heleboel echt voordelige acties zijn er ook een hoop ‘onzinacties’. Dat zijn acties die op het eerste gezicht voordelig lijken, maar die dat eigenlijk helemaal niet zijn.

Bent u bijvoorbeeld wel eens verleid tot een aankoop doordat u een fikse korting kreeg? Vooral op dure producten kunt u vaak hoge kortingen krijgen tijdens voordeelacties. Bijvoorbeeld korting op een keuken, een bankstel of een televisie. Bijna elke winkel heeft eens in de zoveel tijd een uitverkoop met mooie aanbiedingen. Zo’n aanbieding kan u net over de streep trekken om een product precies op dat moment te kopen. Zeker als de actie maar heel kort duurt. Soms moet u snel beslissen.

ConsuWijzer vertelt u wat onzinacties zijn. En geeft u tips onzinacties te herkennen. Zo kunt u kritisch kijken naar kortingsacties. En voorkomt u dat u voor een teleurstelling komt te staan.

Wat zijn voorbeelden van ‘onzinacties’?

We geven een paar voorbeelden van acties die minder voordelig zijn dan ze op het eerste gezicht lijken. Of die anders kunnen uitpakken dan u misschien verwacht:

“Prijsvoordeel op een eetkamerset: NU van €1459,- Voor maar  €1129,-!“

De set is altijd al €1129,- geweest en wordt later nog steeds voor die prijs aangeboden.

“De korting op deze keuken is alleen vandaag geldig. Teken dus nu!”

De korting is de volgende dag nog steeds geldig, of komt op een later moment weer terug.

 “Wij geven een laagste prijs garantie!”

Dit is helemaal niet de beste aanbieding die er in de markt te krijgen is.

“Aanbieding voor een televisie: Normaal €1295,-, Nu €499,- (+ 10 x €79,-)”

De werkelijke totale prijs wordt verstopt  in de kleine lettertjes achter de aanbiedingsprijs.

“Korting op laminaat: De hele week 17% korting op alle laminaat!”

Een week voor deze actie heeft de winkel de prijzen van de tapijten met 20% verhoogd.

“MEGADEAL: een laptop van €1099,-, nu voor maar €999,-!“

De winkel heeft slechts 2 exemplaren tegen de aanbiedingsprijs beschikbaar en vermeldt dat niet in de advertentie. De kans is groot dat de twee voordelige laptops zijn verkocht tegen de tijd dat u in de winkel bent.  Nu u daar toch al  bent, wordt u misschien verleid om toch iets anders te kopen. Zo bent u eigenlijk naar de winkel ‘gelokt’ met een mooie aanbieding waarvan de kans groot is dat u daar geen gebruik van kan maken.

Hoe weet ik of een actie een onzinactie is? Voorkom teleurstelling

Het is belangrijk om altijd kritisch naar kortingsacties te kijken. We geven u een aantal tips die u helpen om te bepalen of u het product wel echt op dat moment voor die prijs wilt kopen:

  • Vergelijk de aanbieding met het aanbod van verschillende (web)shops met elkaar. Ook als de winkel een ‘laagste prijs garantie’ geeft. Zo weet u of u wel echt de beste prijs betaalt.
  • Weet u al een tijd van tevoren dat u iets wilt gaan kopen? Is uw wasmachine bijvoorbeeld binnenkort toe aan vervanging? Hou dan gedurende een paar weken of maanden de prijzen van verschillende winkels in de gaten. Zo weet u bijvoorbeeld of de prijs van het product nog is verhoogd voordat de actie van start ging.
  • Gaat het om een korting op een ‘adviesprijs’? De adviesprijs is vaak helemaal niet de prijs waarvoor het product vóór de actie werd aangeboden. Die prijs ligt vaak veel lager. De korting kan dus in werkelijkheid een stuk lager zijn. Vraag de verkoper waar de adviesprijs op is gebaseerd.
  • Laat u niet gek maken als een actieperiode maar heel kort duurt. Bedenk dat acties vaak later wel weer een keer terugkomen. Of bij een andere winkelketen terugkomen.
  • Bedenk of u de prijs echt een goede prijs vindt. Zou u dezelfde prijs ook voor het product betalen als het geen kortingsactie was geweest?  Of vindt u de prijs eigenlijk te hoog voor het product en wordt u aan het twijfelen gebracht door de kortingsactie? Laat u bij twijfel niet verleiden tot een aankoop onder de druk van de kortingsactie.
  • Lees de actievoorwaarden goed door. Vooral als de voorwaarden in kleine lettertjes staan. Soms staat hier ook informatie over levertijd en beschikbaarheid van het product. Of informatie over bijkomende kosten. Een product kan bijvoorbeeld wel voordelig zijn, maar mogelijk pas heel laat leverbaar. En soms moet u extra kosten voor de levering betalen.
  • Geldt de aanbieding bij een webshop? Doe dan eerst de online shopscan. Zo kijkt u verder dan alleen de prijs. En kunt u beoordelen of u de website wel betrouwbaar genoeg vindt. U zoekt bijvoorbeeld naar beoordelingen van de webshop. Wees daarbij wel kritisch. Soms zijn beoordelingen namelijk niet echt. Bekijk dus altijd meerdere beoordelingen, ook de negatieve. En zoek bijvoorbeeld ook naar beoordelingen op verschillende websites.

Ik ben toch teleurgesteld…

Hebt u iets gekocht tijdens een actieperiode? En blijkt het een onzinactie te zijn? Misschien wilt u dan het liefst de koop ongedaan maken. Maar of u nog van een koop af kunt, hangt af van de manier waarop u het product hebt gekocht.

Hebt u het product op afstand gekocht? Bijvoorbeeld via internet?

Als u iets via een webwinkel koopt hebt u in veel gevallen recht op 14 dagen bedenktijd. Binnen die 14 dagen kunt u beslissen of u het product wel echt wilt hebben. Hebt u spijt van uw aankoop? Doe dan een beroep op uw bedenktijd.

Hebt u het product in een winkel gekocht?

Dan hebt u helaas geen recht op bedenktijd en geldt meestal: “koop is koop”. Tenzij de winkelier u zelf het recht geeft om te ruilen, of het product terug te brengen. Daarom is het belangrijk dat u kritisch naar een aanbieding kijkt, voordat u iets koopt. En let op de mogelijkheid om het product te ruilen. Zo voorkomt u dat u later spijt krijgt van uw aankoop.

Is er sprake van misleidende reclame?

Een reclame mag niet misleidend zijn. Een reclame is misleidend als daarin bijvoorbeeld verkeerde informatie wordt gegeven. Of als er belangrijke informatie over de aanbieding wordt weggelaten. Klachten over misleidende reclame kunt u voorleggen aan de Stichting Reclame Code.

Meld onzinacties bij ConsuWijzer!

Hebt u te maken met een aanbieding die niet zo aantrekkelijk is als die op het eerste gezicht leek? Meld dit dan bij ConsuWijzer. De toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) is benieuwd naar uw ervaringen met onzinacties.

Heeft deze informatie u geholpen?

Forward