Iets vragen of melden?

Privacy: een geheim telefoonnummer

Wat is een geheim telefoonnummer? En hoe houdt u uw telefoonnummer geheim? Wij leggen het u uit.

U kunt uw telefoonaanbieder vragen om uw telefoonnummer geheim te houden. Er zijn drie mogelijkheden:

Uw nummer komt niet in de Telefoongids

Uw aanbieder zorgt ervoor dat de verschillende telefoongidsen uw telefoonnummer niet meer vermelden. Mensen kunnen uw nummer dan ook niet opvragen via een website of een telefonische informatiedienst.

U belt anoniem

Degene die u belt, ziet uw telefoonnummer niet op zijn scherm. Maar belt u 112 voor een noodgeval met een geheim nummer? Dan zijn uw telefoonnummer en adresgegevens wel zichtbaar bij de meldkamer.

Uw nummer is niet zichtbaar in de telefoonrekening van de anderen

Belt iemand u op? Dan betaalt hij de kosten van het gesprek. Later krijgt hij een factuur van zijn aanbieder. Vaak is deze factuur gespecificeerd. De beller kan dan zien naar welk nummer hij heeft gebeld, wanneer hij heeft gebeld en hoe lang hij heeft gebeld. Wilt u niet dat uw telefoonnummer in de factuur staat? Dan kan uw aanbieder regelen dat alleen de eerste zes cijfers van uw telefoonnummer zichtbaar zijn. Op de factuur van de beller staat bijvoorbeeld 064587****.

Wilt u een geheim nummer? Uw telefoonaanbieder moet dat regelen

Uw telefoonaanbieder is verplicht om een geheim nummer voor u te regelen als u daarom vraagt. U kunt kiezen op welke manier u uw telefoonnummer geheim wilt houden. U kunt om alle drie de opties tegelijk vragen bij uw aanbieder. Maar u kunt ze ook los van elkaar kiezen.

U hebt een geheim nummer. Mogen telefonische verkopers u bellen?

Ja, bedrijven mogen u bellen als u een geheim nummer hebt. Wilt u niet meer gebeld worden?

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Het is momenteel erg druk. Wilt u snel antwoord op uw vraag? App of bel ons.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer