Post verzenden en ontvangen

Moet ik mijn brief aangetekend versturen?

U bent niet verplicht om een brief aangetekend per post te versturen. Maar soms is het wel verstandig. Zo kunt u bewijzen dat u de brief op tijd verstuurde. En dat de ander uw brief ontving.

Wanneer is het handig om een brief aangetekend te versturen?

Een paar voorbeelden:

  • U verwacht dat de ondernemer zal zeggen dat hij uw brief niet of niet op tijd heeft gekregen.
  • U hebt iets gekocht of een contract afgesloten en hebt nog een aantal dagen bedenktijd. En u wilt uw contract binnen deze bedenktijd alsnog annuleren.
  • U wilt een abonnement opzeggen en hebt een opzegtermijn. En u wilt achteraf kunnen bewijzen dat u op tijd hebt opgezegd. Hebt u nog genoeg tijd om uw abonnement op te zeggen? Dan hoeft u uw brief niet aangetekend te versturen. Vraag dan in uw brief of de ondernemer u voor een bepaalde datum een ontvangstbevestiging wil sturen. Krijgt u de bevestiging niet vóór deze datum? Dan kunt u alsnog een aangetekende brief versturen.

Kan ik een aangetekende brief ook naar een postbus of antwoordnummer sturen?

Ja, u kunt uw aangetekende brief naar een postbus of antwoordnummer sturen. U moet dan wel zelf de verzendkosten betalen. Stuurt u een gewone brief naar een antwoordnummer? Dan hoeft u er geen postzegel op te plakken. De ontvanger betaalt dan uw verzending.

Krijg ik een bewijs?

Ja, u krijgt twee bewijzen. U krijgt een bewijs dat u de brief hebt gestuurd en u krijgt een bewijs van ontvangst. Het eerste bewijs krijgt u op het postkantoor. Maar hiermee kunt u niet bewijzen dat de ondernemer uw brief ook echt heeft gekregen. Het bewijs van ontvangst kunt u via de website van het postbedrijf bekijken en uitprinten. U hebt dan bewijs dat uw brief ook is ontvangen en op welke datum dat is gebeurd.

Hoe verstuur ik een aangetekende brief?

Wilt u weten hoe u aangetekende brieven kunt versturen? En hoeveel het kost? Kijk dan op de website van PostNL of ga langs een PostNL-locatie.

Let op

  • Stuurt u uw brief aangetekend? Bewaar dan een kopie van uw brief. U hebt dan het bewijs van wat u hebt gestuurd.
  • Maakt uw faxapparaat een ontvangstbevestiging als u een fax hebt gestuurd? Dan kunt u de brief ook per fax versturen. Bewaar de ontvangstbevestiging goed.
  • Soms weigert de ondernemer om een aangetekende brief in ontvangst te nemen. U kunt er dan voor kiezen om de brief ook per gewone post te versturen.
  • Denkt u dat een aangetekende brief niet nodig is en stuurt u uw brief per e-mail? Vraag dan om een leesbevestiging.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.