Iets vragen of melden?

Mijn telefoonaanbieder rondt gesprekken af op minuten. Mag dat?

Telefoonaanbieders mogen zelf kiezen hoe zij uw belkosten berekenen. En of zij de gesprekskosten afronden op minuten of seconden. Maar aanbieders moeten in ieder geval 1 abonnement aanbieden waarbij u per seconde betaalt. Ze mogen zelf bepalen voor welke soort telefonie ze dit abonnement aanbieden.

Telefoonaanbieders moeten duidelijk vertellen welke tarieven ze rekenen. Zo moeten ze bijvoorbeeld melden of u per seconde of per minuut betaalt. En of er een starttarief geldt. Zo kunt u verschillende abonnementen en aanbieders vergelijken en een goede keuze maken.

Wat kan ik doen als ik per seconde wil betalen?

Alle telefoonaanbieders zijn verplicht om in ieder geval 1 abonnement aan te bieden waarbij u per seconde betaalt. Daarvoor gelden de volgende regels:

  • U betaalt voor de werkelijke tijd die u hebt gebeld. Hebt u bijvoorbeeld 3 minuten en 10 seconden gebeld, dan betaalt u ook voor 3 minuten en 10 seconden.
  • U betaalt geen starttarief.
  • Het abonnement moet net zo aantrekkelijk zijn als andere abonnementen van dezelfde aanbieder. Het abonnement mag bijvoorbeeld niet duurder zijn. En het moet net zo makkelijk zijn om belminuten mee te nemen naar de volgende maand.

Let op

Telefoonaanbieders hoeven dit abonnement niet voor elke soort telefonie aan te bieden. Een aanbieder kan er bijvoorbeeld voor kiezen om dit alleen voor vaste telefonie aan te bieden. Of juist alleen voor een prepaid mobiel abonnement. U kunt dus niet zelf kiezen bij welk soort abonnement u per seconde wilt betalen.

Wat als mijn aanbieder het niet mogelijk maakt om per seconde te betalen?

Biedt uw telefoonaanbieder geen enkel abonnement aan waarbij u per seconde kunt betalen? Neem dan contact met hem op en vertel uw klacht.

Wil hij het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar uw aanbieder. Vraag hierin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. En schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als hij geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer